עמוד:23

מק וה טה רה מקום רחצה על פי דיני הטהרה של דת ישראל . מקוה כשר צריך להכיל מים בכמות מספיקה כדי לכסות את גופו של אדם ממצע . לפי הדין צריך מקור המים להיות מעין טבעי , מי גשם , או מי קרח שנמס . תחלה שמש המקוה לצרכי טהור מטמאה ולטבילה למתגירים , ביחוד לגיורות . טקס זה סמל את הצטרפותם של המתגירים ליהדות . אחר כך החל המקוה לשמש כמקום רחצה והטהרות לקראת שבת או חג או לפני עשית מעשים בעלי אפי דתי מיחד , כגון תקיעת שופר , כתיבת השם המפרש בספר תורה בידי סופר סת"ם וכניסת כלה מתחת לחפה . ההלכה גם מטילה חובת טבילה במקוה לנשים אחרי נדתן . לפי ההלכה אסור ליהודי לגור במקום שאין בו מקוה . בחפירות ארכאולוגיות שנערכו בשנים האחרונות במקומות שונים בארץ התגלו מקואות התואמים את דרישות ההלכה . בחפירות ליד יריחו התגלה מקוה טהרה בארמונו של הורדוס , הנצב על שרידיו של ארמון שהיה שיך כנראה לאחד המלכים החשמונאים . המקוה , שבו נמצאות שתי ברכות סמוכות הנזונות ממימי נחל פרת , הוא ואדי קלט , נבנה כנראה בתקופת החשמונאים . חשיפתם של מקואות עתיקים מתקופת בית שני באזור ירושלים ובקמראן - שבה נמצאו המגלות הגנוזות - ובמצדה מהתקופה שלאחר חרבן בית - המקדש , מראה כי עוד בתקופה קדומה זו תפס המקוה מקום חשוב ומרכזי בחיי הקהלה היהודית . הורדוס ובניו הלכה טבילה טמאה וטהרה מגלות הגנוזות מצדה סופר סת"ם תקופת בית שני מקוה ישראל בית - הספר החקלאי הראשון בארץ - ישראל . מקוה ישראל שוכן כמבואותיה הצפוניים של העיר חולון . מקוה ישראל נוסד בשנת 1870 על ידי חברת " כל ישראל חברים " ( כי"ח ) ביזמתו של קרל נטר , שהיה מנהלו הראשון של בית - הספר עד שנפטר ב - 1882 . תולדות בית - הספר עד סוף המאה ה - 19 ישב רב הישוב היהודי בארץ - ישראל בערים והתפרנס בדחק מכספי " החלקה " ( תרומות שנאספו בגולה וחלקו לתושבים היהודים בארץ ) . ב - 1868 הגיע מצרפת לארץ - ישראל קרל נטר , שליח אגדת " כל ישראל חברים " , כדי לבדק את האפשרות ליסד בה ישובים חקלאיים . הוא הגיע למסקנה , שאין סכוי להתישבות יהודית חקלאית בארץ כל עוד אין למתישבים ידע ונסיון בעבודת האדמה . כדי ללמדם חקלאות בתנאי הארץ וכדי להרגילם לעבודה גופנית , יסד קרל נטר בית - ספר חקלאי , הראשון מסוגו בארץ . טקס חנכת בית - הספר חל בשבוע שבו קראו את פרשת " בחקותי " , ושמו נתן לו על פי הפסוק מתוך ההפטרה של אותה שבת : " מקוה ישראל מושיעו בעת צרה , למה תהיה כגר בארץ וכאורח נטה ללון " ( ירמיהו יד ח ) . שלושה רמזים מצאו בשם זה : תקות ישראל באלוהיו , שיבת ישראל לארצו , והשתרשותו בה על ידי עבוד אדמתה . במהלך התפתחותו נתקל בית - הספר בקשיים רבים מבית ומחוץ . קרל נטר חכר את הקרקע שעליה הוקם בית - הספר מהממשלה הטורקית , אך השכנים הערבים טענו שזוהי אדמתם ולכן התנפלו על העובדים והשביתו אותם ממלאכתם . גם רבני ירושלים , שחיו על " החלקה " וחששו כי יקפחו בעקבות המגמה החדשה להתפרנס מעבודת כפים , פעלו נגד המוסד ומנהלו . בתחלה לא נמצאו בארץ מורים מתאימים ללמוד חקלאות ואף לא די תלמידים . קרל נטר חזר לצרפת , אך שב מדי שנה לארץ כדי לסיע בהתפתחות בית משוחזר במקווה ישראל . בית - הספר הוקם כדי ללמד את החלוצים שיטות לעיבוד הקרקע ולהכשירם לעבודת כפיים . בית - הספר שימש מרכז לאקלום צמחים חדשים בארץ , חוברו בו הספרים הראשונים בעברית ללימוד החקלאות והוקם בו היקב הראשון , מקווה יהודי בפרידברג שבגרמניה בימי הביניים . במדינת ישראל ממונה הרבנות הראשית על פתיחתם ותחזוקתם של המקוואות ביישובים השונים , שדרת דקלי וושינגטוניה , בני יותר ממאה שנים , המובילה לפנים בית - הספר החקלאי מקווה ישראל . הגן הבוטני והתחנה לניסויים חקלאיים הנמצאים בו בימינו עשו אותו לפיסה ירוקה ושלווה בסביבתו הסואנת ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר