מתוך:  > אביב חדש 2 > אלסקה

עמוד:33

מכלל אכלוסית המדינה , הערים העקריות הן אנקורג', שבה חיים 226,000 תושבים ( כמעט מחצית מכלל תושבי אלסקה ) , פירבנקס והירה יונו . תושבי אלסקה הותיקים , ראינדיאנים והאסקימואים , עוסקים בעקר בציד אלתיות , סלמון ) ושמורן , בגדול אילים ובציד חיות פרוה וגדולן . התושבים הלבנים באו לאלסקה מארצות - הברית גופא , וגם מארצות רחוקות , בגלל מחצביה העשירים . הנהירה אל אלסקה החלה בשנת 1900 . משנתגלה זהב בדרומה . בהלת הזהב ( שתארה בציוריות רבה בספרי הסופר האמריקני ג'ק לונדון ) שככה כעבר שנים מספר , אם כי עדין כורים באלסקה את המתכת הצהבה . אך בינתים התגלו מחצבים חשובים אחרים . כמו פחם , נחשת . כלטינה ואורניום , התגלית החשובה ביותר היתה בסוף שנות ה - 60 : אז נמצאו נפט וגז טבעי בים הקטב הצפוני , מול חופה הצפוני של אלסקה . היות שהים שם קפוא רב ימות השנה וכמעט אי - אפשר להפליג בו , החלט להזרים את הנפט בצנור עד לעיר ולדז שבחוף הדרומי ולהובילו משם במכליות . בנית הצנור השלמה בקשיים רבים בשבת 1975 , ומאז תורמת אלסקה תרומה נכבדה למקורות האנרגיה של ארצות - הברית . אלסקה צרפה לארצות - הברית כמדינה ה - 49 שלר רק בינואר 1959 , אף שהיתה שיכת לה עוד משנת 1867 . באותה שנה קנתה ארצות - הברית את הארץ מרוסיה תמורת 7.2 מיליון דולר . שויו של הדולר אז היה נמוך הרבה משויו היום , ויש יסוד לטענה שזו היתה אחת העסקות המסחריות הטובות בהיסטוריה . אחת הסבות לאחור בצרופה היא שאין לה רצף טריטורילי עם ארצות - הברית , כמו הואי . אילמם אסקימואים ארצות - הברית ברינג , ים ומצר חזזזית טחבים סלמון אלעזר בן חנניה מראשי מרד היהודים נגד הרומאים לפני חרבן בית שני . אביו היה הכוהן הגדול . אלעזר היה בן למשפחת כהנה ששאפה לחיות בשלום עם הרומאים . אף על פי כדי עם פרץ המרד הגדול ברומאים הוא השפיע על חבריו הכוהנים שיחדלו להקריב את הקרבן לשלום הקיסר ולקבל מתנות של עובדי אלילים לבית - המקדש . קבוצת מורדים בראשותו השתלטה על העיר התחתית של ירושלים ועל בית - המקדש ונלחמה שבעה ימים ברודפי השלום . מורדים סיקריקים בהנהגתו של מנחם בן יהודה התקיפו אף הם את תומכי השלום והרגו את חנניה אביו של אלעזר ואת אחיו חזקיה . כתוצאה מכך פרצה מלחמת אחים בין אנשי מנחם לבין אנשי אלעזר והראשונים גרשו מירושלים . אלעזר ואנשיו אף התקיפו את חיל המצב הרומאי שנסוג אל המגדלים שהקיפו את חומת העיר והתבצר ברם . לבסוף נכנעו הרומאים ומסרו את נשקם בתנאי שינתן להם לצאת בשלום . אך המורדים לא קימו את התנאי והרגום . בי"ז באלול אותה שנה נסוגו הרומאים מירושלים ומיהודה . אלעזר טבע לזכר המארע מטבעות שנשאו את שמו ואת הכתבת " שנה ראשונה לחרות ירושלים". כאשר הוקם בסתו של שנת 66 לספירה שלטון עצמאי ביהודה , נתמנה אלעזר מושל בארץ אדום . אך מכאן ואילך אין יודעים עליו . נורד הגדול קנאים תקופת בית שני אלעזר בן עזריה תנא בן הדור השלישי של התנאים ( סוף המאה ה - ו לספירה וראשית המאה ה - 2 ) . ממלא מקומו של רבן גמליאל השני כנשיא הסנהדרין , כאשר הדח זמנית מן הנשיאות . התנא הרחום והחנון אמרו החכמים : " עם מותו של רבי אלעזר בן עזריה נטלה עטרת החכמים". אלעזר בן עזריה היה בן למשפחה מיחסת , מצאצאי עזרא הסופר , ועשיר מאוד מעסוקו כסוחר ביין , בקר ושמן . הוא לא כהן זמן רב בנשיאות , אך הוסיף למלא את התפקיד של נשיא הסנהדרין שבת אחת בכל חדש . אלעזר בן עזריה השתתף במשלחת של ארבעה מנכבדי היהודים שיצאה לרומא , כדי להתלונן על רדיפות היהודים בה . חבריו במשלחת היו רבן גמליאל , רבי יהושע ורבי עקיבא . בפרוש התורה הוא העדיף את ההסבר הפשוט : " דברה תורה כלשון בני האדם". מפרסמת מאוד מימרתו המובאת בפרקי אבות " אם אין קמח אין תורה ; אם אין תורה אין קמח". הוא התנגד לפסקי דין מות של הסנהדרין . התנגדותו זו השתמרה באמרתו המפרסמת " סנהדרין ההורגת אחת לשבעים שנה נקראת חובלנית". גמליאל , רבן סנהדרין עקיבא , רבי פרקי אבות תקופת המשנה והתלמוד אלעזר הקליר המפרסם והפורה בין הפיטנים היהודים בימי הבינים המקדמים . חי כנראה במאות 6 - 7 לספירה . חבר פיוטי תפלה בעקר לחגים ולימים הנוראים , הנכללים במחזורי התפלה של האשכנזים . אלעזר ברבי קליר נקרא בפי העם אלעזר הקליר . אין יודעים כמעט דבר על חייו ומוצאו . על פי רמזים בפיוטיו . חושבים שחי בארץ - ישראל . מאז ימי הבינים נחשבו פיוטיו למיטב השירה והתחבבו על החזנים ועל העם . רבנו גרשם מאור הגולה אמר עליו שהוא " מן החכמים הראשונים", ורש"י ותלמידיו חשבו אותו ל " קדוש עליון". " אץ קוצץ בן קוצץ ... " הקליר היה בקי בכתבי הקדשי במדרש ובהלכה . לשונו היתה עשירה ומגונת . בפיוטיו הוא השתמש בלשון עממית , שהשתלבו בה לשון מקראית , לשון חכמים ולשון המדרש . פיוטיו מחרזים ומלאים חדושי מלים וצורות דקדוקיות לא מקבלות . נושאי שיריו נלקחו מן המקרא , האגדה והמדרש . יש בהם שירים ליריים פשוטים וגם דברי חכמה וידע . הוא כתב סליחות וברכות מזון , פיוטים לחתן ולאבל , פיוטים

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר