עמוד:129

לקים את מצוות התורה : להמנע מנשואי תערבת , ולשמר את השבת ואת שנת השמטה . לאחר שתים - עשרה שנים , שבהן כהן כפחה של יהודה , שב נחמיה לפרס . אך בגלל המצב שם שהלך והורע , הוא נאלץ לחזר לירושלים . בשובו בטל נחמיה את חלול השבת ודרש מן העם , ואף מן הכוהנים והלויים , לגרש את הנשים הנכריות . תקונים אלה חיבו אמץ ותקיפות , כי המתנגדים להם היו רבים . ארתחששתא הראשון בבל גולה ותפוצה גלות בבל דריוש עזרא פרס ומדי שומרונים שיבת ציון תקופת בית שני נחמן מברצלב , רבי רבי של חסידים ( אדמו"ר ) , מקימה של " חצר " חדשה בחסידות , שבה מלא ה " צדיק " תפקיד מרכזי ומכריע בחיי חסידיו . חי בשנים 1772 - 1810 . רבי נחמן בן שמחה מברצלב נולד באוקראינה . מצד אמו הוא היה מצאצאי רבי ישראל בעל שם טוב ( הבעש"ט ) , מיסד החסידות . האגדה החסידית מספרת , כי בהיותו בן שש שנים בלבד כבר הסתגף בצומות ובהתבודדות כדי להגיע להתעלות נפשית . בגיל שתים - עשרה השיאו לו אשה , כמנהג הימים ההם , והוא ישב בכפר בבית חותנו ושקד על למודי התלמוד והקבלה . לאחר מות חותני הקים רבי נחמן חצר של חסידים בעירה סמוכה לעיר קיב , ובאזניהם השמיע את בקרתו על שקיעת החסידות ועמד על הצרך להנהיג בה שנויים ולחדש את פניה . הערצה ובקרת בשנת 1798 עלה רבי נחמן לארץ - ישראל וישב כשנה בעכו ובטבריה . בשנת 1800 הוא השתקע בברצלב , ראה עצמו כיורשו של הבעש"ט וכנס סביבו חסידים רבים . הוא חבר תפלות , פיוטים וספורי מעשה בעלי מוסר השכל והדגיש את חשיבות האמונה והדבקות באלוהים . בנוסף לעקרי החסידות , שהטיפה לעבד את האל בשמחה ובהתלהבות , הדגיש רבי נחמן ביותר את תפקידו של ה " צדיק " כגורם המקשר בין האלוהים למאמיניו . חסידיו העריצו אותו הערצה מחלטת ונהגו להתודות בפניו על חטאיהם , במיחד בראש השנה . מנהגיו אלה , ובעקר טענתו שהוא היורש היחיד של הבעש"ט , עוררו כעס ובקרת והוא האשם בשבתאות ולבסוף נאלץ לברח לאומן . רב כתביו אבדו , אך תלמידיו לקטו אותם ופרסמו את שיחותיו וספוריו . ביחוד ידוע הספר " לקוטי מהר"ן " , אסף של מחשבות ודברי משל שלקט תלמידו הנאמן רבי נתן שטרנהרץ מנמירוב . רבי נחמן מברצלב מת משחפת באומן בהיותו בן שלושים ותשע , ולא השאיר אחריו יורש . חסידיו , " חסידי ברצלב " , לא בחרו לעצמם רבי אחר עד היום . לאחר מותו התרחבה מאוד חסידות ברצלב . קברו באומן היה למקום עליה לרגל להמוני חסידיו . התכנסותם מכנה בשם " קבוץ " והיא נחשבת לעקר חשוב בתורתם . בראשית שנות ה - 90 , עם התפרקותה של ברית - המועצות , חדש המנהג שהפסק בימי השלטון הקומוניסטי שם ויהודים רבים , בעקר מישראל ומארצות - הברית , מקימים " קבוצים " ליד קברו של רבי נחמן מדי ראש שנה . גם בישראל מקימים " קבוצים " כאלה , בעקר במרכזי התנועה בארץ - בירושלים , בצפת ובבני ברק . בעל שם טוב ( בעש"ט ) חסידות שבתי צבי נחשון - ים מחלקת נחשוני - הים נכללת יחד עם כוכבי - הים , קפודי - הים , חבצלות הים ומלפפוני הים במערכת קווצי העור , הנקראת בשם זה מפני שלרבים מבעלי - החיים הנמנים עמה יש קוצים גירניים , הפזורים על פני כל גופם . נחשון " הים דומה במראהו לקרובו כוכב - הים . גופו של נחשון - הים בנוי דיסקוס מרכזי שטוח שממנו מסתעפות חמש זרועות דקות וגמישות . במיני נחשונים רבים זרועות אלה קוצניות ובמינים אחרים הן חלקות וחסרות קוצים . גופו של הנחשון בנוי לוחיות גיר המגנות עליו מפני טורפים ופגיעות . בחלקו התחתון של הדיסקוס מצוי פתח הפה המשמש גם כמוצא לפסלת ולשירי המזון הלא מעכל . הנחשון נע בעזרת רגליו הגמישות ודמויות הנחשים ( מכאן שמו ) ותר אחרי מזוני : תולעים , סרטנים קטנים ורכיכות זעירות . רבים מן הנחשונים נמנים עם המסננים והם נזונים מפלנקטון - שפעת בעלי - חיים קטנים וצמחים זעירים הצפים במי הים . הפלנקטון נלכד ממי הים בעזרת הרגלים היוצרות מעין רשת סבוכה הצדה את היצורים הזעירים . בעונת הרביה פולטים נחשוני - הים לים מיליוני תאי זרע ותאי ביצה . לאחר ההפריה מתפתח מן הביצה זחל שחין עטור ריסים , לאחר זמן מתישב הזחל על הקרקעית ומתפתח לנחשון בוגר . אחת מדרכי ההתגוננות של הנחשונים היא נתוק הזרועות והצמחתן מחדש כעבר זמן - מה . יש מינים שאף מתרבים בדרך זו , כאשר כל חלק שנתק מגופם מתפתח לנחשון חדש . שמם של נחשוני - הים ניתן להם בשל הצורה שבה הם נעים , המזכירה את זחילת הנחש .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר