מתוך:  > אביב חדש 12 > נהיגה

עמוד:107

נהיגה הסעת כלי רכב , תוך שמוש באבזרים הדרושים לכך . הנהיגה מתבצעת על פי חקי תנועה ותמרורים שרבם בין - לאמיים ומקבלים בעולם כלו . במאה ה - 20 הפכה הנהיגה למימנות נפוצה וחיונית ביותר . התרבות המודרנית מחיבת תנועה ונידות על פני שטחים נרחבים . רבים הם המענינים ללמד לנהג , כדי שיוכלו להשתמש בכלי הרכב הפרטי שלהם כאמצעי תחבורה והובלה , העומד לרשותם ומשרת אותם בחיי היום - יום . גם צעירים רבים רוכשים את מימנות הנהיגה באופנים , בקטנועים ובאופנועים . על הנהגים ללמד את חקי התנועה של המדינה שבה הם חיים ונוהגים . חקי התנועה נחוצים כדי שהנהגים ידעו בודאות כיצד להתנהג על הכביש , במטרה לשמר על חייהם שלהם ועל חיי נהגים , נוסעים אחרים והולכי הרגל הנמצאים בקרבתם . חקי התעבורה מעגנים בחק , והעובר עליהם צפוי לענש . הענש יכול להתבטא בתשלום קנס כספי , בשלילת רשיון ולעתים אפלו במאסר , הכל בהתאם לחמרת העברה . קבלת רשיון נהיגה ברב המדינות נדרשים הנהגים לעבר מבחנים עיוניים ומעשיים כדי לקבל רשיון נהיגה . נהיגה ללא רשיון מהוה עברה חמורה ביותר . בדרך כלל מחיבים את הלומדים נהיגה בשני מבחנים . המבחן העיוני ( התאורטי ) בודק את הידע של הלומד על מבנה המכונית ואפן פעלתה , את בקיאותו בתמרורים ובחקי התנועה , כמו כללי עקיפה , מהירות נסיעה מתרת באזורים השונים - בשטח בנוי , בדרכים בין - עירוניות ובכבישים מהירים - וכן את הכרת זכיותיהם של הולכי הרגל . על הנבחן לדעת את משמעותם של כל התמרורים המצבים בדרכים . התמרורים הם שלטים בעלי סימנים מסכמים , המחיבים התנהגות מסימת , ולכן על הנוהג להכירם כדי שיוכל לפעל על פיהם . למשל תמרור עצר , שסימנו כף יד מושטת , מחיב את הנהג לעצר עצירה מלאה לפני שהוא ממשיך בנסיעה . קימים תמרורים משלושה סוגים : תמרורי אזהרה , תמרורי הוריה - המורים על הגבלות הקימות בדרך , ותמרורי מודיעין - המודיעים על מקומם הסמוך של תחנות דלק , משטרה , בתי - חולים , בתי - ספר ועוד . המבחן העיוני נערך על ידי מלוי שאלון . המבחן המעשי כולל נהיגה בנוכחות בוחן מקצועי , היושב ליד הנבחן ובודק את שליטתו בכלי הרכב ואת התנהגותו על הכביש . בארצות מסימות , כמו ארצות - הברית למשל , למוד הנהיגה כלול בחנוך החובה . תלמידי תיכון מקבלים הדרכה עיונית ומעשית בבית - הספר . מלבד זאת , כל אדם בארצות - הברית היודע לנהג רשאי ללמד נהיגה אדם אחר . בישראל המצב שונה . למוד הנהיגה נעשה באפן פרטי , בבתי - ספר מיחדים לנהיגה , במכוניות המצידות במערכת בלמים כפולה , ועל ידי מורים מקצועיים שהכשרו לכך . שעורי הנהיגה יקרים למדי , דבר המקשה מבחינה כלכלית על המבקשים להשיג רשיון נהיגה . במדינות אחדות הגיל הצעיר ביותר לקבלת רשיון נהיגה במכונית הוא שש - עשרה . בישראל אפשר לקבל רשיון נהיגה לקטנוע ואופנוע מגיל שש - עשרה ולמכונית מגיל שבע - עשרה וחצי . וישנו חק המחיב נהגים חדשים להציג בחלון האחורי של המכונית שלט שעליו כתוב : נהג חדש . רשיון הנהיגה הנתן לנהגים חדשים מגבל לשנה , ועלול להלקח מהם אם עברו עברות חמורות . רשיון הנהיגה לנהגים ותיקים מגבל לשנים אחדות ויש לחדשו מפעם לפעם . בנוסף לרשיון הנהיגה על הנהג להצטיד ברשיון רכב , בתעודת בטוח לרכב ולנוסעיו ובתעודה מזהה . איכות הנהיגה משפעת לא רק ממימנותו של הנהג , אלא גם ממצבו המכני של כלי הרכב , איכותו של הכביש ותנאי מזג האויר , וכן מכללי ההתנהגות והאדיבות של הנהגים על הכביש . הנהיגה במשאית שונה מהנהיגה במכונית הפרטית או באוטובוס , הנבדלים זה מזה בממדים וביכולות שלהם . למשאית יש מנוע גדול ורב עוצמה , המאפשר לה לנוע ביעילות למרות המשקל הרב שהיא נושאת . לכן נדרש רשיון מיוחד לנהוג בכלי הרכב הכבדים . לרמזור יש תפקיד רב ערך בוויסות התנועה בכבישים , בשמירת הסדר בהם ובהגנה על הולכי הרגל . שלושת האורות שבו - אדום לעצירה , צהוב להתכוננות וירוק למעבר - משמשים כשפת סימנים בין - לאומי לנהגים ולהולכי הרגל .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר