מתוך:  > אביב חדש 8 > יריד

עמוד:187

שנשארה על פני כדור הארץ עם נתוק הירח ממנו . התאוריה המקבלת ביותר היום גורסת כי הירח נוצר בעת שכוכב לכת בראשיתי - או גרם שמים גדול אחר - התקרב מאוד אל כדור הארץ הקדמון , עד למצב של " כמעט התנגשות", מה שגרם לקריעה של חמר גם מפני כדור הארץ וגם מפני גרם השמים האחר , חמר שהתלכד ליצירת גרם שמימי חדש - הוא הירח - שנשאר מאז במסלול סביב כדור הארץ . גאולוגיה גאות ושפל חלל , חקר כדור הארץ כח כבידה לוח שנה לקוי חתה ולבנה שמש , מערכת ירחי כלה חדשי אדר ואלול , שהיו המועדים שבהם התכנסו לומדי התורה ( כלה ) בישיבות בבל . ירחי כלה הוא כנוי לחדשים ( ירחים ) שבהם התקימו כנוסים עממיים של לומדי תורה , בישיבות בבל בתקופת התלמוד והגאונים . הכנוסים נקראו גם " כלה " סתם ( כלה - כנוי לתורה ) והנאספים כנו " בני כלה". בכל כנוס עסקו הלומדים , שהתקבצו מכל שכבות העם , באחת המסכתות של התלמוד , בהדרכתם של " ראשי כלה"( ראשי הישיבות ) וחכמי תורה . המנהג התחדש בישראל , ומדי שנה נערכים כנוסים ללמוד התלמוד המכנים " ירחי כלה " בירושלים , בבני ברק ובמקומות אחרים . בסיום כל " ירח כלה " מודיעים איזו מסכת תלמד בכנוס הבא . גאונים ישיבה תלמוד ירחם ישוב עירוני בנגב הצפוני - מזרחי , 17 קילומטרים מדרום " מארב לדימונה ומעט ממערב למכתש הגדול . מספר תושביו כ - 9,000 . ירחם נוסדה בשנת 1951 כמעברה לעולים חדשים מרומניה . אחר כך התישבו בה עולים מצפון אפריקה . היא נקראה בשמה של העיר הקדומה ירחם , שמשערים כי היתה בקרבת מקום . לא הרחק מהעירה נמצאת באר ירחם , שלפי מסרת הבדוים באזור היא הבאר שהתגלתה להגר אחרי שגרשה על ידי אברהם . כשישה קילומטרים מצפון לעירה נמצאת שמורה גדולה של אירוסים ממין מיחד , אירוס ירחם , המצויים רק באזור זה . רב תושבי ירוחם מתפרנסים מעבודתם במפעלי הפוספטים ובמפעלי ים המלח וכן במפעלים שהוקמו במקום לנצול חמרי הגלם באזור , כגון מפעל ליצור בקבוקים ומפעל ליצור מוצרי מלט . מאז שנות ה - 80 מפעל בירחם פרויקט שקום השכונות , שנועד לשפר את מראה העיר , את איכות החיים בה , ובמיחד את רמת החנוך . לרוחת התושבים הוקמו בירחם קונסרבטוריון , ספריה , היכל ספורט ומתנ"ס . אירוסים הגר מנתש נגב יריד מקום שבו מצגים מוצרים שונים - ביניהם ספרים , פרחים , מכונות יצור ומטוסים - בעקר לפני יצרנים וקנינים . בעולם העתיק התקים היריד לרב תחת כפת השמים והתנהל בו מקח וממכר . מלבד ערכו הכלכלי - מסחרי , היריד הוא גם חויה מיחדת במינה של מראות , קולות , ריחות ותנועה . היריד בעת העתיקה ראשיתם של הירידים בעולם העתיק . המצרים הקדמונים הקימו שוקים מאלתרים בעת שהתכנסו המונים לטקסים דתיים במקומות הפלחן . הם הציגו בירידים כלי זכוכית , בדים , תבלינים , שטיחים וכלי נחשת . גם בצור הקדומה נערכו ירידים במועדים קבועים . היונים ערכו את ירידיהם בעת החגיגות לכבוד אליהם בעיר דלפי . במכה , העיר הקדושה למסלמים , נהגו המאמינים להשאר בתם החגיגות כדי לסחר באבני - חן , בשמן ובעורות . הירידים המסחריים תפסו מקום נכבד גם בפרס , בהודו , בסין , ואצל האצטקים במקסיקו . בקיסרות הרומית היו הירידים קשורים בחגיגות הקציר . הכפריים היו מביאים את תוצרת משקיהם אל החגיגות האלה ומחליפים אותה בבדים ובמוצרים אחרים שלא יצרו בעצמם . רק לערים מסימות נתנה הרשות לקים ירידים . מבט מלמעלה על דוכני יריד הספרים בכיכר רבין בתל - אביב , שעליהם מציגות הוצאות הספרים בארץ את סחורתן . היריד נערך מדי שנה בכל רחבי הארץ , נמשך כשבוע ימים , ובמהלכו פוקדים אותו אוהבי ספר רבים . תושבי ירוחם ומטיילים המזדמנים לאיזור מבלים זמנם בדיג באגם הסמוך לעיירה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר