עמוד:172

קונפוציוס יותר , והעמיד תלמידים שהמשיכו את דרכו והפיצו את רעיונותיו . תורת מוסר שיטתו הפילוסופית של קונפוציוס , המיחסת חשיבות ראשונה במעלה לעניני מוסר , השפיעה השפעה מכרעת על החברה הסינית . במאה ה - 5 לספירה היא אף קבלה הכרה רשמית כתורה המוסרית של הקיסרות הסינית . קונפוציוס חקר ודרש כיצד אפשר לרכש מדות אנושיות טובות ולהיות ל " איש המעלה " . הוא הדגיש את חשיבות החנוך , ההגות , הנימוסים וההרמוניה ביחסים בין בני האדם , ולא יחס חשיבות רבה למיסטיקה ולדת . אולם במרוצת הזמן התמזגה תורתו בתורות דתיות ורוחניות אחרות , וספגה רעיונות ומנהגים בעלי אפי דתי . קונפוציוס הציג עצמו כתלמידם של הקדמונים וקרא לשוב אל המדות הטובות של העבר . כתביו לא השתמרו , אולם המסרת מיחסת לו את עריכתם של הספרים שנעשו אחר כך לבסיס החנוך הקונפוציני . הספר " מאמרות " שחברו תלמידיו הוא לקט של צטוטים מדבריו , והוא המקור היחיד לידיעות שלנו עליו . סין פילוסופיה קונקורדנציה ספר המלים המתאימות . מעין מלון המביא את כל המלים , צרופיהן השונים ומראי המקומות שלהן ביצירה אחת , או באסף היצירות של סופר מסים . רשימת המלים בקונקורדנציה מארגנת בסדר אלפביתי לפי שרשים או לפי קבוצות נושאים . פרוש המלה קונקורדנציה בלטינית הוא התאמה . הקונקורדנציות הראשונות שחברו היו קונקורדנציות לתנ"ך . המניע לכתיבתן היה הוכוחים בעניני דת שהתנהלו בין הנוצרים ליהודים , ואשר דרשו להביא הוכחות וצטוטים מן הכתוב . במאה ה - 13 חבר החשמן הדומיניקני הוגו דה סנקטו קארו את הקונקורדנציה הראשונה הידועה לנו , היא הקונקורדנציה לוולגטה ( התרגום הלטיני של התנ"ך ) . הקונקורדנציה הראשונה בעברית , שנכתבה בעקבותיה ובהשפעתה , חברה על ידי רבי יצחק נתן , שחי בדרום צרפת במאה ה - 15 ונקראה " מאיר נתיב " . רבי יצחק נתן בקש לתת לרבנים היהודים כלי עזר בוכוחיהם עם הנוצרים . במשך הדורות חברו קונקורדנציות אחדות לתנ"ך שהיו משכללות ומלאות יותר . שתי קונקורדנציות חשובות חברו על ידי נוצרים , האחת על ידי יוהנס בוקסטורף שהשלמה ויצאה לאור על ידי בנו בבזל ב - 1632 , והאחרת על ידי יוליוס פירסט , שיצאה לאור בליפציג ב - 1840 . קונקורדנציות לתנ"ך בעברית בעברית התפרסמה הקונקורדנציה המרחבת של שלמה מנדלקרן , שנקראה " היכל הקדש , קונקורדנציא עברית וארמית " , נדפסה אף היא בליפציג ב - 1896 . מהדורות חדשות ומתקנות שלה שמשו במשך שנים רבות את חוקרי התנ"ך . במשך השנים יצאו לאור קונקורדנציות נוספות , ביניהן " משפט האורים " של הבלשן יהושע שטינברג ( ברוסיה , 1895 ) והקונקורדנציה לתורה שחבר הרב יהושע קוסובסקי ( 1933 - 1940 ) . קוסובסקי חבר גם קונקורדנציות מקיפות וחשובות למשנה ולתלמוד . הקונקורדנציות לתנ"ך החדישות ביותר הן " אוצר לשון המקרא " של לונשטם , בלאו וקדרי , " הקונקורדנציה החדשה " של המלונאי והבלשן אברהם אבן - שושן , והקונקורדנציות הממחשבות הכלולות ב " אנציקלופדיה ממחשבת של התנ"ך " וב " דעת מקרא " . השמוש במחשב מאפשר אתור מהיר ויעיל של המלים , צרופיהן השונים , מראי המקומות וכלי . קונקורדנציות של יצירות ספרותיות ושל יוצרים משמשות חוקרים ותלמידים , הרוצים להעמיק בנתוח הספרותי והלשוני של היצירה ולגלות מאפינים יחודיים בכתיבתו של סופר מסים . כך יצאו לאור קונקורדנציות ליצירות חשובות כמו " האיליאדה"ו " האודיסאה " , וקונקורדנציות לכתבי סופרים ידועים כמו שקספיר , דנטה ומילטון . בעברית חבר אבן - שושן קונקורדנציה לשיריו של ביאליק . איליאדה ואודיסאה ביאליק , חיים נחמן דנטה אליגירי וולגטה מלון מילטון , ג'ון שקספיר , ויליאם תנ"ך קונרד , ג'וזף שמו הספרותי של תאודור יוזף קוז'ניובסקי , פולני שהיה לאמן הסגנון בשפה האנגלית . עלילת רב ספריו מתרחשת על רקע חיי הים ומסעות בג'ונגל של אפריקה . חי בשנים 1857 - 192 . ג'וזף קונרד נולד בפולין , בחלק שהיה אז בידי רוסיה . אביו , אציל פולני , שהיה מחזאי ומתרגם יצירות ספרות מצרפתית ומאנגלית , הגלה בעוון פעילותו הלאמית - פולנית נגד הרוסים . קונרד הילד הפקד בידי דודו , ולמד בבית - ספר תיכון בקרקוב . בגיל שבע - עשרה הוא החליט להיות ימאי , הסופר ג'וזף קונרד לעת זקנה . נפש האדם , על הסתירות והיצרים החוקים השולטים בה , העסיקו את קונרד ההרפתקן ביצירתו ובחייו . קונפוציוס יושב על כיסאו ומחזיק בידו פרח המסמל אריכות ימים , פסל מהמאה ה - 17 . השפעתו של קונפוציוס על התרבות הסינית היתה עצומה וניכרה אחר מותו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר