עמוד:157

ומבחוץ בזהב טהור _ כפרת זהב כסתה את הארון , ובשני קצותיה עמדו שני כרובים שסוככו בכנפיהם עליה . כן נוצקו בו ארבע טבעות זהב , שבהן הכנסו מוטות מצפים זהב , שאפשרו לשאת את הארון ולהעבירו ממקום למקום . מדותיו של הארון : ארכו כאמתים וחצי ( כ - 1.25 מטרים ) ; רחבו וגבהו היו כאמה וחצי ( כ - 75 סנטימטר ) . על פי המספר בתורה , בעת נדודיהם של בני ישראל שכן ארון הברית באמצע המחנה , וכל השבטים חנו סביבו . הקרובים אליו ביותר היו בני שבט לוי , שחנו מכל צדדיו . כאשר נע המחנה בדרך נשאו הכוהנים , בני קהת , את הארון _ בספר יהושע ( ג יא ) מספר כי בזמן שחצו בני ישראל את הירדן נשאו הכוהנים את הארון לפני המחנה , וכאשר נגעו במים נוצרה חרבה . כן מספר שבכבוש יריחו נמצא הארון בקרב הצבא ( יהושע ו ג - יד ) . כאשר התנהלו קרבות קשים בין ישראל לבין אויביו , נהגו להביא את ארון הברית לשדה המערכה . נפילת הארון בשבי הפלשתים ( שמואל א ה א - ד ) היתה מכה קשה לישראל . אולם כאן , כבמקרים אתרים , התגלתה קדשת הארון . בעקבות המגפות שהכו בהם ושבירתו של דגון אלוהיהם , החזירו הפלשתים את הארון למחנה ישראל . בית - המקדש דגון לויים פלשתים ארון הקדש ארון בבית - הכנסת , המכיל את ספרי התורה . נקרא גם היכל ובמשנה - תבה . בדרך כלל הארון עומד בצד שאליו המתפללים פונים בשעת התפלה , כלומר - בכוון ירושלים . ארון הקדש נחשב כמקום הקדוש ביותר בבית - הכנסת . בדרך כלל הוא נצב על במה מגבהת , פרכת תלויה בחזיתו , זכר לפרכת באהל מועד ובבית - המקדש . במרוצת הדורות התפתחו מנהגים הנוגעים בארון הקדש , כגון לעמד כאשר הארון פתוח וכן להשאיר בסמיך לו פתח אויר שיהוה כעין " נר תמיד". במשך הדורות הלכה ורוחה גם מסרת של קשוט הארין בגלופי עץ ואת הפרכת המכסה את פתחו ברקמות עשירות - בדרך כלל של נמר , צבי , אריה ונשר - ובעצובים מיחדים של לוחות הברית ובהם המלים הראשונות של כל דבר . בית - המקדש בית - כנסת עשרת הדברות ארז סוג עשב חד - שנתי או רב - שנתי ממשפחת הדגניים , הכצולל כ - - 20 - - 25 מיני בר ומין תרבות אחד . לדעת החוקרים , האדם מגדל ארז זה יותר מארבעת אלפים שנה . מימינו הארז הוא4 מזונה העקרי של כמחצית מאכלוסית העולם . כ - 95 אחוז מגדול הארז ומצריכתו הם באסיה . הארז מספק לתושבי דרומה של סין , יפן , הודו והפיליפינים , וכן הארצות שבדרום - מזרח אסיה כ - 60 אחוז מצריכת המזון שלהם . גדול הארז נפוץ גם בארצות שאקלימן ים תיכוני . בישראל גדלו בעבר מעט ארז , אך הגדול הפסק מטעמים כלכליים . גדול הארז דורש משק מים מתכנן . הקרקע המתאימה ביותר היא אדמת סחף לחה או טובענית שאינה מחלחלת . לפני החריש מישרים את השדות ומציפים אותם עד שהאדמה מתרככת היטב , ואחר כך הופכים אותה בחריש לבץ סמיך . את גרגרי הארז מפזרים ביד או שותלים ידנית דלתות מגולפות בעץ וצבועות של ארון קודש , שניצב בביון - ושכנסת בקרקא ( קדקוב ) במאה ה - 18 . בעלי - החחם - הנשה הצבי והאריה - וכן כתר התורה הם סמלים יהודיים אופייניים . עמודים מקושטים ופרוכת קטיפה - שעליה רקומים כתר תורה , לוחות הברית ושתי מנורות - מעטרים את ארון הקודש . ברבים מבתי הכנסת נוהגים להציב מעל לארון את לוחות הברית , ובהם כתובות המילים הראשונות של כל אחד מעשרת הדברות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר