עמוד:72

בעזרת ראשה ( מל המדחה ומהיה ברשותו . אחרי מותה נקבעה אנדרומדה כמערכת - כוכבים בשמים . אלי יון ורומא גורגונות מדוזה מיתולוגיה אנדרסן , הנס כריסטין מספר אגדות ידוע ואהוב בעולם כלו . בארצו דנמרק מכר הנס כריסטין אנדרסן ( 1875 - 1805 ) כמשורר , כמחבר רומנים וכמחזאי , אך בשאר ארצות העולם מכירים בעקר את אגדותיו . " הברוזון המכער", " בגדי המלך החדשים", " מלכת השלג " ו " הנסיכה על העדשה", הזמיר ומלך סין", " מוכרת הגפרורים הקטנה " ואגדות רבות אחרות פרסמוהו . אנדרסן ספר מחדש אגדות עם עתיקות והוסיף להן הומור , רגש ומוסר השכל . לצד אגדות אלו כתב אגדות מלאות אהבה ורחמים לסובלים מפרי רוחו . ברוזון מכער ומכשר אנדרסן נולד בעיר אודנסה לאביו הסנדלר ולאמו הכובסת . הוריו היי עניים מאוד . כשהיה בן אחת - עשרה מת אביו , והוא הפסיק את למודיו בבית - הספר . אנדרסן בנה לעצמו תאטרון - בבות , והקדיש את כל זמנו לעשית בבות ולתפירת בגדים להן . הוא גם קרא את כל המחזות , שעלה בידו להשיג , וביחוד את מחזותיו של שקספיר . הוא היה רזה , מכער וכעסן ותמימותו הצחיקה את הבריות . בהיותו בן ארבע - עשרה הגיע הנס כריסטין לקופנהגן הבירה חסר כל ובלי קרוב או ידיד . הוא היה לזמר באופרה , אבל ההצלחה לא האירה לו פנים . לולא דאגו לו חבריו הנגנים והמשוררים , בודאי היה מת ברעב . אחר כך הוא נסה ללמד רקוד בתאטרון המלכותי . ברבור מצליח ומקבל בגיל שבע - עשרה פרסם אנדרסן את ספרו הראשון . מלך דנמרק גלה ענין בסופר הצעיר , והציע לו כי יממן את למודיו . אנדרסן למד חמש שנים בבית - ספר , והוא המשיך לכתב ופרסם ספר מסעות וספר שירים . המלך נתן לו סכום כסף , כדי שיצא למסע באירופה . בשנת 1835 פרסם אנדרסן רומן , שזכה לתפוצה ושפר את מצבו החמרי , ומאז לא ידע עוד מחסור . באותה שנה הוא פרסם גם את האגדות הראשונות שלו . לאחר שהופיע ספר האגדות הראשון שלו , התפרסם אנדרסן בכל רחבי העולם . הוא התקבל בברכה בכל מקום , ומלכים ראו בו את ידידם . אגדותיו זכו להצלחה כה מרבה משום שהן נותנות תמונה מפלאה של כל העולם . לא רק של דנמרק וארצות הצפון , אלא גם של ספרד שטופת השמש ושל מצרים וסין , ואפלו של מעמקי הים , שבהם שוכנות בתולות - הים . קסם וחכמה מצויים באגדותיו . הוא היטיב לתאר את הסבל והצער שבעולם , אך נסה להוכיח בספוריו כי האהבה וטוב הלב עשויים לגבר על הרשעות והאמללות - כמו בספור על מלכת השלג . ספורי האגדות שלו תרגמו לשפות רבות וגם לעברית , ואף המחזו והסרטו . אגדה שקספיר , ויליאם אנוביס אל המתים במצרים הקדומה . אנוביס עמד לצדו של אוסיריס , שהיה אל המות והחיים שלאחר המות , בחוצו את משפטו של אדם ביום הדין . מכיון שהמצרים האמינו בחיים שלאחר המות , התעורר הצרך לשמר את הגוף מפני התפוררות על ידי חניטה . המצאת אמנות החניטה מיחסת לאנוביס . הוא היה שומר על הקברים ושופט את המתים . מתפקידו היה לשקל את לבו של כל אדם על מאזני הצדק . אם היה משקלו של הלב שוה למשקלה של נוצה , סמל האמת והישר , יצא האדם זכאי בדינו . האל אנוביס , אל התניטה והמוות בעל ראש התן , שוקל במאזני הצדק את ליבו של המת על כף אחת תוצה - סמל האמת והיושר - על הכף האחרת . אתר מהמאה ה - 13 לפני הספירה . פסלו של הגס כריסטין אנדרסן המוצב בקופנהגן שבדנמרק . אנדרסן , מחברה של האגדה הברבזון המנועד , סבל כל ימיו בגלל מראהו . אך לבסוף נחלו סיפוריו הצלחה והיחס אליו היה כאל ברבור .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר