עמוד:219

בשקום נער עברין . לאחר עלית היטלר לשלטון בגרמניה ב - 933 1 היתה סולד בין יוזמי " עלית הנער " , שהפך בהנהלתה למכשיר החשוב ביותר להצלת רבבות ילדים ונערים מאירופה . על פעלתה בתפקיד זה כנתה " אם הישוב " . בשנת 1935 החלט בקונגרס הציוני התשעה - עשר בלוצרן על הקמת כפר על - שמה - כפר סולד בגליל העליון . על - שמה נקרא גם מכון סולד למדעי החנוך וההתנהגות . הדסה הסתדרות הציונית העולמית ועד לאמי עלית הנער סולון מחוקק , מדינאי ומשורר אתונאי . חי ביון העתיקה בשנים 638 - 559 לפני הספירה . סולון היה בן למשפחת אצילים עשירה , שהתפרסם בחכמתו ובאהבת המולדת שלו . בשנת 594 לפני הספירה הוא נבחר לארכון - מושל - באתונה , שבה היה אז שלטון אוליגרכי - שלטון של קבוצת משפחות מיחסות ועשירות שנצלו את העניים . הם הלוו כספים לעניים , וכאשר אלה לא יכלו להחזיר את חובם לקחו מהם העשירים את רכושם ומכרו אותם לעבדים . פעלות אלו נעשו על פי החקים שחוקק המושל שקדם לסולון ונקרא דרקון . על - שמו של שליט זה מכנים חקי עריצות ונצול בשם " חקים דרקוניים " . " חקת סולון " האתונאים היו ממרמרים מאוד , וסולון נבחר כדי למנע את מלחמת האזרחים שעמדה לפרץ . ואכן , פעלתו הראשונה היתה בטול רב חקי דרקון ונסוח חקים חדשים שהגנו על העניים . הוא בטל את החובות שהיו העניים חיבים לבעלי האדמות העשירים ( שמטת חובות ) , ואסר כל חוזה או התחיבות המאפשרת לאדם לשלל את חרותו של אדם אחר בשל חוב כספי . הוא אף צוה לשחרר את מי שנמכרו לעבדים בגלל חובות כספיים . לאחר שמנע את מלחמת האזרחים חוקק סולון חקים חדשים שנודעו בשם " חקת סולון " . לסולון מיחסים חקים רבים , ביניהם חקים המגבילים את שטח הקרקע שאתונאי רשאי להחזיקי אסור על מכירת תבואה לערים שמחוץ לאתונה , חק הצואות המסדיר את העברת רכושו של הנפטר ליורשיו , והקמת רשות עליונה לפקוח על בצוע החקים . לסולון מיחסים גם את חלקת אזרחי אתונה לארבעה מעמדות : המעמד העליון , מעמד האצילים - שממנו יכולים להבחר הארכונים , שני המעמדות הנמוכים שבניהם זכאים לכהן במשרות צבוריות , והמעמד הרביעי של בעלי המלאכה וחסרי הקרקע , שבניהם לא יוכלו להבחר או לכהן במשרות צבוריות . סולון אפשר לבני המעמד התחתון להתמנות לשופטים ולהשתתף באספה הכללית של אזרחי אתונה ואף הרחיב את סמכיות האספה . חקיו של סולון תרמו לימים לבסוס הדמוקרטיה האתונאית . בשנת 593 בערך פרש סולון מהשלטון ויצא למסעות בארצות המזרח . רב החקים והתקנות שחוקק לא החזיקו מעמד ובטלו כעבר זמן קצר . עקב כך פרצה מלחמת אזרחים באתונה ואת השלטון תפס פיסיסטרטוס . בשובו לאתונה החל סולון לכתב שירים שבהם הטיף לרוח של פשרה ומתינות , והציע לבני האדם להשלים עם גורלם ולבחר תמיד בשביל הזהב ולהתרחק מקיצוניות . סולון נחשב לאחד משבעת חכמי יון הודות למפעלו כמדינאי , כמצביא וכמשורר ואגדות רבות נרקמו סביב דמותו . כמה משיריו תרגמו גם לעברית . אתונה דמוקרטיה יון העתיקה - התפתחות הפוליס סולז'ניצין , אלכסנדר סופר רוסי , שנודע בהתנגדותו החריפה למשטר הקומוניסטי בברית - המועצות . בספריו הוא תאר ותעד את המתרחש במחנות הכפיה - ה " גולגים " - שהיו בארצו . אלכסנדר סולז'ניצין נולד ב - 1918 בקיסלובודסק שבהרי קוקז וגדל ברוסטוב שעל נהר דון . הוא למד מתמטיקה ופיסיקה באוניברסיטת רוסטוב , ובשנתים האחרונות ללמודיו החל להתענין גם בפילוסופיה , בספרות ובדרמה . ב - 1941 , עם פלישת הגרמנים לברית - המועצות , לחם קצין התותחנים סולז'ניצין בחזית לנינגרד ועל אדמת פרוסיה המזרחית וזכה בשני עטורים . סמוך לתם מלחמת העולם השניה הוא נאסר בגלל בקרת שמתח על אפן נהול המלחמה על ידי סטלין , השליט הכל - יכול של ברית - המועצות , ונשלח למחנה מעצר דווחים ממחנות הכפיה שמונה שנים שהה סולז'ניצין במחנה כפיה ואחרי כן עבד במכרה , שם לקה בסרטן . ב - 1953 הוא שחרר , אבל הגלה לסיביר ושם נרפא ממחלתו הממארת . בתקופה זו החל סולז'ניצין בכתיבת הרומן הראשון שלו " יום אחד בחייו של איון דניסוביץ"' - תאור תמציתי אך נוקב של חיי סיוט זר פרחים מגישים ילדי מושב שדה יעקב להנרייטה סולד " אם היישוב " מייסדת " הדסה " וראש " עליית הנוער " , בעת ביקורה במקום . מושב שדה יעקב נוסד על ידי בוגרי " עליית הנוער " .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר