מתוך:  > אביב חדש 9 > כתב עברי

עמוד:179

הקדום ביותר שהתגלה בה הוא מהמאה ה - 9 . בתחלה נכתב הכתב היהודי ללא נקוד . כתב - היד המנקד הקדום ביותר נכתב בטבריה בשנת 895 . מניחים ששיטות הנקוד השונות נוצרו בין המאה ה - 7 למחצית הראשונה של המאה ה - 9 . בחלק מכתבי - היד שנמצאו בגניזת קהיר מופיע נקוד ארץ - ישראלי , שרוח לפני שהתקבלה שיטת הנקוד הטברינית המקבלת היום . הנקוד הטבריני המופיע בכתבי הקדש נקבע כנראה במאה ה - 10 . הכתב העברי בימי הבינים הכתב האשורי , הוא הכתב היהודי המרבע , התקבל ככתב האחיד של היהודים בכל התפוצות . אולם באזורים השונים התפתחו סגנונות כתיבה יחודיים , שהיו שונים זה מזה באפן עצוב האותיות . כך התפתח סגנון הכתב הספרדי , שבו השתמשו היהודים בספרד , בפורטוגל ובדרום צרפת במאות ה - 12 - 15 . מקורו של הכתב הספרדי כנראה בארץ - ישראל ובמצרים . אותיותיו מרבעות , וקויהן האפקיים עבים מעט מן הקוים המאנכים . הכתב האשכנזי התפתח באזור גרמניה וצפון - מזרח צרפת , ומשם התפשט לארצות מזרח אירופה . הכתב האשכנזי מקשט ומעטר , כנראה בהשפעת הכתב הגותי ( כתב גרמני קדום ) . בכתב האשכנזי נכר הבדל ברור בין הקוים האפקיים העבים לבין הקוים המאנכים הדקים במיחד . האותיות אף " נמתחו " לצדדים ולכן צורתן נראתה מלבנית יותר . באיטליה התפתח כתב שונה , מעגל ודק יותר מן הסגנונות האחרים . סגנונות כתיבה נוספים הידועים לנו הם הסגנון התימני , הפרסי , הקראי ועוד . בכל אחד מן הסגנונות היו כמה אפני כתיבה , ששמשו למטרות שונות . הכתב ששמש לכתיבת ספרי הקדש ( כתב הספר ) היה מרבע ומהדר , בעוד שהכתב ששמש לדברי פרשנות ( הכתב הרבני ) היה מעגל יותר . לכתיבת פיוטים ומכתבים אישיים שמש הכתב הרהוט . המצאת הדפוס במחצית המאה ה - 15 גרמה לכך שסגנונות מסימים הפכו נפוצים יותר מאחרים . ב - 1475 יצא לאור בדפוס הספר העברי הראשון . זה היה ספר פרושיו של רש"י לחמשת חמשי התורה . האותיות עצבו על פי הכתב הרבני הספרדי המקבל באותה תקופה , והן ידועות בכנוין " כתב רש"י " . ב - 1477 נדפס התנ"ך העברי הראשון , ואותיותיו עצבו בסגנון הכתב האשכנזי . עם השנים התפתחו עצובים חדשים שהתאימו יותר להדפסה . הכתב העברי בימינו מלבד הכתב המרבע , הוא כתב הדפוס , התפתח עם השנים כתב - היד הרהוט המכנה " אותיות כתב " . הכתיבה ביד , שבה היד מושכת לכוון הכתיבה , גרמה לאותיות הכתב להמשך שמאלה ולהפך למעגלות יותר . אף שלאותיות הכתב יש צורה קבועה , מפתח כל אדם את סגנון הכתיבה האפיני לו ועל כן לא נראה הכתב הרהוט אחיד . בבתי - הספר בישראל לומדים הילדים לכתב הן את אותיות הדפוס והן את אותיות הכתב . אולם בדרך כלל משתמשים בכתיבה ביד באותיות הכתב . עם התפתחותם והשתכללותם של אמצעי הדפוס , עסקו גרפיקאים ומעצבים רבים בפתוח סגנונות כתב חדשים . רבים מהם מבססים על הצורות העתיקות של כתיבת האותיות . סגנונות הכתב השונים נקראים בדרך כלל על - שם מעצביהם , כגון כתב אהרני או נרקיס . לדגמה , האות שבה מדפסת אנציקלופדיה זו נקראת " נרקיס טקסט " , על - שם מעצבה צבי נרקיס . כיום מאפשרות תכנות עבוד תמלילים במחשב לבחר את צורת האותיות ( גופן ) הרצויה , מתוך מבחר סגנונות כתב המצעים ב " תפריט " . ארמית גניזה דפוס כתב כתב רש"י כתבי - יד מגלות הגנוזות נקוד עברית , לשון שומרונים " לא טוב " - אותיות עבריות מסוגננות בעמוד מעוטר בדמויות נגנים , מתון כתב - יד של התלמוד מהמאה ה - 14 . קטע משירו של אמיר גלבוע " שיר בבוקר בבוקר " כתוב בכתב עברי מודרני , באותיות המעוצבות בסגנונות שונים : עתיק , חדיש , צר וזקוף , רחב ויציב , בכתב יד ועוד . מתוך המבחר הרב העומד לרשותו , המעצב בוחר את הסגנון המתאים ביותר לאופיה של היצירה הכתובה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר