מתוך:  > אביב חדש 2 > אסרחדן

עמוד:113

בגלל נדירות העץ והברזל באזורי מחיתם למדו האיניואיטים להכין כלי ציד ודיג , סכינים , כלי אכל והרבה כלים ומכשירים אחרים מעצמות בעלי - חיים ומעור . בחדשי החרף הארכים התגוררו חלק מן הצידים הנודים במעונות ארעיים המכנים איגלו . זהו מבנה כפתי עגל עשוי גושי שלג , שרבו בנוי מתחת לפני השטח . הכניסה לתוכו היתה דרך מנהרה רדודה והיו בו רק פתחים מעטים לכניסת אויר ולהוצאת עשן הכירים המאלתרים ומנורות השמן . עורות אילים וכלבי ים רפדי את מקומות הישיבה והשנה . בתוך האיגלו שרר חם נעים בהשואה לקר העז שבחוץ . בעונת הקיץ היו האסקימואים הנודדים מתגוררים באהלים עשויים עור וחמרי בניה מצויים אתרים . בחרף היו נעים במזחלות רתומות לכלבים , ובקיץ היו נעזרים באילים בהובלת מטלטליהם המעטים ביבשה , ובדוגיות ( קיקים ) עשויות עור בשיט בנהרות . המשפחה בצל התמורות המסגרת הכלכלית והחברתית של האיניואיטים היתה המשפחה . בדרך כלל חיו כמה משפחות באזור אחד כשהגברים מסיעים זה לזה בציד ובדיג והנשים במלאכות הבית ובגדול הילדים . המשפחות היו גם מתחתנות ביניהן . לפי המסרת נהגו האיניואיטים להוציא את הזקנים מבקתותיהם ולהשאירם לגורלם בערבות הקרח , כי לא יכלו לפרנסם ולטפל בהם . האיניואיטים פתחו שפה והוי מיחדים והיו להם שירים ואגדות שעברו מדור לדור . האחוה ביניהם היתה רבה וכל איניואיט התקבל בברכה על ידי בני שבטו בכל מקום בבואו . העזרה ההדדית היתה חק ומצוה חברתית ראשונה במעלה . תנאי החיים הקשים באזור הארקטי ודאי תרמו לכך . במרוצת הזמן חלו תמורות רבות בחיי האסקימואים . הרובה , כלי הרכב הממנע וסירת המנוע החליפו את הכלים המסרתיים . מלכודות וצלצלים עשויים פלדה תפסו את מקומם של אמצעי הציד הפשוטים . בעקבות הקמתם של מרכזי סחר אירופיים באזור הארקטי במאה ה - 19 , החלו רבים מהם להתרכז בישובים קטנים סביב אותם המרכזים , ולאמץ בהדרגה ארחות חיים מודרניים ולהעניק חנוך מסדר בבית - ספר לילדיהם . בד בבד הלכו ונשתנו גם המשגים החברתיים . בשנים האחרונות הם משתמשים במזחלות שלג ממנעות ובטרקטורוני שלג , ובתי עץ חדישים הולכים ומחליפים את מבני המגורים המסרתיים . עם זאת ממשיכים המבגרים להשתמש במזחלות רתומות לכלבים ומוסיפים לנדד בין ערבית הקרח ולצוד את צידם בשיטות הישנות . באלסקה ובקנדה נעשו מאמצים לקרב את האיניואיטים לארחות החיים המערביות , להעניק לדור הצעיר חנוך מודרני ולספק להם מקורות תעסוקה חדשים . באלסקה נקלטו רבים מהם בתעשית הנפט . איניואיטים אף החלו להיות פעילים בחיים המדיניים ולטפח את מורשתם בעזרת אמצעי תקשית מודרניים . בגרנלנד , למשל , יש להם מפלגה המיצגת בפרלמנט . אלסקה ברינג , ים ומצר גרנלנד כלב ים סיביר קנדה " אסרו חג " היום שלמחרת שלוש הרגלים : פסח , שבועית ודוכות . מקור השם בפסוק בתהלים ( קיח כז ) : " אסרו - חג בעבתים עד - קרנות המזבח". אסרו חג אינו יום מנוחה , אך נוהגים בו כאלו היה יום טוב . הוא שונה משאר ימות השנה בכך שאין מספידים בו מתים ואין צמים בו . כמו כן משמיטים ביום זה כמה מהתפלות . מקורו של יום זה בתקופה שבה בית - המקדש היה קים . מביאי הקרבנות לא הספיקו , לרב , להקריב הכל ביום החג . לכן הנהיגו הקרבת קרבנות ביום המחרת שיש לו קשר ( אסור ) לחג . פסוד שבועות שמחת תורה אסרחדן מלך אשור בשנים 680 - 669 לפני הספירה . אסרחדן היה בנו של סנחריב מחריב בבל . כל ימי מלכותו נלחם אסרחדן והרחיב את תחומי הממלכה האשורית . תחלה הוא דכא מרד של הכשדים , ואחר שקם את העיר בבל ואת מקדשיה , שהרס אביו . הוא כבש את מדי , נתץ את כחה של עילם ושעבד את ארץ - ישראל וסוריה . השגי הצבאי הגדול ביותר היה כבושה של מצרים , שהתחיל בשנת 674 לפני הספירה והשלם כצבר שלוש שנים עם כבושה של מף , בירת הארץ . נאמן לשיטתם של מלכי אשור , הגלה אסרחדן את תושבי המדינות שכבש לארצות אחרות , ומקצתם'הושיב גם בשומרון . ברשימה של המלכים ששלחו אליו מתנות , כאשר חנך את ארמונו בנינוה ( בשנת 673 לפני הספירה ) , מופיע גם שמו של מנשה , מלך יהודה . אשור בבל מנשה נינוה - סנחריב אישה אסקימואית , בת שבט אינופיאק באלסקה , לבושה בפרוות דובים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר