מתוך:  > אביב חדש 12 > משנה

עמוד:75

על פי המסרת היהודית מטרתם העקרית של הנשואים היא הלדת ילדים . גם חקי הטהרה ודיני האישות היהודיים באים להבטיח את קדשת המשפחה ואת חזקה וגדלה . ילדים נחשבים לברכה . זו גם הסבה שבמשפחות חרדיות ( דתיות מאוד ) מתר לגבר גם כיום להתגרש מאשתו אם 10 שנים לא ילדה לו ילד ולשאת אשה אחרת על פניה . בתי משפט למשפחה מערכת מיחדת של בתי משפט הוקמה בשנת 995 ר כדי לרכז את הדיון בכל הענינים הנוגעים למשפחה . בית משפט למשפחה הוא בית משפט שלום , אשר שר המשפטים קבע כי הוא גם בית משפט לעניני משפחה . עד להקמת מערכת בתי המשפט האלה היה נושא זה נתון לטפולם של בתי המשפט השונים , ביניהם בית משפט שלום , בית משפט מחוזי ובית משפט לנער . בתי המשפט למשפחה דנים בענינים כגון מזונות והחזקת ילדים , אבהות ואמהות , ענינים הקשורים לגיל הנשואים , לכשרות משפטית ואפוטרופסות , אמוץ ילדים , אלימות במשפחה , וילדים נזקקים . בכל בית משפט למשפחה קימת יחידת סיוע , הנותנת לפונים לבית הדין יעוץ ואבחון בתחומים הקשורים למשפחה . כל ילדה או ילד החושבים כי זכיותיהם עלולות להפגע - יכולים לפנות בענין זה בעצמם אל בית המשפט למשפחה . אכלוסיה אמוץ אפוטרופוס גאלה גאלת דם גרושים משפט נשואים פמיניזם משפט מערכת של כללים מחיבים הקובעים כיצד ומתי נוצרות החובות והזכיות של האדם במדינה . המשפט הוא כלי חיוני להסדרת היחסים בין אדם אחד לאדם אחר , בין אדם למדינה ולרשיות השונות שבה ובין מדינה למדינה אחרת . המשפט גם קובע מהן הדרכים שבאמצעותן נתן לשנות או לבטל כללים קימים וליצר כללים חדשים . מערכת כללי המשפט מבססת על החקים הקימים במדינה . את החקים יוצרים חברי בית - המחוקקים ( בישראל הכנסת ) . כלנו כפופים לקביעותיו של החק ושל המשפט המבסס עליו ופועל על פיו . המשפט מסדיר את היחסים בין בני האדם ובין האדם לשלטונות . הוא המגן על בני האדם מפגיעות בגוף וברכוש ומהפרת התחיביות . הוא המספק הכרעה במקרים של מחלקת , והוא המעניק תקף מחיב לזכיות האדם . קשה לתאר את חיי היום - יום שלנו ללא הגנתו של המשפט . השרשים הפילוסופיים של המשפט נעוצים ביון העתיקה , במאה ה - 5 לפני הספירה , במחשבתם של הסופיסטים ושל סוקרטס . יונים קדמונים אלה דנו בהבחנה בין משפט טבעי הכולל עקרונות וחקים עליונים , בעלי אפי כלל אנושי , שאינם תלויים בקביעות כאלה או אחרות של בני אדם , לעמת הכללים שנוצרו על ידי בני אדם . מכאן צמח וכוח שנמשך דורות רבים על השאלה : מהו משפט ? וכוח זה נמשך עד היום . פילוסופים מאחרים יותר הדגישו את הצד התבוני של המשפט , כלומר התבונה אומרת שיש לקבע כללי התנהגות למען שלומו וטובתו של האדם החי בחברה . המשפט מחלק לכמה ענפי משנה . החלקה הראשית המקבלת היא בין משפט פרטי למשפט צבורי , הנחלקים אף הם לענפי משנה . משפט צבורי משפט צבורי מתיחס למבנה ולדרכי הפעלה של השלטון וליחסים שבין אדם לשלטון . נהוג לחלקו לענפי המשנה משפט חקתי , משפט מנהלי ומשפט פלילי . משפט חקתי מתיחס למקורות הסמכות של הממשל ולעקרונות היסוד המחיבים אותו , כמו שיטת בחירות , זכיות האדם וכדומה . המשפט החקתי עוסק גם בסמכות של בתי - המשפט לבטל חקים העומדים בסתירה לעקרונות היסוד של הממשל . ב - 996 1 פסק בית - המשפט העליון כי סמכות זו קימת בישראל . משפט מנהלי מתיחס לכללים הנוגעים לדרכי הפעלה של רשיות השלטון , ולזכיות ולחובות של האזרחים בקשר לכך . משפט פלילי עוסק בעברות , כלומר - בצורות התנהגות אסורות , כמו פגיעה ברכושם ובגופם של בני אדם , בענשים המוטלים בעקבותיהן ובעקרי האחריות הפלילית , למשל , הפטור מאחריות פלילית הקים לילדים בני פחות משתים - עשרה . עברינות נחשבת כפוגעת בחברה כלה ולא רק בבני האדם שנפגעו באפן אישי , ולכן המדינה היא התובעת את העברינים לדין . גם המשפט הבין - לאמי הפמבי נחשב לחלק מהמשפט הצבורי . משפט זה מתבסס על אמנות והסכמים , שנכרתו בין מדינות שונות . תחבולה משפטית מחוכמת נקט שלמה המלך , " החכם מכל אדם " במשפט הנשים הטוענות לאימהות על התינוק החי . משפט זה הוא מן הראשונים הידועים לנו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר