מתוך:  > אביב חדש 2 > אפוס

עמוד:120

במאה ה - ר 9 יצא האפוס מן האפנה ואת מקומו תפס הרומן . איליאדה ואודיסאה גתה , יוהן וולפגנג דנטה אליגירי הומרוס מילטון , ג'ון מיצקביץ', אדם רומן אפילוג מנח שמקורו בשתי מלים יוניות שפרושן " אחרית דבר". האפילוג בא בסופו של נאום , שיר , ספור , מחזה או רומן . האפילוג מסכם את טענותיו של הדובר . בעבר נפתחו המחזות בפרולוג , מעין מבוא , והסתימו באפילוג . האפילוג היה נאום קצר בחרוזים או בפרוזה , שנשאה אחת הדמיות בהצגה . הוא נועד להשאיר רשם טוב בלב הצופים ולהדגיש את מוסר ההשכל של המחזה . ברומן מספר האפילוג בקצרה את מה שארע לגבורים , לאחר תם הספור . אוריפידס דרמה אפיפיור ראש הכנסיה הנוצרית הקתולית , היושב בקרית הותיקן ברומא . לפי האמונה הקתולית הוא נחשב ליורשו של ישו עלי אדמות ועל החלטותיו אין לערער . מוסד האפיפיורות הוקם במאה ה - ו לספירה , ופטרוס ( תלמידו של ישו ) נחשב למיסדו . מן המאה ה - 6 נתן התאר רק להגמון , או לבישוף של רומא , המקבל כיורשו של פטרוס . האפיפיורים נבחרים על ידי מועצת הגמונים בותיקן . הקיסרים הרומאים הראשונים רדפו את הנוצרים ופטרוס עצמו הוצא להורג , על פי המסרת , בידי הקיסר נירון . זה היה גם גורלם של רבים מן האפיפיורים הראשונים . רק במאה ה - 4 התיר הקיסר קונסטנטינוס לנוצרים לקים בגלוי את פלחנם הדתי . הכנסיה המערבית והמזרחית בשנת 330 לספירה העתיק הקיסר קונסטנטינוס את בירתו מרומא לקונסטנטינופול שבממלכת ביזנטיון . האפיפיורים נשארו ברומא , ואם כי קצרה ידם לבלם את התקדמותם של הפולשים הברברים מן הצפון , הצליחו להכניס רבים מהם תחת כנפי הנצרות . אולם הפלוג בין הכנסיה המערבית למזרחית , והסכסוכים הפנימיים בין הכתות השונות במזרח , גרמו להעמקת הקרע בין הנוצרים במערב אירופה ובין הנוצרים שבמזרח היבשת ובאסיה הקטנה . תרם לקרע גם השני הלשוני , כששפת התפלות במערב היא לטינית , ובמזרח יונית . האפיפיור לאו נסה במאה ה - 6 להשכין , שלום בין הכנסיות היריבות ותוך כדי כך חזק את השפעת מוסד האפיפיורות ברומא , שנהפך לסמכות הרוחנית והדתית העליונה בקרב הנוצרים . לכך תרמו במאה ה - 8 הפרנקים , שכבשו את רב ( שטחה ( על ארופה המערבית וקבלו עליהם את ה צרות . במאה ה - 10 עודדו האפיפיורים את קהל המאמיתם לצאת למסעי הצלב כדי לשחרר את הקבר הקדוש בירושלים מידי המסלמים . הם יסדו אוניברסיטאות וסיעו בפתוחה ( מל אירופה החדשה , בהשפיעם על צאן מרעיתם לצית הן לחקי הכנסיה והן לחקי המדינה . סכסוכים מחוץ ומריבות מבית האפיפיורים הסתבכו לא אחת בסכסוכים בין מדעות . למלכי צרפת , ( שהיו במרוצת הזמן לשליטים אדירים באירופה , היתה השפעה גדולה על מוסד האפיפיורות , ובשנים 1305 - 1377 ישבו האפיפיורים , ( שהיו ברבם צרפתים , בצרפת ולא ברומא . האפיפיורות ועבה והתחזקה במאה ה - 16 הודות לכמה וכמה אפיפיורים מכשרים . הראשון בהם , פאולוס השלישי עמד בפני בעיות רבות . ארצות אירופה נלחמו אלה באלה , ומרטין לותר עמד בראש מרד נגד הכנסיה . המרד הפרוטסטנטי פרץ בגרמניה ומנהיגיו תבעו רפורמציה - הכנסת תקומם דתיים ברוח הזמן . בתחלה התנגדו האפיפיורים לכל ( ענף ( שהוא , אולם במרוצת הזמן כנסו ועידות של חשמנים , שאשרו הקלות ותקומם מסימים בחקי הדת הנקשים . במאה ה - 18 נשקפה שוב סכנה לכחם המדעי של האפיפערים , בעקבות המהפכה הצרפתית ומלחמות נפוליון המצביא הצרפתי כבשע את רומא והאפיפיור פיוס פאולוס ה - 6 , האפיפיור היחיד עד כה שביקר בישראל , יושב על כס האפיפיורות . האפיפיור יוחנן פאולום ה - 2 , הוא האפיפיור הלא - איטלקי הראשון מאז שנת 1522 והפולני הראשון שנבחר לתפקיד הרם . יוחנן פאולוס ה - 2 נבחר לתפקידו בשנת 1978 , לאחר התלבטות ממושכת של מועצת הקרדינלים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר