עמוד:125

שבצרפת עקב המאבק בינה לבין מלך צרפת . משבר חמור עוד יותר נוצר בין השנים 1378 - 1417 עם הפלוג הגדול ( " סכיזמה") , כאשר הופיעו בעת ובעונה אחת שלושה אפיפיורים , שלא הודו זה בזה ונדו איש את רעהו . ירידת כחה של הכנסיה והתפצלותה , עלית כחות אזרחיים ושיטת כלכלה חדשה , שבמרכזה האדם היוזם והיוצר - הביאו להגברת האמונה של בני האדם בעצמם . זו סללה את הדרך לתקופה חדשה , שנולדה בסוף ימי הבינים - היא העת החדשה , שראשיתה ברנסנס . ( על היהודים בימי הבינים קרא בערך : ישראל , עם . ) אוניברסיטה אמנות - אמנות ימי הבינים אפיפיור ביקון , רוג'ר דנטה אליגירי הנזה , ברית ערים נוסעי הצלב נדידת העמים נזירות נצרות פאודליזם צ'וסר , ג'פרי קיסרות הרומית הקדושה קרל הגדול רומא העתיקה רנסנס תומס אקוינס ראו גם ערכים נפרדים לארצות ולערים החשובות הנזכרות בערך זה . ימים נוראים עשרת הימים הראשונים של חדש תשרי , המתחילים בראש השנה ומסתימים ביום הכפורים . נקראים גם " עשרת ימי תשובה"ו " בין כסה לעשור"( כסה - מלשון כסוי . הירח מכסה בראש החדש ) . על פי המסרת היהודית , עשרת הימים האלה הם הזמן שבו בני האדם נשפטים בפני האל על מעשיהם במשך השנה שחלפה , מי למות ומי לחיים , ומכאן כנוים " ימים נוראים". בתלמוד ( ראש השנה ט"ז ע"ב ) נאמר , כי בראש השנה נכתבים הצדיקים בספר החיים , ואלו הרשעים נכתבים בספר המות . דינם של כל האחרים עומד תלוי במשך עשרת הימים , ונקבע רק ביום הכפורים . על כן אלה הם ימים של חזרה בתשובה , הקפדה בקיום המצוות ובקשת סליחה על עוונות בין אדם למקום ובין אדם לחברו . בימים אלה כל אדם בוחן את מעשיו בשנה החולפת : אם פגע באדם אחר , עליו לבקש ממנו סליחה . על חטאיו הוא מתודה בפני האל ומתחיב שלא לחזר עליהם . תפלות הימים הנוראים בימים הנוראים נוהגים להרבות בתפלה ובמתן צדקה . לכן מוסיפים בהם תפלות מיחדות , שעקרן בקשה מן האל כי ישפט את מאמיניו במדת הרחמים וירשם אותם בספר החיים . כן נוהגים להשכים קום לבית - הכנסת ולומר " סליחות". ( בני עדות המזרח מתחילים לומר סליחות מראשית חדש אלול . ) ה " סליחות", שהן פרקי תפלה ופיוט הכוללים בקשת סליחות על חטאים ועוונות ובקשת רחמים ומחילה מאת ה', נאמרות לפני תפלת השחרית . מן התפלות הנאמרות בעשרת הימים הנוראים : בתפלת ה " עמידה"( " שמונה - עשרה") מוסיפים " זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים וכתבנו בספר החיים למענך אלוהים חיים"( בברכת אבות ) , " מי כמוך אב הרחמים ( או הרחמן , בנסח ספרד ) זוכר יצוריו לחיים ברחמים"( בברכת גבורות ) ו " כתב לחיים טובים כל בני בריתך"( בברכת ההודאה ) . לפני שמסימים את ברכת " שים שלום " אומרים : " בספר חיים ברכה ושלום ופרנסה טובה ( ובנסחים מסימים : " גזרות טובות , ישועות ונחמות") נזכר ונכתב לפניך אנחנו וכל עמך בית ישראל , לחיים טובים ולשלום". בשבת החלה בימים הנוראים נושא הרב בבית - הכנסת דרשות התעוררות , שנועדו לדרבן את הקהל לחזר בתשובה . יום הכפורים סליחות ראש השנה שופר תשובה ( חזרה בתשובה ) איור מהמאה ה - 14 המתאר חיי יום - יום בעיר האיטלקית סיינה הסמוכה לפירנצה . אופיים של חיי היום - יום בימי הביניים נקבע על ידי החלוקה החברתית הברורה למעמד האצילים בעלי הנכסים מזה ולמעמד האיכרים הצמיתים המשועבדים להם מזה ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר