עמוד:149

לאניות גרוש שהפליגו לנמל קטן ליד מרסי שבצרפת . נסיונות הבריטים להוריד את המעפילים לחוף עלו בתהו , על אף תנאי הצפיפות הקשים בין גדרות התיל על ספוני האניות . לבסוף השיטו הבריטים את האניות לנמל המבורג שבגרמניה הכבושה , ושם הורדו המעפילים בכח . גרושם של המעפילים עורר סערה גדולה בעולם . היו פניות לבית - המשפט העליון בלונדון , אך ללא הועיל . הממשלה הבריטית הקשיחה את לבה כלפי פליטי השואה . אחרי מלחמת העצמאות עלו כמעט כל מעפילי האניה לישראל . פרשת " יציאת אירופה תש"ז " סמלה את המדיניות האנטי - ציונית האטומה של ממשלת הליבור הבריטית באותה עת , ממשלה שראשיה הבטיחו קדם לכן תמיכה בשאיפות הציוניות . הסופר היהודי - אמריקני לאון יוריס תאר את פרשת האניה בספרו רב - המכר " אקסודוס". הספר תרגם לשפות רבות , ובסרט שנעשה על פיו צפו מיליוני בני אדם ברחבי העולם . העפלה אקספרסיוניזם זרם באמנות שראשיתו בתחלת המאה ה - 20 . אמני הזרם הזה נתנו בציוריהם בטוי עז לרגשותיהם , לרצונותיהם ולמצב רוחם על ידי עוות וסלוף הצורה המכרת של דמיות , חפצים ועצמים . המנח " אקספרסיוניזם " התקבל לראשונה ב - 1911 , כדי לתאר ציורים שהצגו בפריס , שאמניהם הביעו בהם את ראיתם המיחדת על ידי עצוב דמיות וחפצים בצורות הנדסיות ( קוביזם ) . אחר כך התפשט המנח באירופה וחל על אמניות הפסול , התאטרון , השירה והמחול , ולאחר מלחמת העולם הראשונה אף על הקולנוע . מקורו של המנח אקספרסיוניזם במלה אקספרסיה , שפרושה הבעה . האקספרסיוניזם הוא גישה אמנותית בעלת הבעה חזקה וישירה , ובראשית המאה ה - 20 הוא בא בתגובה לראליזם ולנטורליזם - זרמים באמנות שתארו בדיקנות את המציאות הנגלית לעין , והיו מקבלים בסוף המאה ה - 19 . ציור של בני אדם חיים ומרגישים מבשריו של האקספרסיוניזם היו הצירים ון גוך , פול גוגן ואדוארד מונק . יוצריו העקריים היו אמנים גרמנים , שהגיבו על מצוקה חברתית , רעיונית וכלכלית שהיתה באותה עת בארצם . הם בקשו להדגיש את שאיפתה של אמנותם לשמש כגשר בין אמנות העבר לאמנות העתיד , ולהציג מגון של שיטות ונושאים חדשים באמנות הציור . אחד הבולטים בקבוצה זו היה הציר הרוסי וסילי קנדינסקי . באוסטריה התפרסם הציר אוסקר קוקושקה ; ובצרפת בלטו חיים סוטין וז'ורז'רואו . המכנה המשתף של האמנים האלה הוא החפש שנטלו לעצמם להביע את תפיסת עולמם בדרך ישירה וכנה . הציר הנורוגי אדוארד מונק רשם ביומנו : " אל לך לציר עוד תמונות פנים ובהן גברים קוראים בספר ונשים סורגות ; עליך לציר בני אדם נושמים , חיים ומרגישים , אוהבים וסובלים". אמנים אלה טענו בלהט , שהצורה האמנותית נוצרת ומתעצבת רק מן הצרך הפנימי של האמן , ואין לכפות עליו מסרת או חקים . הם חשבו שמתר להם לשנות את הצורה הטבעית של בני אדם , נוף ועצמים , להשתמש בשלובי צבע עזים ואפלו אלימים ולעות ולערבב זה בזה את כל הדברים המופיעים בציור , מכיון שהם רק תרוץ להצלת סערת הרגשות של האמן . גונן , פול ון גוך , וינסנט מונק , אדוארד קוקושקה , אוסקר קנדינסקי , וסילי אקרופוליס מצודה , מרכז מנהלי ומקום פלחן בעולם העתיק . המפרסמים שברם היו ביון וברומי , ובראשם האקרופוליס של אתונה . בעולם העתיק נבנו ערים רבות סביב מבצרים שהוקמו על " כניסתו של ישו לבריסל . , ציורו של רימס אנסור , שנמנה עם מבשרי האקספרסיוניזם , צויר ב - 1888 . הצבעוניות העזה ועיוות הגדלים והצור של הדמויות , ההופכים אותן לספק ליצנים ספק מפלצות , הם ממאפייניו הבולטים של האקספרסיוניזם .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר