עמוד:97

נביא , נבואה הנביא במקרא הוא אדם המדבר בשם ה'ובשליחותו אל עמים או אל יחידים . אלוהים בוחר בנביא והוא אף מקור כחו הנבואי . ראשון הנביאים היה משה , וסגלתו המיחדת היתה קרבתו לאל : " ולא קם נביא עוד בישראל כמשה , אשר ידעו ה'פנים אל פנים " ( דברים לד י ) . נביא נוסף שהיה גם מנהיג הוא שמואל , שנקרא אף " רואה " . שם זה , וכן השם " חוזה " , שבו כנו הנביאים הראשונים , מרמז על ראיתם את הצפוי בעתיד . מכאן שנביאים אלה עסקו גם בהגדת עתידות . לפי השקפת המקרא מקור כחם של הנביאים הוא ברצון ה', ולא ביכלת על אנושית לפענח את אותות האלים : כמו האורקל מדלפי ( ביון העתיקה ) , שהיה חוזה עתידות , או חוזי העתיד ברומי , שהסתיעו בספרי נבואה מקדשים ( " הספרים הסיביליים " ) , כפי שהאמינו בעולם העתיק . הנביא - יועץ ומרפא בעתות מלחמה ושלום במקרא מספר , כי המלכים נהגו לדרש בה'באמצעות הנביא לפני יציאתם לקרב . כך עשה שאול לפני הקרב עם הפלשתים ( שמואל א , כח ) , ואחאב - לפני הקרב עם הארמים ( מלכים א , כב ) , וכך נהגו מלכי ישראל ויהודה לפני מלחמתם במישע מלך מואב ( מלכים ב , ג ) . גם בעת שלום פנו אל הנביא בבעיות שונות , כי בידו היתה היכלת לחולל נפלאות : הוא רפא חולים והחיה את הנוטים למות ( כמעשה אליהו , במלכים א , יז ואלישע - במלכים ב , ה ) . האותות והמופתים שחזה , נבעו מרצון ה', והתגשמותם הוכיחה זאת ( מלכים ב , יט - כ ) . גם במסופוטמיה ( ארם - נהרים ) החשיבו מאוד את מגיד העתידות ( " הרואה בכבד " ) , שהיה מתלוה לצבאות בבל ואשור במלחמותיהם . הנביא שמש גם כיועץ למלכים , כמו גד ונתן לדוד המלך . אך תפקיד זה לא הרתיע את נתן הנביא מלהוכיח את המלך קשות על אשר עולל לאוריה החתי ( שמואל ב , יב ) . היכלת להשמיע דברי תוכחה ופרענות בלא חשש ופחד מכחו של המלך , היא מסימני ההכר של נביא האמת . אחיה השילוני מנבא פרענות לירבעם ( מלכים א , יד ) , ויהוא בן חנני - לבעשא ( מלכים א , טז ) . גם אליהו הנביא אינו חושש לנבא לאחאב על המות המביש הצפוי לו ועל קץ שושלתו ( מלכים א , כא כ - כב ) . נבואות זעם ונחמה התכונה המיחדת את רב " נביאי הכתב " ( הנביאים שנבואתם כלולה בספרים הנושאים את שמם ) היא להט מוסרי . נביאים אלה החלו להתנבא מן המאה ה - 8 לפני הספירה ואילך , החל בעמוס והושע , ישעיהו ומיכה , ועד ירמיהו ויחזקאל . נבואתם אינה נובעת מהתלהבות ללא סיג , כמו זו של להקות המתנבאים בימי שמואל ואלישע , אלא מהשראה אלוהית . המשתף לרבם הוא הרצון לכונן חברה צודקת , המגנה על החלשים : היתום והאלמנה , העני והגר . דברי התוכחה שלהם נועדו להבליט את עדיפות המוסר על פני הפלחן הדתי : " כי חסד חפצתי ולא זבח , ודעת אלוהים מעולות " ( הושע ו ו ) ; " כי אם עשות משפט , ואהבת חסד , והצנע לכת עם אלוהיך " ( מיכה ו ח ) ; " למדו היטב דרשו משפט , אשרו חמוץ , שפטו יתום , ריבו אלמנה " ( ישעיהו א יז ) . לא רק נבואות זעם ותוכחה השמיעו הנביאים , אלא גם נבואות נחמה , בין אם הנחמה קרובה לביא ובין אם היא עתידה לחול באחרית הימים . פרקי הנחמה בספר ישעיהו ( פרקים מ סו ) מבליטים את הרעיון המצוי כבר בנבואת עמוס , כי יעודו של עם ישראל הוא להיות שליחו הנבחר של אלוהים , ולשמש כ " אור לגויים " בין אמות העולם כדי להפיץ בקרבן את עקרונות הצדק והמוסר . רעיונות מעין אלה הם נחלתה הבלעדית של הנבואה הישראלית . לפי השקפת חז"ל , מן הראוי שילמד הנביא זכות על עם ישראל בפני שולחו , הקב"ה . כמו כן אמרו , כי " מיום שחרב בית - המקדש נטלה נבואה מן הנביאים ונתנה לחכמים " . דברים אלה נאמרו כדי לסתר את טענת הנוצרים , שישו הוא הנביא האחרון . גם המסלמים מאמינים , שמחמד הוא אחרון הנביאים . הם אף מאמינים שהוא נביא - שליח , כלומר מחוקק שהביא לעולם ספר שמימי . נביאי שקר לצד נביאי האמת פעלו בישראל גם נביאי שקר . בתקופת המקרא נהגו נביאים אלה לסתור את דברי נביא האמת ולהתרפס לפני השליטים . בתקופות מאחרות יותר כנו " נביאי שקר " המתנבאים על בואו הקרוב של המשיח . אורקל אליהו אלישע משה נתן הנביא שמואל ראו גם ערכים נפרדים לכל נביא . מיניאטורה מתוך ספר חוקים אנגלי מימי הביניים , המתארת את מעשי משה רבנו , אבי הנביאים לפי המסורת היהודית , בדמותו של קדוש נוצרי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר