מתוך:  > אביב חדש 12 > משנה

עמוד:71

ובהשפעת תורתו נסח מחדש חלק נכר מן ההלכה . קבץ ההלכות שערך נודע בשם " משנת רבי עקיבא " . גם תלמידו , רבי מאיר , כנס וערך הלכות רבות . אולם רק רבי יהודה הנשיא כנס את כל הלכות התורה שבעל - פה , ערך אותן ונסח אותן בבהירות , בעברית משנאית מדיקת ותמציתית . בריתות ותוספתות דברי התנאים שלא נכללו בנסח המשנה בעריכתו של רבי יהודה הנשיא נקראים בריתות . ( בריתא - מלה ארמית שפרושה חיצונית , כלומר לא נכללה בנסח המקבל . ) התוספתא היא האסף הגדול ביותר של הלכות שאינן כלולות במשנה . נוסף על התוספתא יש כמה מדרשי תנאים המשמשים מקורות לבריתות , והם : מכילתא דרבי ישמעאל ומכילתא דרבי שמעון בר יוחאי לספר " שמות " ; ספרא , או תורת כוהנים , לספר ויקרא ; ספרי לספרים במדבר ודברים . האמוראים , החכמים שחיו במאות ה - 3 וה - 5 לספירה , עסקו בלמוד המשנה והיו דנים ומפרשים אותה בישיבותיהם . התלמוד , הן הירושלמי שחבר על ידי חכמי ארץ - ישראל , והן הבבלי שחבר על ידי החכמים שישבו בבבל , מביא את המשניות מן המשנה בתוספת ההרחבות והפרושים של האמוראים . פרושים אלו נקראים גמרא ( שפרושה למוד בארמית ) . למשנה חברו פרושים רבים . החשובים שבהם הם פרושיהם של הרמב"ם , של רבי עובדיה מברטנורא ו " תוספות יום טוב " של יום טוב ליפמן הלר . פרושים בולטים בעברית הם אלה של חנוך אלבק ופינחס קהתי . אמוראים בנורים הלכה פרקי אבות תוספתא תלמוד תנאים תקופת המשנה והתלמוד ראו ערכים נפרדים למרבית האישים הנזכרים בערך זה . משפחה משפחה היא קבוצת בני אדם המאחדים בקשר דם , בקשר נשואים או בקשר אמוץ . לבני המשפחה יש שאיפות ומטרות משתפות והם פועלים יחד כדי לשפר את מצבם מבחינה כלכלית , חברתית ותרבותית . המשפחה היא יחידת היסוד החשובה ביותר של החברה האנושית . רב החברות בעולם , בעבר ובהווה , מבססות על תאים משפחתיים . בני אדם מקימים משפחות כדי שיוכלו לטפל טוב יותר בילדיהם ולגדלם בבטחון . גם בעלי - חיים מסימים , כגון קופים , אריות ועוד , נוהגים לחיות במשפחות כל עוד הצאצאים צעירים ואינם מסגלים לטפל בעצמם . אולם , שלא כמו בעלי - החיים , ילדי האדם זקוקים לטפול ממשך יותר ולכן מתקימות משפחות האדם תקופות ארכות יותר . רב בני האדם גדלים במשפחה ועם התבגרותם מקימים משפחה משל עצמם . ולמרות שלעתים משמעים קולות הטוענים שיש לבטל את התא המשפחתי , הרי שכל הנסיונות ליצירת תחליפים למוסד המשפחה - כמו קומונה , משפחה פתוחה וכדומה - נכשלו לחלוטין . מתברר שלמרות מגבלותיה ובעיותיה המשפחה מעניקה בטחון , המשכיות וספוק צרכים של כל חברי המשפחה במשך כל שלבי החיים . משפחות מסוגים שונים הסוציולוגים ( העוסקים במדעי החברה ) מבחינים בכמה סוגי משפחות : המשפחה הגרעינית הכוללת את ההורים וילדיהם הלא נשואים . המשפחה המרכבת הכוללת את ההורים , ילדיהם הנשואים והנכדים . המשפחה המרחבת הכוללת גם סבים וסבתות , דודים ודודות , דודנים ודודניות . במשפחה כזאת עשויים לחיות שלושה וארבעה דורות בעת ובעונה אחת : סבים וסבתות , נכדים ונינים . בחברות רבות , בעקר שבטיות כדגמת הבדוים והמסלמים בכפרים סב ונכדותיו חיים בכפיפה אחת . המשפחה המורחבת מצטיינת באיחודה ובתמיכה היום - יומית שהיא מעניקה לבניה . עמוד ראשון של מסכת ברכות בתלמוד בבלי ( מהדורה משנת 1520 ) . במרכז - המשנה והגמרא . בשוליים הפנימיים - פירוש רש - י , ובחיצוניים - התוספות , צורת עימוד זז של התלמוד לא השתנתה גם במהדורות המאוחרות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר