מתוך:  > אביב חדש 2 > אמבה

עמוד:41

וברדיפות מצד השלטון הבריטי . אמן החריזה ובעל דעות ותגובות מקוריות היה אלתרמן . הוא שלט להפליא בשפה העברית , שנענתה לו ככנור ביד אמן מעלה . משורר לירי ומחזאי הסוג האחר של שירתו הוא שירה לירית והגותית . שיריו אלה , שהצטינו במקצב שובה - לב ובדמויים מקוריים , כנסו בספריו " כוכבים בחוץ", " שמחת עניים", " שירי מכות מצרים", " עיר היונה " ו " חגיגת קיץ". נתן אלתרמן תרגם כמה וכמה מחזות וספורים . בשנותיו האחרונות הוא כתב שלושה מחזות שיריים : " כנרת כנרת", " פנדק הרוחות", " אסתר המלכה " ו " משפט פיתגורס". הוא כתב גם לילדים שירים , מחזות וספורים בשירה : " האפרוח העשירי", ו " ספר התבה המזמרת". על ספר שיריו " עיר היונה " זכה אלתרמן בפרס ביאליק . פרס טשרניחובסקי נתן לו על תרגום המחזות " פדרה " מאת ז'ן רסין ו " נשי וינדזור העליזות " מאת שקספיר . מנדט רסין , ז'ן שקספיר , ויליאם תאטרון עברי וישראלי אם אל - פחם עיר ערבית מעל בקעת עירון ( ואדי ערה ) , ממזרח לכביש חדרה - עפולה . מספר תושביה כ - 31,000 . אם אל - פחם היא הישוב הערבי הגדול ביותר באזור זה , שבו כמה כפרים ערביים . בשנת 1985 היא קבלה מעמד של עיר . היא שוכנת על רכס הררי , שהפסגה הבולטת בו היא הר אסכנדר , הנשא לגבה 622 מטר מעל פני הים . העיר צויה אל בקעת עירון - ואדי עארה - וחולשת על כביש חדרה - עפולה . יש בה ארבע שכונות גדולות : אגבריה , ג'ברין , מחג'נה ומחמיד . כמעט כל תושבי העיר מסלמים , ומעוטם נוצרים . התושבים מתפרנסים בעקר מעבודות מחוץ לעירם ומחקלאות , ובשלהי שנות ה - 90 שעור האבטלה בה היה גבוה . באם אל - פחם שמונה קבוצות כדורגל המשתתפות בליגות השונות , שלושה בתי ספר לכדורגל לילדים ונער , וקבוצות העוסקות בענפי ספורט שונים , כמו כדורסל , אגרוף ואתלטיקה . הכפר אם אל - פחם נוסד כנראה במאה ה - 15 . בעבר עסקו תושביה ביצור פחם עץ , ומכאן שמה : " אם הפחמים " בתרגום לעברית . בימי מארעות 1936 - 1939 שמש בסיס לכנפיות , שהתנפלו על ישובים יהודיים . בימי מלחמת השחרור נכבש בידי חילים עיראקים שחשו לעזרת אחיהם הערבים בארץ , ואחר - כך היה בידי הצבא הירדני . אך בהסכם שביתת הנשק עם ירדן מ - 1949 הוא נכלל בתחומי מדינת ישראל , יחד עם כפרים ערביים נוספים בסביבה . באוקטובר 1998 פרצו באם אל - פחם מהומות בעקבות החלטת מערכת הבטחון להפקיע קרקעות באזור לצרך שטחי אמונים , ועשרות תושבים נפצעו בהן . לתנועה האסלאמית , שהיא תנועה דתית ופוליטית , השפעה רבה בעיר . ראש העיריה בשלהי 999 ו , שיח ראד סאלח , נמנה עמה . מארעות ערביי ישראל פחם אמאם מלה ערבית שפרושה מנהיג , מדריך . שליטים מסלמים וביניהם הח'ליפים הראשונים , כנו עצמם בתאר זה . המסלמים השיעים העניקו את התאר ליורשי מחמדי מצאצאי הח'ליף הרביעי , עלי . התאר אמאם נתן גם לעורך את התפלה במסגד בימי ששי . סמכותו של האתאם עליונה ומחלטת , והוא נחשב בעיני המאמינים כמי שאינו טועה לעולם . מסלמים רבים מאמינים , כי אחרון האמאמים יופיע כמהדי ( מעין משיח גואל ) באחרית הימים . אסלאם שיעים אמבה אמבה היא בעל - חיים זעיר שגופו בנוי מתא אחד בלבד . היא נמנית עם מערכת החד - תאיים , ולמרות ממדיה הקטנים נחשבת לאחד היצורים הגדולים שבמערכת זו . האמבה חיה במים מתוקים ומלוחים כמעט בכל חלקי העולם . יש מיני אמבות המצויים באדמה לחה או חיים כטפילים בגופיהם של בעלי - חיים אחרים , בדרך כלל במעים . רב האמבות אינן מזיקות לפנדקאים שלהן , אבל יש מינים הגורמים למחלות כמו מחלת הדיזנטריה למשל . גופה של האמבה עשוי מפרוטופלסמה - חמר רך ונוזלי , שגרעין עגל נמצא בתוכו . בתא היחיד שלה היא מבצעת רבות מן הפעלות הנעשות בגופיהם של בעלי - חיים הגדולים ממנה . גוף האמבה קולט מזון . מעכל אותו ויולט את הפסלת . הוא אף נושם , מתנועע ומביא לעולם יצורים חד - תאיים כמוהו . את כל הפעלות החשובות האלה האמבה מבצעת בעזרת יכלתה לשנות את צורתה . האמבה מתרבה בדרך פשוטה - גופה מתארך ומתחלק לשנים . גם הגרעין שבה נחלק לשנים . בדרך זו נוצרות שתי אמבות זהות לחלוטין , הגדלות במרירות , ובהגיען לבגרות מתפצלות אף הן לשנים . האמבה מתקדמת לאטה , ומשנה את צורתה תוך כדי תנועתה . היא שולחת " דימה חלק מגופה , בליטות המשמשות כרגלים , ומתקדמת בעזרתן . תחלה נדחק חלק מגופה קדימה ומושך את שאר חלקי הגוף אחריו . בליטות אלה משמשות אותה גם באכילה . היא מוציאה חלק מגופה , כורכת אותו מסביב לפרור המזון ובולעת אותו לתוכה . האמבה קולטת את החמצן המומס קברו טל האמאם רזה במשהד שבאיראן . משהו היא עיר עתיקה וקדושה למוסלמים השיעים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר