עמוד:61

מטרים , ולפיכך אקלימה מצין . יוהנסבורג היא בעקרה עיר של עסקים ותעשיה . יש בה גם שתי אוניברסיטאות , ושלושה מצפי כוכבים . היא נוסדה בשנת 1886 , לאחר שנתגלה בסביבתה זהב . כיום מפיקים באזור זה כרבע עד שליש מכלל תפוקת הזהב בעולם . בשנים האחרונות מפיקים בו גם אורניום , הדרוש ליצור אנרגיה גרעינית . רבים מן השחרים העובדים במעמקי המכרות הובאו מאזורי מגוריהם בדרום - אפריקה ובארצות השכנות . תחלה שכנו ברבעים מיחדים בעיר , בתנאים משפילים ביותר , אך כשגדל מספרם , הוקמה בשבילם עירה מיחדת כ - 20 קילומטרים מיוהנסבורג , ושמה סווטו , ( ראשי תבות של " עירה דרומית - מערבית") . בסווטו גרים היום , לפי האמדן , שני מיליון תושבים , ובעצם היא העיר הגדולה ביותר בדרום - אפריקה , ולא יוהנסבורג , אלא שבסטטיסטיקות הרשמיות היא לא נחשבה עד לאחרונה לעיר בפני עצמה . למרות הקמתה של סווטו , שחרים רבים גרים ביוהנסבורג עצמה , והם אף הרב בה - קצת יותר ממחצית . הלבנים הם כשליש , והשאר הם צבעונים והודים . רב הלבנים בעיר ממוצא אנגלי ומעוטם אפריקנרים ( לבנים ממוצא הולנדי ) . יוהנסבורג היא מרכז החיים היהודיים במדינה , ובה נמצאים כל המוסדות הכלל - ארציים של יהודי דרום - אפריקה . הקהלה קמה זמן קצר לאחר גלוי הזהב בסוף המאה ה - 19 וגדלה בקצב מהיר . את יסודותיה הניחו מהגרים ממזרח אירופה , בעקר מליטא . היום יושבים בעיר 60,000 יהודים , שהם כ - 10 אחוזים מכלל האכלוסיה הלבנה וכמחצית מכלל יהודי דרום - אפריקה . אורניום דרום - אפריקה זהב יוחנן בן זכאי תנא ארץ - ישראלי . עזב את ירושלים בימי המרד הגדול ברומאים ויסד את הישיבה המפרסמת ביבנה . חי במאה ה - 1 לספירה . האגדה מספרת , כי רבן יוחנן בן זכאי חי 120 שנה : ארבעים שנה עסק במסחר , ארבעים שנה למד תורה וארבעים שנה עסק בהוראה ובעבודה צבורית . רבו הלל אמר עליו שהוא " אב לחכמה ואב לדורות", וזאת בשל שקדנותו וידענותו המפלגת . אוהב אדם גנן יוחנן בן זנאי היה רודף שלום ואוהב בריות . אמרו עליו ש " לא הקדימו אדם שלום מעולם , ואפלו נכרי בשוק". מאמרותיו : " אם למדת תורה הרבה , אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת". יוחנן בן זנאי היה חבר הסנהדרין בירושלים ועמד בראש ישיבה בעיר . בשנים 60 - 62 לספירה היה ראש הסנהדרין . הוא העריך כי רומא תנצח את יהודה , ומשפתח המצביא הרומאי אספסינוס במצור על ירושלים בשנת 67 , יעץ יוחנן ליהודים להכנע כדי למנע שפיכות דמים והרס בית - המקדש . לאחר שלא עלה בידו לקבל רשות מן הקנאים לצאת את העיר , הסכים עם תלמידיו שיוציאו אותו ממנה בארון מתים . האגדה מספרת , כי בבואו אל מחנהו של אספסינוס נבא לו רבן יוחנן שהוא עתיד להיות קיסר ובקש ממנו שירשה לו ליסד ישיבה ביבנה . ואמנם , לא עבר זמן רב ושליח הגיע מרומא ובשר לאספסינוס כי הוא נבחר לקיסר , ואז הסכים אספסינוס למלא את בקשתו של רבן יוחנן , ולא פגע ביבנה ובחכמיה . רבן יוחנן בחר ביבנה משום שהיתה נחלה פרטית של הקיסרים הרומאים , בעלת שלטון מקומי עצמאי ומישבת ביהודים . אף סנהדרין משלה היתה לה . הוא רצה ליסד ישיבה בעיר זו , כי סבר שהתערבותם של הרומאים בה תהיה קטנה ביותר . אחרי חרבן בית - המקדש השני , פעל רבן יוחנן בכל כחו לחדושה של ההנהגה הדתית והלאמית בישראל על ידי העלאת מעמדו של בית - הדין ביבנה . בשנותיו האחרונות ישב בברור חיל . אליעזר בן הורקנוס אספסינוס יבנה יהושע בן חנניה סנהדרין קנאים תנאים תקופת המשנה והתלמוד יוחנן בן נפחא הראשון והגדול באמוראי ארץ - ישראל , בסוף המאה ה - 2 . היה תלמידו של רבי יהודה הנשיא . הניח את היסוד לעריכת התלמוד הירושלמי . רבי יוחנן בן נפחא ( הנפח ) נולד בצפורי ולמד בה בישיבה . תחלה הוא עסק במלאכת הנפחות , אך לבסוף הקציב לו רבי יהודה הנשיא משכרת וכעבר זמן קצר גם משרת מורה . הוא היה נעים הליכות והכל אהבו וכבדו אותו . אף שהיה גם רופא ממחה , התפרנס רבי יוחנן בדחק . מפרסמת אמרתו : " כל המהלך ארבע אמות בארץ - ישראל מבטח לו שהוא בן עולם - הבא". פתגמיו ואמרותיו מפזרים בשני התלמודים , הירושלמי והבבלי . רבי יוחנן יסד בטבריה ישיבה שמשכה אליה תלמידים רבים מקרוב ומרחוק . גם מבבל באו חכמים ללמד מפיו . מבית - מדרשו יצאו גדולי האמוראים , שהמשיכו את פעלתו במיון המשנה והבריתות , והניחו את היסוד לעריכת התלמוד הירושלמי . חלקו בתלמוד זה גדול כל כך עד שרבים יחסו לו את עריכתו . בר - פלגתא שלו ( בן זוגו ללמודים ולדיונים ) היה רבי שמעון בן לקיש ( ריש לקיש ) . לפי המספר בתלמוד , נפגש עם ריש לקיש , שהיה לודר בקרקס , כשהתרחצו משני עבריו של הירדן . ריש לקיש התפעל מיפיו של רבי יוחנן , והחכם - מכחו של ריש לקיש . רבי יוחנן הבטיח לו את אחותו היפה ממנו לאשה , אם יסכים להתמסר ללמוד התורה . הוא הסכים ובמרוצת הזמן היה ריש לקיש לגיסו , חברו ו " בעל מחלקתו " של רבי יוחנן . אמוראים יהודה הנשיא צפורי תלמוד יוחנן הורקנוס הראשון שליט חשמונאי בשנים 135 - 104 לפני הספירה . בן שמעון ונכדו של מתתיהו החשמונאי . תאריו - ראש חבר היהודים וכוהן גדול - מופיעים על מטבעות שטבע . הוא נחשב לשליט נבון וישר ולמצביא מחונן . גבולותיה של יהודה הרחבו בימיו והיא היתה למדינה עצמאית . לאחר שאביו , שמעון , אחרון האחים בני מתתיהו , נרצח

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר