עמוד:191

לאופולד השלישי לאופולד ה - 3 היה בן אחיו של לאופולד השני , אלבר ה - 1 ( אלבר מלך אחרי לאופולד ה - 2 ) . הוא מלך בשנים 1934 - 1951 . במלחמת העולם השניה נכנע לאופולד ה - 3 לצבאות גרמניה 18 ימים אחרי פלישתם לארצו בנגוד לדעת ממשלתו , שהכריזה בשל כך על בטול המלוכה . כאשר הגרמנים נסוגו מבלגיה ב - 1944 הוא העבר יחד עם משפחתו לאוסטריה . לאופולד ה - 3 חזר לבלגיה רק בשלהי שנת 1950 , לאחר שהחלט על כך במשאל עם , שנערך בעקבות שמועות על שתוף פעלה עם הנאצים . בשובו עורר התנגדות עזה , וכעבר זמן קצר הוא ותר על המלוכה לטובת בנו בודואן . בלגיה - היסטוריה זאיר סטנלי , הנרי מורטון קולוניאליזם קונגו לאם , לאמיות לאם משמעותו אמה או עם - צבור גדול של בני אדם , שיש להם סימני הכר משתפים המבדילים אותם מקבוצות אחרות . סימנים אלה יכולים להיות שפה , ארץ , מוצא , גזע , מנהגים , מסרת , אמונה , דת , היסטוריה או מסגרת מדינית . קבוצה נקראת אמה או לאם , כאשר בנוסף לסימני ההכר המאפינים אותה קימת בה תחושה של יחוד ושתפות גורל , ושל הכרה שהיא לאם נפרד . קבוצה לאמית היא זו שחבריה רוצים לא רק לטפח את המשתף להם , אלא גם להתלכד סביב מטרות משתפות , כמו הקמת מדינה עצמאית . לדגמה , העם היהודי חי במשך מאות שנים בארצות הגולה ללא ארץ ומסגרת מדינית משלו . אף על פי כן הוא התקים כעם בזכות סימני הכר משתפים , וביניהם דת ומסרת והיסטוריה . הגשמת היעד המדיני - הקמת מדינת ישראל - הוסיפה סימן הכר חשוב ביותר לעם היהודי . תחושת ההשתיכות ללאם והדבקות בו מכנות לאמיות . המנח לאמיות מבטא גם השקפת עולם הרואה במדינה הלאמית את הצורה הרצויה ביותר לבני האדם . מרבית בני האדם משיכים עצמם ללאם מסים ושואבים מהשתיכותם זו בטחון , גאוה והערכה עצמית . לפעמים בני אדם משנים את לאמיותם ועוברים ללאם אחר , בדרך כלל על ידי הגירה . לעתים קרובות , כאשר עם נתקל בקשיים בהשגת היעדים המדיניים שלו , מתחזקת אצל בניו התודעה הלאמית והוא נכון למאבק . העם חותר להשיג את יעדיו בדרכים פוליטיות ואפלו באלימות . הפלשתינים , לדגמה , שואפים להקים מדינה ולשם כך יש בקרבם ארגונים המשתמשים באלימות נגד ישראל . הוצרות הלאמים לאמים החלו להוצר עוד בעת הקדומה . בעולם העתיק התלכדו בתי אב לשבטים ושבטים התאחדו לעמים , כדגמת העברים והיונים . קיומן של ממלכות גדולות וחזקות , וצמיחת הדתות הגדולות - הנצרות והאסלאם - שמאמיניהן היו בני עמים שונים שחיו בארצות שונות , עכבו את הוצרות הלאמים . הלאמיות המערבית המודרנית החלה להתפתח בראשית העת החדשה באירופה . התמוטטות המשטר הפאודלי ( פאודליזם ) וצמצום ההשפעות של מוסדות הדת , הביאו להתפשטות רעיונות שתמכו בזכותן של קבוצות לאמיות להקים לעצמן מסגרות בעלות שלטון עצמי . רעיונות של שויון , אחוה , חרות והגדרה עצמית , וכן רעיונות של רבונות העם ושמירה על זכיות של מעוטים לאמיים , נפוצו במאה ה - 19 . הסבות לכך היו החלשות המלוכה , המהפכה התעשיתית , התרופפות החלקה למעמדות חברתיים , ופתוח התחבורה ותקשרת ההמונים . במאות ה - 19 וה - 20 התבטאו השאיפות הלאמיות בנסיונות של עמים להשתחרר מעלו של שלטון זר ולהקים מדינה עצמאית . תהליך זה החל באירופה במאבקם של היונים נגד שלטון האימפריה העות'מאנית , ובהתקוממות של העמים הסלביים , ההונגרים , הצ'כים , הפולנים והסלובקים נגד האימפריה האוסטרו - הונגרית . מאירופה עבר גל הלאמיות לאסיה , לאפריקה ולאמריקה הדרומית , והביא להתפוררות האימפריה הבריטית ששלטה בהודו , בסין , במזרח התיכון ובאפריקה , ולהשתחררות של ארצות שונות בחבלי עולם אלה משלטון זר ( קולוניאלי ) . התפשטות ההכרה הלאמית ברחבי העולם במאה ה - 20 הביאה לידי כך , שבסופה של המאה נעלמה כמעט התופעה שעם אחד ישלט בעם אחר . מעוטים לאמיים יש מדינות שרב תושביהן משתיכים לאותה קבוצה לאמית , כמו מדינות סקנדינויה . לעמתן יש מדינות , שבהן חיות כמה קבוצות בעלות תודעה לאמית שונה , לדגמה , הולשים והאירים בבריטניה והקטלנים בספרד . קבוצות אלו הן מעוטים לאמיים . מעוט לאמי יכול להטמע בתוך הרב הגדול והשונה שבקרבו הוא חי . הוא יכול לשמר על מדה מסימת של זהות לאמית נפרדת , והוא יכול גם להתבדל לגמרי ולא לאמץ את סימני ההכר של הרב , כמו שפה ודת למשל . העם היהודי חי כמעוט לאמי ברב מדינות אירופה ושמר על צביונו הדתי במשך אלפי שנים . לפעמים " אביב העמים " ביטא את השאיפות הלאומיות של עמים רבים באירופה , שביקשו להקים לעצמם מדינות משלהם . בתמונה - תושבי פרג שבצ'כיה מניפים את דגל המהפכה הלאומית בשנת 1848 כנגד שלטון בית הבסבורג הגרמני .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר