עמוד:65

בקרש באויר לסיב דקיק שהזחל מקיף בו את עצמו . במשך כשלושה ימים טווה הזחל סיב בארך של יותר מאלף מטרים , היוצר סביבו פקעת מארכת . הזחל הרדום שבתוך הפקעת נקרא גלם . בגופו של הגלם חלים שנויים , ולאחר כשבועים בוקע מן הפקעת פרפר . בצאתו מן הפקעת הפרפר קורע את הסיבים . כדי למנע זאת ממיתים המגדלים את רב הגלמים בעזרת אדים חמים , ואחר כך מתירים את הפקעות ושוזרים מכמה סיבים חוט משי ארך ומבריק . בדיקה כימית של חוט המשי מגלה , כי הוא בנוי מחלבונים שונים . חזקו רב - על אף דקותו - ואפשר לארג ממנו אריגים מעלים , לצבע אותם בשלל צבעים ולתפר מהם בגדי פאר . סוד המשי בסין גדלו את טואי המשי עוד לפני יותר מ - 4,500 שנה . הסינים הצליחו לשמר את סוד גדולו אלפי שנים , ורק בשנת 140 לפני הספירה החלו לגדל את טואי המשי בארצות סמוכות לסין . מספרים , כי נסיכה סינית שנשאה למלך ארץ חוטן הסמוכה לסין , הבריחה ביצים של טואי המשי בשערותיה , כדי שתוכל להמשיך ולהנות משמלות משי בארצה החדשה . סוד המשי עבר גם להודו , ודרך קשמיר - למרכז אסיה ולפרס . למערב התפשט גדול טואי המשי רק בשנת 552 לספירה , כאשר נזירים הצליחו להבריח את ביצי הזחלים במקלות החלולים שלהם מפרס לקושטא . בימי הבינים העבר המשי לארצות אירופה ב " דרך המשי " - שהתחילה בסין , עברה על פני אסיה התיכונה לחצי האי ערב , וממנה המשיכה למצרים ולביזנטיון . לאחר מלחמת העולם השניה חלה ירידה מתמדת בגדול המשי בעולם , בגלל פתוח סיבים מלאכותיים חזקים , עדינים וזולים . תפוקתו השנתית של המשי הטבעי בימינו היא כמה עשרות טונות בלבד בעולם כלו . טליים טויה ואריגה משיח , משיחיות דמות של מושיע וגואל , הנתפסת אצל עמים רבים כאיש אלוהי , שהעניק לבני עמו את תרבותם ונעלם , אך עתיד לשוב ולגאל את בני האדם מצרותיהם ולשפר את המציאות שבה הם חיים . דמותו של המשיח מופיעה במסורות , באגדות ובמיתולוגיה של עמים רבים . זוהי דמות שהכל מיחלים ומצפים לה . האצטקים חכו לאל בדמות אדם לבן עטור זקן . עמי גרמניה צפו לשובו של המלך קרל הגדול , והברטונים - למלך ארתור . גם בהודו ובארמניה חכו לגואל המסתתר . שלשת המושיעים של דת זורואסטר הפרסית עתידים היו להופיע בעדן האחרון , כדי לתקן את העולם ולהקים את המתים לתחיה . גם הבודהיזם , שאינו דת משיחית , האמין בבודהא שירד משמים ויביא את מאמיניו לגן עדן . אולם מקורה של המלה " משיח " הוא ביהדות , וממנה עברה אל הנצרות , ובמדת - מה אל האסלאם . המשיח ביהדות המקרא מכנה בשם משיח או " משיח ה'" את הכוהן הגדול , את בני אהרן הכוהנים , ואת מלכי ישראל , בעקר את שאול ודוד , מכיון שהקדשו לתפקידם על ידי משיחה בשמן המשחה . שם זה צין את מעמדו המקדש של המלך כ " בחיר ה'" . במקרא מתארת גם דמותו של המלך , הרצוי והמשלם , וכן דמות המלך שלעתיד לבוא ( בעקר בספרי הנבואה ) , אך הוא לא צין מעולם בשם משיח . הוא תאר כמלך מבית דוד ( " חטר מגזע ישי " ) , שיאחד את ממלכות ישראל ויהודה . מלכותו תתפשט על העולם כלו , וישררו בה שלום ושגשוג . מלך זה , שהוא עבדו של ה', עתיד להשליט משפט צדק ולחסל את הרשע . תאור זה , המופיע במזמורי - המלך בתהלים , ובנבואות ישעיה ומיכה , ירמיהו ויחזקאל , השפיע רבות על עצוב ההשקפה על דמות המשיח , שהתפתחה בתקופה מאחרת יותר . כמו כן השפיעו על עצוב דמותו נבואותיהם של זכריה ( ט ט ) , שתאר את המלך שיבוא לציון כ " עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות " ( כסמל הענוה והשלום ) , ונבואת חגי על זרבבל נכד יהויכין - שיבחר על ידי ה'אחרי מלחמה בין עמי העולם וחרבן ממלכותיהם . גם דמותו של אליהו , המתארת בספר מלאכי כמי שעתיד לבשר את בואו של משיח , השפיעה על עצוב דמות המשיח . בימי הבית השני נוספה לאמונה בבואו של משיח בן - דוד , שיושיע את ישראל , גם אמונה בגואל היקום כלו , שנברא על ידי ה'לפני בריאת העולם ועתיד לדון דין צדק באחרית הימים . הגאלה תבוא לאחר מהפכה שתתחולל בעולם כלו : המשיח יתן שכר לצדיקים ויעניש את הרשעים . זחל טוואי המשי טווה סביבו פקעת קורים , שמהם מייצרים את המשי . האריג היקר והמשובח נחשב זה אלפי שנים ראוי לבגדי מלכים ועשירים . פקעיות עשויות קורי משי , שהפרישו זחלי הפרפר טוואי המשי מבלוטות מיוחדות בגופם .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר