עמוד:118

כשכר על דבריו ומעשיו זכה כלב שלא ימות במדבר , כבני דורו האחרים , ויכנס לארץ . אלוהים אף הבטיח לכלב כי זרעו יירש את הארץ ויקבל בה נחלה . ואמנם לאחר שפנה ליהושע והזכיר לו את פרשת המרגלים , וכי כחו עדין במתניו - " עודני היום חזק כאשר ביום שלח אותי משה " ( יהושע יד יא ) - הוא קבל לנחלה את העיר חברון , בתוך נחלת שבטו . כלב ועכסה בתו על כלב בן יפנה מספר בתנ"ך בקשר לפרשה נוספת , הנוגעת בעכסה בתו . כלב רצה להשתלט על העיר דביר , שנקראה לפני כן קרית ספר , אך לא הצליח בכך . הוא הודיע ברבים , כי האיש שיצליח ללכד את העיר ישא את עכסה בתו לאשה . הדבר עלה בידי עתניאל בן קנז , אחי כלב . אולם עכסה לא הסתפקה בקרית ספר ובקשה כמתנת נשואים שטח נוסף . ומכיון ששטח זה היה צחיח , היא הוסיפה ובקשה " גלות מים " עליות ותחתיות , כלומר מעינות בהר ובעמק . בקשתה זו לותה במעשה , שנועד לשכנע את אביה להענות לה - היא צנחה מן החמור שעליו רכבה . יהודה יהושע בן נון כבוש הארץ והתנחלות השבטים כלב הבית חית בית הנמנית עם הסוג כלב . סוג זה כולל שמונה מינים , וביניהם זאב , תן , קויוט ודינגו , הנמנים כלם עם משפחת הכלביים . הכלב הוא בעל - החיים הראשון שבית האדם . בציורי המערות של האדם הקדמון מן התקופה הפלאוליתית ( תקופת האבן הקדומה ) , נראים צידים ובצדם כלבים . ציורים אלה הם בני 50 אלף שנה . הכלבים המופיעים בציורי המערות דומים מאוד לזאבים , אך הכלבים החקוקים על מצבות מצריות ואשוריות שדומות , מלפני 5,000 שנה בערך , כבר דומים לכמה מגזעי הכלבים בני ימינו . ממצאים שהתגלו בצפון אמריקה ובאזור עיראק מעידים כי לפני כ - 12,000 היה כבר הכלב מבית . בתנ"ך נזכר הכלב 25 פעמים , ופעמים רבות הוא נזכר בתלמוד . ידידו הטוב של האדם מוצאו של כלב הבית אינו ברור . המדענים חושבים כי הכלבים הראשונים היו זאבים שביתו . יתכן שבמרוצת השנים הכלאו כלבי זאב אלה גם בתנים . הזאבים הם בעלי - חיים חברתיים ורק הודות לתכונה זו הצליח האדם לביתם . ואכן , מערכת היחסים בין האדם לכלב המבית מזכירה מבחינות רבות את היחסים בלהקת זאבים או תנים . הכלב מקבל את אדוניו כשליט , ממש כשם שזאב נחות מקבל את מרותו של זאב שליט . הכלב ציתן ונאמן לאדוניו יותר מכל בעל - חיים מבית אחר . בשל חושיו המפתחים ותבונתו הרבה הוא התקשר אל האדם במשך הזמן . נאמנותו של הכלב , וכן תבונתו וציתנותי , מפרסמות בכל יצירות התרבות האנושית . במצרים הקדומה נחשבו הכלבים לחיות קדושות . ברומא העתיקה היו כלבים ששמרו על המקדשים ואף כלבי בית רבים נפוצו בה . גדול כלבי הבית היה מקבל על עשירי רומא ואציליה . לסי שובי הביתה לסי היא צלבת רועים , גבורת ספרו של הסופר האנגלי - אמריקני , אריק מאוברי ניט , שחי בשנים 1897 - 1943 . זהו ספורה של כלבה , שגמאה אלפי קילומטרים כדי לשוב לבית בעליה . השם " לסי " היה לסמל של כלב נאמן . ניט השקיע הרבה הבנה ואהבה בתאור הכלבה הנבונה . הספר המחז והסרט בככובה של אליזבת טילור ותרגם גם לעברית . תבונתו , חושיו החדים , נאמנותו וסבילותו הכשירו את הכלב למלא תפקידים שונים בשרות האדם . כיום תופס הכלב את המקום הראשון בין חיות הבית , והוא מצוי בכל אזורי העולם שבהם חי אדם . באלפי השנים שבהן חי הכלב במחיצת האדם , פתח האדם מאות גזעי כלבים הממלאים תפקידים שונים ומגונים . בשל חוש הריח המפתח שלו רבים הם גזעי הכלבים הגששים , המשמשים את האדם במציאת עקבות , בגלוי עברינים ואף בגלוי מוקשים וסמים מסכנים . ראיתו המפתחת של הכלב מאפשרת לו להיות שומר מעלה למעלה : שוטר מציג לראווה את יכולתו של כלב מהכלבייה של משטרת ישראל , שאולף לבצע משימות מיוחדות ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר