עמוד:44

האמורים להגן על האדם הנושא אותם מפני השפעתם המזיקה של שדים ורוחות או להביא עליו " מזל טוב " והצלחה במעשיו . כמיסטיקה אמוניה גז חסר צבע , שהוא תרכבת של חנקן ומימן ( אטום אחד של חנקן כנגד כל שלושה אטומים של מימן ) . ריחו חריף ומחניק והוא מסיס מאוד במים . סמל כימי'NH . נלחץ רגיל מתעבה האמוניה בטמפרטורה של - 33.4 מעלות צלסיוס וקופא בטמפרטורה של 77 מעלות צלסיוס . כשאר הבסיסים האלקליים , הופך הגז אמוניה את הלקמוס לכחל ומתאחד עם כל החמצות למלחים . מיצרים אמוניה על ידי הרכבות של חנקן ומימן תחת לחץ רב . משתמשים בגז בזבול , בתעשית צבעים , ברפואה , ביצור אלקלים ובתמסה לצרכי קרור . חמצות ובסיסים מזוג אויר צבעים תרכבת ותערבת אמוץ הליך משפטי ההופך אדם שאינו ההורה הטבעי של ילד , להורה לכל דבר שלו . הרב המכריע של המאמצים הם ילדים . במדינות לא מעטות נתן לאמץ גם מבגרים . בישראל לא נתן לאמץ , בדרך כלל , אדם שגילו מעל 18 שנה . על פי החק בישראל אמוץ נעשה על ידי צו אמוץ שנותן בית - המשפט . החק מיעד , בראש ובראשונה , להגן על הילדים המאמצים , ולכן הוא קובע כי בית - המשפט יתן צו המתיר לאמץ ילד רק אם נוכח לדעת שהדבר הוא לטובתו של הילד המאמץ . כדי להבטיח זאת החק קובע מגבלות ותנאים שונים לגבי האמוץ , כמו למשל , שהמאמצים צריכים להיות בני דתו של המאמץ , ומבגרים ממנו לפחות בשמונה - עשרה שנה . החק גם אומר , שאם הילד המעמד לאמוץ מסגל להבין בדבר - יש לשאל לדעתו - ולא נתן לאמץ אותו בנגוד לרצונו . לפעמים המאמצים הם ילדים שהוריהם הטבעיים נפטרו , ולפעמים אלה ילדים ( ובהם תינוקות בני יומם ) שהוריהם אינם יכולים לגדלם . אבל במקרים רבים בית - המשפט מתיר לאמץ גם ילד שיש לו הורים טבעיים . לדגמה , במקרים שבהם ההורים אינם מסגלים , או אינם רוצים , למלא את חובותיהם כלפי הילדים . האמוץ יוצר בין הילד המאמץ לבין הוריו המאמצים את אותן הזכיות והחובות הקימות בין הורים טבעיים לבין ילדיהם . בד בבד האמוץ מנתק את הקשר שבין הילד המאמץ לבין הוריו הטבעיים . לפי החק , מאמץ רשאי לבקש מידע על זהות הוריו הטבעיים לאחר שמלאו לו שמונה - עשרה שנה . אמוץ ילדים מחו"ל ישראלים רבים מאמצים כיום ילדים שנולדו מחוץ לישראל . זמן רב היה האמוץ בחו"ל פרוץ , בגלל העדר תקנות מחיבות . מצב זה שמש פתח למסחר בילדים ולהסדרי אמוץ שגבלו בפשיעה , כמו לקיחת ילדים ללא הסכמת הוריהם ומסירתם לאמוץ בלי שהוריהם המאמצים ידעו דבר על החטיפה . בשנת 1996 נחקק חק אמוץ חדש בכנסת , שאמץ את עקרונות האמנה הבין - לאמית בדבר רשוי עמתות ללא כונת רוח לטפול באמוץ מארצות חוץ . עמתות כאלה הוקמו בשנים 998 1 - 999 1 ברשוי של משרד המשפטים , והן נתונות לפקוח של משרד העבודה והרוחה . אמוץ בעת העתיקה האמוץ היה תופעה שכיחה למדי בעולם העתיק , ומצויים חקים העוסקים בזכיות ובחובות של הילדים המאמצים - בעקר בשאלת הירשה - ושל הוריהם המאמצים . בחקי חמורבי , למשל , כתוב שלהורים הטבעיים יש זכות לדרש את ילדם המאמץ בחזרה , אם ההורים המאמצים לא למדו אותו מלאכה . האמוץ נעשה כעסקה לכל דבר ושטרות מכירה רבים נמצאו בבבל , באשור ובמקומות נוסכים . האמוץ בא לפתר את בעית העקרות , שבאותם ימים לא נמצא לה שום פתרון רפואי . הורים חסרי אמצעים , שהיו להם כמה ילדים , נהגו למכר את ילדיהם לאחרים תמורת הבטחה שבנם , ולפעמים גם אחיו הטבעיים הלא מאמצים , יזכו בירשה . התנ"ך אינו מזכיר במפרש חקי אמוץ , אך ישנם רמזים לכך שנהג זה היה קים גם בישראל . רחל אמנו אמצה את בניה של בלהה שפחתה , שרה חששה פן יירש ישמעאלי " בן האמה", את אברהם ולא בנה , שנולד אחריו . נראה שגם מרדכי היהודי אמץ את אחיניתו אסתר , שגדלה בביתו לאוזר מות הוריה . בג"ץ זכיות הילד אמוראים פרוש השם אמורא הוא " אומר " או " דורש". במובן רחב יותר נתן השם אמורא בארץ - ישראל ובבבל לחכמים שחיו בתקופה שנמשכה כ - 300 שנה , מחתימת המשנה ( בשנת 200 בערך ) עד לחתימת התלמוד הבבלי ( עד לשנת 500 בערך ) . התלמוד מכנה בשם אמורא את האיש שעמד ליד המרצה או המורה הראשי בישיבה ובהתכנסיות לשם למוד . וחזר בקול והסביר לקהל השומעים הגדול את דברי המורה , שנאמרו בקצרה ובקול נמוך . לאחר שהוכח , כי צעירים שמלאו תפקיד זה ובקשו להצטין כנואמים לא תרגמו לעתים בדיוק את דברי המורה , קבע רבי אבהו כלל , ע שום אדם שגילו פחות מחמשים שנה אינו רשאי לכהן בתפקיד זה . האמוראים , במובן הרחב והנפוץ של המלה , הם אלה שפרשו את ההלכות הקצרות שבמשנה , חקרו את טעמיהן החתול השחור מבשר , לדעת המאמינים באמונות תפלות , על משהו רע העתיד לקרות . לכן הם משתדלים מאוד שלא לעבור במקום שבו הוא נמצא .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר