עמוד:197

הרומיים . לקראת חג הפסח הגיעו ישו ותלמידיו לירושלים וזכו לקבלת פנים חמה . כאשר סימו את סעודת הפסח - הסעודה האחרונה - נאסר ישו , הובא לבית הכוהן הגדול קיפא , ושם - בנוכחות כמה מאנשי הסנהדרין - אמר לו הכוהן : " משביעך אני באלוהים חיים כי תאמר לנו , אם אתה הוא המשיח בן האלוהים . ויאמר אליו ישוע : אתה אמרת"( מתי כו 63 - 64 ) . הכוהן הגדול ואנשי הסנהדרין החליטו למסר את הדברים לנציב הרומאי , פונטיוס פילטוס , שצוה להוציא את ישו להורג בצליבה באשמת מרידה במלכות . לפי המסרת הנוצרית הסגר ישו לידי הרומאים על ידי יהודה איש קריות . פונטיוס פילטוס רצה לשחררו , אולם היהודים הכריחו אותו לצלב את ישו , ועל כך נרדפו על ידי מאמיני ישו במשך דורות . הנוצרים מאמינים כי לאחר הצליבה קם ישו לתחיה והופיע לפני מאמיניו וכעבר ארבעים יום עלה לעיניהם השמימה . הליכתו של ישו מבית - המשפט למקום הצליבה וספור הצליבה עצמו מכנים בנצרות הפסיון , שפרושו סבל . דמותו של ישו לאחר מותו בדמותו של ישו נשזרו תכונות ורעיונות שנלקחו מאמונות וממסורות שרוחו בעולם ההלניסטי בתקופה שבה נכתבה הברית החדשה . מארעות בחייו של ישו התאמו לנבואות המופיעות בתנ"ך בספרים ישעיהו , ירמיהו , דניאל ועוד , כדי להצדיק את הטענה שהוא המשיח שעליו נבאו הנביאים האלה . ישו היה בעצם יהודי מאמין , שלא שאף להפיץ את רעיונותיו החדשים אל מחוץ לגבולות ישראל . רק לאחר מותו החלו הנוצרים להתרחק מהיהדות ולהפיץ את תורתם בקרב יהודים ועובדי אלילים . המפיץ החשוב ביותר של הנצרות בדור שלאחר ישו היה אף הוא יהודי - שאול התרסי , הוא פאולוס . ברית החדשה הלניזם חג המולד יוחנן המטביל נצרות פאולוס פטרוס צלב , צליבה שליחים הישוב הישן כנויו של הישוב היהודי , שחי בארץ - ישראל לפני בואן של העליות הציוניות הראשונות בסוף המאה ה - 19 ובתחלת המאה ה - 20 . אנשי הישוב הישן היו ברבם יהודים שומרי מצוות , שבאו לארץ לשבת בה בגלל קדשתה , למות ולהקבר בה . המרכזים העקריים של הישוב הישן היו בארבע הערים הקדושות ליהודים : ירושלים , חברון , טבריה וצפת . מקצת היהודים שישבו בהן היו אשכנזים ומקצתם ספרדים . העליות לארץ - ישראל נמשכו כל שנות הגלות , ולכן היו בין בני הישוב הישן ותיקים שאבותיהם עלו לארץ לפני דורות רבים , וחדשים שבאו זה מקרוב . בני הישוב הישן עסקו במלאכה ובמסחר , אך מקור פרנסתם העקרי היה התמיכה הכספית שקבלו בצורה מארגנת מן הגולה ושנקראה " חלקה". מכספי ה " חלקה " נהנו ביחוד בני העדה האשכנזית , שהיו מארגנים ב " כוללים". רב בני הישוב הישן היו אדוקים מאוד ורבם התנגדו לציונות , כי ראו בה כפירה באמונה הדתית שהמשיח יבוא ויגאל את עם ישראל וארצו . הם חיו תחת השלטון הטורקי , אך היו להם מוסדות הנהגה משלהם שקבעו בעניני דת וחברה . בכל זאת נסו בני הישוב הישן לצאת מתחומי הערים העתיקות ולעבר לחיי יצירה ותחיה לאמית . אחד מהם , ישראל ב"ק , הקים בהר מירון הסמוך לצפת ישוב שבו עבדו את האדמה אנשי הישוב הישן מירושלים . ב - 1859 הקימו אנשי הישוב הישן את המושבה מוצא תחתית , שליד ירושלים , וכמה מהשכונות החדשות שנבנו בירושלים מחוץ לחומות . ב - 1878 הם יסדו את המושבה פתח תקוה , החלו לארגן אגדות פועלים והוציאו עתונים עבריים . בני הישוב הישן מצפת היו בין מקימי גיא אוני ( ג'עוני ) ב - 882 ר . שנת 1882 , שבה החלה עלית הביל " ויים , מצינת את בני היישוב הישן ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים . רובם היו אדוקים מאוד בדתם וחיו בצמצום מכספי תרומות . ישו טובל בנהר הירדן על פי הוראתו של יוחנן המטביל . טבילה זו היתה לאחד מעיקרי הנצרות , וכל מאמין חדש - וגם תינוקות - עוברים טקס סמלי זה , המצביע על היכנסם לנצרות , ציור קיר מאת ג'וטו מהמאה ה - 14 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר