עמוד:184

על ידי מבנים שכמה מהם הם מוסדות דת מסלמיים . ) כל השטח שלפני הכתל ישר והפך לרחבה גדולה , שחלקה לשנים כדי לאפשר לגברים ולנשים כאחד להתפלל לידו . בנוסף לצביון הדתי - מסרתי של הכתל , התחזק בו הבטוי של תודעה היסטורית - לאמית חלונית . הכתל ממשיך להיות מקום תפלה ליחיד ולצבור , אך הוא גם היה למקור משיכה למבקרים ולתירים יהודים ולא - יהודים . לידי נערכים טקסי בר - מצוה והשבעות טירונים ובוגרי קורסים בצה"ל , והדלקת לפיד הזכרון בעצרת הממלכתית הפיתחת את יום הזכרון לחללי מערכות ישראל . חפירות ארכאולוגיות בכתל משנת 1968 מתנהלות בכתל המערבי חפירות ארכאולוגיות , ובמהלכן נחשף רבי : כ - 350 מתוך 485 מטרים . מדרום נתן לראות את החבור בין הכתל המערבי לדרומי ולהתרשם מגדלן של האבנים ההרודיניות , שארכן מגיע ל - 10 מטרים ויותר , ומסתותן היפה . בצפון קו החבור נמצאת קשת רובינסון , ששמשה חלק ממחלף דרכים , שהוביל אל שערי הר הבית . מאה מטרים מצפון לקשת רובינסון מצויה קשת נוספת - קשת וילסון , אף היא משרידיו של גשר שהוביל מן העיר העליונה של ירושלים אל הר הבית . מתחתיה , לארך חלקו הצפוני של הכתל , עובר רחוב מימי בית שני במנהרה תת - קרקעית . רחוב זה מסתים במתלול סלע בפנה הצפונית - מערבית של מתחם הר הבית . את גוש הסלע מקיפה מדרים לצפון אמת מים שנחצבה כנראה בימי החשמונאים ושמשה לנקוז מי גשמים אל המצודה החשמונאית , שעמדה מצפון - מערב להר הבית . האמה החצובה בסלע מקרה בלוחית אבן גדולים ועוברת בין חללים של מרתפים ובורות ( אמת מים זו , המכנה " מנהרת החשמונאים " או " מנהרת הכתל " נפרצה ב - 1997 בפתח לויה דילורוזה , " דרך היסורים " , דבר שגרם למהומות דמים ) . ארץ - ישראל - היסטוריה בית - המקדש הורדוס ובניו הר הבית ירושלים מאורעות תקופת בית שני כתלה בן - שיח קטן ושעיר ממשפחת המרכבים , הנפוץ באזורי סלעים בישראל , בסוריה ובלבנון . פרחיה של הפתלה סדורים בקרקפות קטנות , כשאר פרחי בני משפחת המרכבים . הפרחים הקטנים כלם צנוריים וצבעם צהבהב . גבהו של שיח הכתלה 25 - 40 סנטימטר . פרחי הכתלה פורחים בסיף הקיץ ובסתו , ובסוף עונת הפריחה הופך צבעם לאדמדם . הזרעים מצידים בזיפים לבנים אפרים ומופצים על ידי הרוח כזרעי הסביון , בן משפחתה של הכתלה . לכתלה יש שני טיפוסי ~ לים : עלי החרף הגדולים הנושרים בסוף החרף ועלי הקיץ הקטנים , המתאמים לחיים בסביבה יבשה . העלים הקטנים מאבדים כמיות מים קטנות בלבד ומבטיחים לצמח אספקת מים קבועה בעונת היבש . הצמח , וביחוד עליו , מפרישים שמנים אתריים שריחם חריף . יתכן שבדרך זו הם מגנים על עצמם משני בעלי - חיים שהריח החריף דוחה אותם . בגלל הריח הזה נקרא הצמח בשם פתלה חריפה . צמח הגדל בסלע הכתלה מיחדת בכך ששרשיה צומחים בתוך הסלע . הזרעים הקטנים שלה נתקעים בסוף הקיץ בגמות ובחריצים שבסלע . עם בוא הגשמים הם נובטים ושולחים שרשים אל תוך הסלע . השרשים מפרישים חמצה חריפה הממסה את שכבת הסלע הקשה ומאפשרת לשרשים לחדר לתוכה . עם הזמן הולך הש . רש וגדל , חודר לשכבת הסלע הרכה שמתחתיה ומפתח שם את מערכת השרשים שלו . הצמח סופג מתוך הסלע הרך מים בכמות המספקת לקיומו . לעתים גורמים שרשי הכתלה לסדקים בסלעים . בסדקים מצטברת קרקע וצמחים אחרים מסגלים להאחז בה , וכך מתכסה הסלע בצמחים . בארץ גדלים שני מינים של כתלה . אחד מהם - פתלה חריפה - שולט בחברות רבות של צמחי סלעים באזורים גשומים ושחונים כאחד . ברפואה העממית משתמשים בעלי הכתלה כתרופה נגד שלשול ולשכוך כאבי בטן . מרכבים סביון צמחים הכתלה החריפה , בעלת הריח החריף , משמשת ברפואה העממית ובעיקר בקרב הבדווים , כחומר המשכך כאבי בטן , הכותל המערבי הוא שריד מהחומה שבנה המלך הורדוס סביב הר הבית ובית - המקדש . במשך כל הדורות נשאו אליו היהודים , בארצות גלותם הרבות , את עיניהם בתפילה ובתקווה לשוב ולפקוד אותו . כך הפך הכותל לסמל של תקומה לאומית ודתית .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר