עמוד:90

על ידי רבי יהודה בן בבא בזמן שהרומאים אסרו את הסמיכה . רבי יוסי קים את מאמרו של אבטליון " אהב את המלאכה", והתפרנס מברסקאות ( עבוד עורות ) י מקצוע שנחשב בימים ההם לבזוי . הוא זכה לשבחים רבים על ארח חייו הצנוע ועל מזגו הנעים . ההלכות שלו נזכרות ברב חלקי המשנה , וכן בבריתות ובספרא ( מדרש על ספר ויקרא ) . דרכו היתה להכריע ולפשר בין החולקים . רב דעותיו התקבלו על ידי החכמים חבריו . גם מאמריו באגדה מרבים . מיחסים לו את חבור " סדר עולם", המספר את קורות ישראל מבריאת העולם עד בר כוכבא . יהודה הנשיא משנה סמיכה סנהדרין עקיבא , רבי תנאים תקופת המשנה והתלמוד " יוסיפון " אסף ספורים היסטוריים , ששם מחברם לא נודע , על קורות בית שני . החבור נכתב במאה ה - 10 בדרום איטליה . ספר " יוסיפון " כתוב בעברית מקראית רהוטה , בסגנון מלבב ומתוך גאוה לאמית . הספר זכה לתפוצה רבה במקורו , היה לספר - עם במשך דורות רבים ואף תרגם לשפות אחרות . הספר יחס ליוסף בן מתתיהו ( ביוסיפון שמו : יוסף בן גריון ) , שהיה אחד הלוחמים במלחמת היהודים ברומאים לפני חרבן הבית השני , ורבו עוסק בקורות מלחמה זו . ספריו של יוסף בן מתתיהו שמשו , אמנם , מקור עקרי למחברו של " יוסיפון " ומכאן גם שמו , אולם אין ספק שלא הוא כתבו , כי יש ספורים שחברו זמן רב לאחר מותו . יוסף בן מתתיהו יוסף בנו האחד - עשר של יעקב אבינו ובנה בכורה של רחל אמנו . על - שם יוסף אין שבט בישראל , אך הוא זכה ששני שבטים יצאו ממנו , מבניו אפרים ומנשה . קורותיו של יוסף מספרות במפרט בספר בראשית , פרקים לד - נ . לאחר שנות עקרות רבות ואמללות ילדה רחל בן וקראה לו יוסף כי " אסף אלוהים את חרפתי"( בראשית ל כג ) וגם כדי ש " יוסף ה'לי בן אחר"( בראשית ל כד ) . פרשת חיים נפתלת ומרתקת יוסף , בנה של רחל האהובה , היה יפה תאר , חכם ומצליח והבן האהוב על יעקב אביו . יעקב עשה כתנת פסים לבן הזקונים האהוב שלו , שהבדילה אותו מאחיו והדגישה את היותו מעדף . בנוסף על כך היה יוסף בעל חלומות גדלה , ולא נמנע מלספר לאחיו על חלומותיו שלפיהם ישלט הוא בהם והם יכרעו ברך לפניו . כל הדברים האלה עוררו את קנאתם ושנאתם של אחיו , שזממו להפטר ממנו ולבסוף מכרו אותו לישמעאלים שעברו במקום . פרשת קנאתם של אחיו בו ; מכירתו לישמעאלים ולשר הטבחים של פרעה ; החלומות שחלם ופתר ; עליתו לגדלה במצרים עד התמנותו משנה למלך ; נשואיו לאשה מצריה ; פגישתו המחדשת עם אחיו ועם אביו במצרים ; התנחלות המשפחה בארץ גשן ובקשתו של יוסף להקבר בארץ כנען , צור מחצבתו - כל אלה מצטרפים לכלל אחד מספורי המקרא המרתקים ביותר . על אף היותו בנו האהוב , לא הועיד לו יעקב נחלה ואין שבט בישראל הנקרא על - שמו . בכבוד זה זכו שני בניו של יוסף , אפרים ומנשה : שני שבטים עצמאיים נושאים את שמותיהם . עם כבוש הארץ תפס שבט אפרים את הר שומרון , שהיה לימים למרכזה של מלכות ישראל . דמותו של יוסף התלמוד מספר על יוסף אגדות רבות המהללות את סגלותיו ואת צדיקותו וחכמתו , ואלו האגדה המסלמית מכנה את פרשת יוסף " הטוב בספורים". מספורי התורה על יוסף עולה דמותו של אדם החדור בשאיפה להגיע למעמד רם , ומאפשר לגורל לסחף אותו הלאה . יוסף אינו מתנגד לאחיו ואף אינו מנסה להמלט מידי הישמעאלים שקנו אותו . לאחר שהושם בבית - הכלא המצרי , אין הוא מכחיש את העלילה שטפלו עליו . ואמנם ארועים אלה הובילו אותו להגשמת חלומותיו : בכלא הוא פותר את חלומותיו של שר המשקים , ואחר את חלומות פרעה , ומתמנה למשנה מלך מצרים . משום כך יוסף אינו נוטר טינה לאחיו על מעשיהם , ובתפקידו הרם מגלה נדיבות , רגשות חמים וטוב לב ביחסו אליהם . בתפקידו כמשנה למלך מתגלה יוסף כשליט חכם ובעל תושיה . הוא השכיל לאגר מזון בשבע השנים הטובות והפוריות , ובכך הציל את המצרים מרעב בשבע השנים הרעות והשדופות שבאו עליהם . יוסף אף נצל את מצבם של בני מצרים וכנען הרעבים , שמכרו את אדמותיהם לפרעה והפכו לעבדיו ולאריסיו . חלומות הגדולה של יוסף ואהבת אביו הקניטו את אחיו ועוררו את שנאתם אליו . כאשר עברה אורחת ישמעאלים מיהרו האחים להיפטר ממנו , ומכרו אותו להם . בתמונה - יוסף נמכר לישמאלים , ציור מאת גיסטב דורה . ספר יוסיפון כתוב בכישרון ספרותי גדול מאוד , תיאוריו מעניינים , וסגנונו עברי מקראי מעולה . בתמונה - עמוד השער של הספר בהוצאה האנגלית , שיצאה לאור בלונדון בשנת 1653 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר