עמוד:88

לשחרור כל הארץ ממסים . בתמורה השאיר יונתן את מצודת חקרא בידי הסלוקים . עתה הופיע טוען חדש לכסא המלכות הסורי - אנטיוכוס ה - 6 , בנו של אלכסנדר בלס , שהפקד בידי אפוטרופוסו טריפון . לנכח אויבו החדש , הבטיח דמטריוס ליונתן להוציא את חיל המצב הסורי מהחקרא , ותמורת זאת דרש ממנו שישלח צבא לעזרתו . שלשת אלפים אנשיו של יונתן הגנו על דמטריוס בבירתו , אנטיוכיה , מפני נתיניו . כיון שדמטריוס לא קים את הבטחתו , העדיף יונתן לתמך בטוען החדש לכתר הסלוקי , שכבר שלט למעשה בחלק המזרחי של סוריה . אנטיוכוס ה - 6 אשר את כל זכיותיו של יונתן ומנה את אחיו שמעון שר צבא של אזור החוף , מסלם צור עד גבול מצרים . עכשו היה בידם של יונתן ושמעון לכבש שטחים . אשקלון נכנעה ברצון ועזה נכבשה בכח . יונתן נצח אפלו את מצביאיו של דמטריוס הרחק צפונה , בבקעת חצור . יונתן קרבן למעשה מרמה יונתן לא סמך על המלכים הסלוקיים . כיהודה אחיו בקש גם הוא לכרת בריתות עם עמים וארצות . הוא חדש את הברית עם רומא והחליף אגרות ידידות עם ספרטה ועם ערים אחרות ביון . יונתן וצבאו עברו במעין הפגנת כח על פני הארץ כלה ונכנסו לדמשק . בשובו לירושלים כנס יונתן את הזקנים למועצה , שבה החלט לבצר את העיר ולנתק כל קשר עם חקרא . עוד לפני כן שלח שמעון חיל מצב יהודי ליפו ובצר את העיר חדיד במערבה של יהודה . הדבר עורר את חשדותיו של טריפון . לטעמו היה יונתן עצמאי מדי . הוא שלח צבא ליהודה והזמין את יונתן לפגישה ידידותית בבית שאן ( שנקראה סקיתופוליס ) . יונתן הופיע במקום עם צבא גדול וטריפון שכנע כי בכח לא ינצחו . לפיכך בחר בדרך הערמה . הוא הבטיח ליונתן את עכו אם יבוא עמו לשם . יונתן נפל בפח שטמן לו השליט הערום . הוא נכנס לעכו עם 3,000 איש בלבד ובכך קרב את קצו . כל אנשיו נהרגו והוא עצמו נלקח בשבי . שמעון , אחיו של יונתן , קבל על עצמו את ההנהגה , ומשעמד טריפון לפלש ליהודה , התיצב מולו שמעון במבצרים הפזורים על פני הארץ , נכון לקרב . טריפון , שרצה להמנע מהתנגשות , תבע מאה ככרות כסף כפר נפשו של יונתן ואת שני בניו של יונתן כבני ערבה . אף ששמעון לא נתן אמון בטריפון , הוא מלא אחר דרישתו , כדי שלא יאשם במות אחיו . אולם טריפון לא שחרר את השבוי . בזעמו על כך ששמעון חוסם את דרכו ואינו מאפשר לו להגשים את שאיפותיו , הרג טריפון את יונתן בבית שקמה שבעבר הירדן מזרחה ושב לסוריה . שמעון קבר את יונתן במודיעין . לא נודע מה עלה בגורלם של בני יונתן . שמעון בן מתתיהו שמעון ירש את תפקידיו של אחיו ככוהן גדול ומנהיג העם . הוא כרת ברית עם המלך הסלוקי דמטריוס ה - 2 ובכך הבטיח שוב את שחרורה של יהודה ממסים . הוא הרחיב את גבולות יהודה וכבש את מצודת החקרא מידי המתיונים . באספת עם שהתכנסה בירושלים בשנת 140 לפני הספירה אשרו סמכיותיו של שמעון , ושל בניו אחריו , ככוהן גדול וכמצביא , ובכך החלה השושלת החשמונאית . אלכסנדר בלס אנטיוכוס הששי וחשמונאים יוסף בן מתתיהו כוהן , כהנה סלוקים ספרים חיצונים - מקבים ; שמעון החשמונאי יונתן , נתן משורר ישראלי מעדן , שביצירתו למבגרים ולילדים נכרים תם ואהבת האדם והטבע . היסוד המוסיקלי בולט בשיריו ופזמוניו , ורבים מהם הלחנו והפכו לשירי עם . נתן יונתן נולד באוקראינה ב - 1923 ועלה לארץ עם הוריו בהיותו בן שנתים . שנות ילדותו עברו עליו בתל - אביב , בגבעת השלושה ובפתח תקוה . בשנת 1945 הוא הצטרף לקבוץ שריד שבעמק יזרעאל . אחר כך למד יונתן באוניברסיטת תל - אביב , ובמשך שנים רבות היה מורה ומחנך במוסד החנוכי שבקבוצו . מלבד שירים למבגרים הרבה יונתן לכתב שירים וספורים לילדים . הידועים שבהם : " אל הנירים האפרים", ספר שירים שבמרכזו חויות ילדות , ו " בין אביב לענן", ספורים לילדים . על ספר זה הענק לו פרס למדן . ספרו " לילך מקבוצת אילנות " המלוה צלומים זכה אף הוא לתפוצה רבה בקרב הדור הצעיר . ספרו " שירים " הקדש לבנו ליאור שנפל במלחמת יום הכפורים . " חופים הם לפעמים געגועים לנחל " בשירתו של נתן יונתן יש יסוד מוסיקלי בולט , שאינו נפרד מן המשמעות . ואמנם אחדים מהם : " דוגית שטה", " שירה", " חופים " ואחרים הפכו כבר לשירי עם . יונתן נחן ביכלת למסר משמעיות רבות במלים מעטות . שירתו מבטאת רגשות אך לא רגשנית , ומעוררת את הדמיון . הדמויים בשירתו הם פיוטיים ומלאי יפי . מן הטבע הוא שואל את דמויי העפר והמים , הים והחול , הרוח והאור , השמש והקצף . את געגועיו , למשל , הוא מבטא באמצעות החופים , הצדפים , הדרך , האבק , הצל , המערה , הנחל . שירתו שואבת השראה משירי העם , ורבים מהם כתובים בתבנית של בלדה . כשהוא שר על הטבע , הוא מנסה לצוד את מהותו הנצחית על ידי הקפאתו בהרף עין . ההתבוננות בטבע נותנת בידו אמצעי להתבונן באדם עצמו . בשיריו קים המתח בין הממשי והמוחשי לבין הסמלי . השירה בעיניו היא הגשמת מאוייהם של החולמים בהקיץ . המוסיקליות הרבה בשיריו של המשורר הישראלי נתן יונתן , ובעיקר התכנים הרומנטיים שלהם , הניעו מלחינים רבים להופכם לפזמונים אהודים , הנמנים עם " שירי ארץ - ישראל".

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר