מתוך:  > אביב חדש 8 > יצחק

עמוד:148

ידי יוצאי רוסיה . בשלהי מלחמת העולם הראשונה , עם פרץ המהפכה ומלחמת האזרחים בריסיה , ברחו אלפי יהודים ליפן , אך רבם הגרו אחרי כן לאמריקה . במלחמת העולם השניה מצאו יהודים רבים מקלט ביפן , אף שיפן היתה בעלת הברית של הנאצים . ב - 1949 באו ליפן יהודים יוצאי רוסיה שישבו בסין , בעקר בחרבין ובשנגחי . כיום חיים ביפן כ - 1,000 יהודים , רבם בטוקיו , ביוקוהמה ובקובה . יפן וישראל מקימות יחסים דיפלומטיים מלאים מאז שנת 952 1 . ישראל קונה מיפן בעקר מכוניות ומוכרת לה בעקר דשנים ופרי הדר . יפן הצהירה על ניטרליות בסכסוך הערבי - ישראלי , ואולם בשל תלותה הרבה בנפט שהיא מיבאת מארצות ערב היא נזהרת מאוד שלא להכעיס את הערבים ; הרבה חברות יפניות גדולות נכנעו לחרם הערבי וסרבו לסחר עם ישראל . בשנים האחרונות המצב השתנה בתכלית , והדבר נכר , בין השאר , במאות אלפי המכוניות היפניות הגודשות את כבישי הארץ . אלקטרוניקה בודהא , בודהיזם גינאה החדשה מונגולים מלחמת העולם השניה קונפוציוס ראו גם ערכים נפרדים לרב הערים הנזכרות בערך זה . יפתח ממנהיגי ישראל בתקופת השופטים . פעל במאה ה - 12 לפני הספירה . יפתח היה בן חבל גלעד , ובנם של גלעד ושל אשה זונה . בניו החקיים של גלעד גרשו את יפתח מבית אביו , והוא השתקע בארץ טוב ועמד בראש כנפיה שהתפרסמה במעשי גבורתה . בימיו של יפתח נלחמו בני עמון בבני ישראל . שמע מעשיו הנועזים הגיע אל זקני גלעד והם פנו אל יפתח ובקשו ממנו שיבוא לעזרתם . יפתח הסכים , אך התנה שאם ינצח את בני עמון במלחמה , יהיה למנהיג ישראל . תחלה נסה יפתח למנע את המלחמה בדרכי שלום . הוא שלח שליחים אל מלך בני עמון ובפיהם השאלה : " מה - לי ולך , כי - באת אלי להלחם בארצי ?"( שופטים יא יב ) . על כך ענה מלך בני עמון , כי כאשר יצא ישראל ממצרים , כבש את ארצם של בני עמון , מארנון ועד היבוק ועד הירדן . יפתח שלח שוב את השליחים והטיל עליהם לומר למלך בני עמון , כי לא את ארצו כבש ישראל בצאתו ממצרים , אלא את ארצו של סיחון מלך האמורי . מלך בני עמון לא קבל את טענותיו של יפתח . לפיכך עבר יפתח לארצם של בני עמון והנחיל להם תבוסה קשה . בת יפתח - נדר קשה ומר ספור טרגי , הקשור ביפתח ובבתו היחידה , שמש נושא ליצירות רבות בספרית העולמית ובספרות העברית . לפני שיצא להלחם בבני עמון נדר יפתח נדר , כי אם ישוב כמנצח יקריב לאלוהים את הראשון שיצא לקראתו מביתו . בתו היחידה היא שהקבילה את פניו בתפים ובמחולות בשובו . יפתח קרע את בגדיו מצער , אך ספר לבתו על הנדר שנדר והודיע לה שלא יוכל להפרו . הבת אמרה לאביה , כי עליו לקים את נדרו . היא רק בקשה ארכה של חדשים כדי שתלך אל ההרים ותבכה את נעוריה ואת מותה בלא עת . יפתח הסכים , ובשובה קים את נדרו . מאז נהגו בנות ישראל לקונן ארבעה ימים בשנה על מותה של בת יפתח . חז"ל גנו את מעשהו של יפתח , משום שלדבריהם היה יכול לבקש התרת הנדר אצל הכוהן הגדול . הם גנו גם את הכוהן הגדול - פינחס בן אלעזר - על שלא הלך מעצמו אל יפתח להתיר לו את נדרו . כבוש הארץ והתנחלות השבטים נדר עמון שופטים יצחק השני באבות האמה . בנם של אברהם ושרה . יצחק נולד להוריו בהיותם זקנים . הם קראו לו יצחק , משום ששנה לפני שנולד צחקה שרה לשמע הבשורה , כי בן יולד להם . פרשות חייו מספרות בספר בראשית ( יז - לה ) . בנגוד לאברהם אביו וליעקב בנו , היו חייו של יצחק שלוים ויציבים יחסית . הקו המאפין את חייו ואת דמותו הוא הפסיביות ( חסר הפעילות ) , והדברים קרו לו שלא ביזמתו . בספורים המעטים שהתורה מספרת עליו : ספור לדתו , ספור העקדה , ספור נשואיו לרבקה , ולבסוף ספור גנבת הבכורה והברכה על ידי יעקב מעשו בכורו - בכל אלה אין הוא מחליט או בוחר אלא נגרר אחר מעשיהם של אחרים . הספור המרכזי הקשור ביצחק הוא העקדה . אלוהים צוה על אברהם כי יקריב לו את בנו לעולה . גם האב וגם הבן קבלו עליהם את הדין . יצחק הניח לאביו לעקד אותו ולהניחו על המזבח . אך ברגע האחרון מנע אלוהים בעד אברהם מלעשות את המאשה שצוה עליו לעשות , ואברהם הקריב איל , שהזדמן למקום , במקום בנו . ספור זה , והספור המפלא על לדתו , אפיניים לספורים על חייהם של נבחרי האל . יצחק , רבקה ובניהם התאומים יעקב ועשו בדרכם לגרר , שם גידל יצחק צאן ודגן . על פי בקשת האל לא יצא יצחק מגבולות הארץ , אך נאלץ לנדוד ממקום למקום בתחומה עקב הבצורת . איור מכתב - יד איטלקי עתיק .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר