עמוד:23

ובלתי נשלט במשקה . זהו מצב של תלות , המתבטא בכך שהמתמכר אינו יכול לתפקד בלי לשתות כמיות הולכות וגדלות של נוזל משכר . כדי להשיג את כמיות האלכוהול הגדולות הדרושות לו נאלץ המתמכר לשלם סכומי כסף גדולים , המרוקנים את כיסו . במקרים רבים ההשתעבדות לאלכוהול גורמת גם להפלטות מהעבודה , ולכן הרבה אלכוהוליסטים אינם מסגלים לפרנס את עצמם ואת משפחותיהם . רבים מהם הופכים נטל על המדינה הנאלצת לשלם להם דמי סעד , ויש בהם המדרדרים לפשע , גונבים ושודדים , כדי להשיג כסף ולקנות אלכוהול . השתינות גם מגבירה את האלימות בחברה בכלל ובמשפחה בפרט וגורמת לפרוקן של משפחות . כל אלה גורמים לסבל רב ולפגיעה חמורה במעמדם החברתי והכלכלי של האלכוהוליסט ושל בני משפחתו . היחס לאלכוהול ביהדות שתית משקאות חריפים בכמיות קטנות או גדולות לשם הנאה וכאמצעי לעידוד , להפגת דאגות וצער וליצירת אוירה עליזה בשמחות - רווחת מהעת העתיקה עד ימינו בכל העמים והתרביות . מעידים על כך הפסוקים : " יין ישמח לבב אנוש"( תהלים קד טו ) ; " תנו שכר לאובד ויין למרי נפש , ישתה וישכח רישו , ועמלו לא יזכר עוד"( משלי לא ו - ז ) . הדת היהודית , בנגוד לדת האסלאם , למשל , אינה אוסרת על שתית יין או משקאות חריפים אחרים . יהודים משתמשים ביין לקדוש ולהבדלה , לשתית ארבע הכוסות בליל " הסדר", לסעודות שמחה של מצוה ועודי אולם השכרות מגנה מאוד . רק בפורים מצוה היא להשתכר . התורה מתארת את ההשפלה שהיתה מנת חלקו של נח שיצר יין והשתכר ( בראשית ט כ - כא ) ואת הנצול של לוט על ידי בנותיו בעת שהיה שכור ( בראשית יט לג ) , כדי להוכיח את השפעתו הרעה של היין . הדת היהודית מגבילה את צריכת היין לשעת הסעודה בלבד - המאטה את ההשתכרות . היהודים השתכרו הרבה פחות מבני העמים שבתוכם חיו , ועד ראשית שנות ה - 60 היתה השתינות תופעה נדירה בישראל . מאז גברה השתינות בארץ בכלל ובקרב המתבגרים בפרט . לפי סקר שערך משרד הבריאות ב - 1995 , מצויים בישראל כ - 50,000 מכורים לאלכוהול ( אלכוהוליסטים ) ועוד כ - 50,000 ר הצורכים אלכוהול מדי יום ביומו . צריכת אלכוהול בגיל ההתבגרות אלכוהול הוא הסם הנפוץ ביותר בין מתבגרים וצעירים בכל הארצות , בעקר מפני שאין הוא נתפס כסם . הוא נמכר בחניות באפן חפשי , מתר לנהל תעמולה לצריכתו . הוא מגש בבתים פרטיים , בבתי קפה , במסבאות ובמסעדות . אולם האלכוהול הוא כמו כל סם אחר : הוא משעבד וממכר ומסגל לשנות את המבנה והפעילות של רקמות הגוף , את מצבו הנפשי של האדם ואת התנהגותו . קים סכון מיחד בצריכת אלכוהול בראשית תקופת ההתבגרות , כי ההשתכרות בגיל צעיר מהירה יותר מאשר בגיל מבגר יותר . המתבגרים שותים בקצב מהיר ובלי הפסקות לאכילה , ולכן ההשפעה השלילית של האלכוהול עליהם מהירה יותר . רבים מהצעירים רואים בשתית אלכוהול סימן לבגרות ואינם מבינים את הסכנות שהוא צופך בקרבו . האלכוהול משחרר מעצורים , והמתבגרים העסוקים בעצוב זהותם עלולים להתפס לנטילת סכונים כדי " להוכיח את עצמם". הם גם רואים בו גורם המקל את המצוקות , אך פעמים רבות מתקשים להבין את הבעיות והמצוקות הקשות עוד יותר שהוא עצמו יוצר . צריכת האלכוהול גורמת לירידה בכשר הרכוז והחשיבה ועקב כך לירידה בלמודים , ומונעת פעילות חברתית בריאה ומהנה . מניעה וגמילה בשנות ה - 90 חלה התעוררות בנושא מניעת השתיה המפרזת , בעקר עקב רבוי תאונות הדרכים שגרמו נהגים שכורים . נחקקו חקים האוסרים על מכירת משקאות חריפים לבני נער מתחת לגיל 18 ומתנהלים מבצעי פרסום נרחבים למניעת נהיגה לאחר שתיה : " אם שותים לא נוהגים . בשביל זה יש חברים", " זהירות משקאות משקרים " היין משמח לבב אנוש אם שותים אותו במידה . אולם לעתים רוצים הצעירים להפגין את בגרותם , או נכנעים ללחץ שמפעילים עליהם חבריהם , ומפיזים בשתייה עד כדי התמכרות לאלכוהול . בתמונה - צעירים מבלים ב " פאב'תוך כדי שתיית בירה . שתיינים רבים התמכרו לאלכוהול בעקבות בעיות הכנסה , חברה או משפחה שנקלעו אליהם . הם חשבו בטעות שכך יוכלו לשכוח מבעיותיהם , אך נקלעו לצרה חמורה יותר

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר