עמוד:156

מפיק הסרט . אך בסרטי חובבים כמו בהפקות היקרה של הוליווד , בסרטים הנוצרים במדינות עשירות ובקולנוע של מדינות עניות , הסרטים הם תמיד יקרים , ותמיד צריך לכתב תסריט , לבים , לצלם , לערך , להפיק ולהפיץ אותם . ברב המקרים , גם צריך להשתתף או לשחק בהם . סוגי סרטים ראשיתו של הקולנוע בסרט האלם , כלומר סרטים שלא לוו בפסקול . אולם הסרט האלם לא היה אלם פעמים רבות - באולם הקולנוע נגנו לרב מוסיקה הולמת ולעתים גם נכח מספר שהדגיש והבהיר את הנעשה על המסך . רב סוגי הסרטים המכרים לנו היום החלו להתעצב עוד בתקופת הסרט האלם , ולעתים - כמו בקומדיות של צ'רלי צ'פלין - הגיעו לשכלול שלא נפל מזה שיצרו ממשיכיהם בעדן הקיל . מערבונים היי בעבר אחד מסוגי הסרטים הפופולריים ביותר . הקולנוע נולד סמוך ל " מותו " של המערב הפרוע , האמריקני , הסרטים הציגו תחליף לחוית הגלוי של המערב הפרוע , לנופיו ולאנשיו . הם גם העניקו אפשרות לבחן מחדש את העבר הקרוב של אמריקה , שהתאפין באלימות רבה . המערבונים הם סרטים לא מתחכמים , המציגים לרב דמיות שטוחות הנחלקות לשתי קבוצות : טובים ורעים . בין במאי המערבונים בולטים ג'ון פורד והורד הוקס . בין הכוכבים הגדולים של המערבון - רבם היו גברים ! - בולטים ג'ון וין , ג'ימס סטיוארט והנרי פונדה . " המהירים המתים " עם שרון סטון או " בלתי נסלח " עם קלינט איסטווד הם דגמאות למערבונים בני זמננו . סרטי גנגסטרים מתארים את עולם הפשע . לרב הם מתרחשים במרכזים עירוניים , ופעמים רבות גבוריהם הם מהגרים : איטלקים , אירים או יהודים . ג'ימס קגני , המפרי בוגרט ואדוארד ג'י רובינסון הם הבולטים בשחקנים שהשתתפו בסרטי הגנגסטרים הקלסיים . בעשורים האחרונים יצרו מרטין סקורסזי , ברין דה פלמה ולאחרונה קוונטין טרנטינו ( " כלבי אשמרת " , " ספרות זולה " ) סרטים הממשיכים באפן מקורי מסרת זו . קומדיה פרועה מסתימת לרב בנצחון האהבה , אך לא לפני שבני הזוג עוברים חויות ונסיונות רבים ומגונים . סוג זה נמנה אף הוא עם הסוגים המקדמים של הסרט המדבר . הצלחתו המסחררת של " זה קרה לילה אחד " , הקומדיה הפרועה של פרנק קפרה , בככובם של קלרק גיבל וקלודט קולבר , הפכה את הסוג הזה לפופולרי במיחד . סרטיו של וודי אלן הם גרסה מודרנית של הקומדיה הפרועה . המלודרמה המשפחתית , בדומה לקומדיה הפרועה , אפשרה לקהל הרחב , לרב לנשים , לבחן את המצוקות והלחצים של חיי המשפחה והבית . על רקע התנועה ההולכת וגדלה לשחרור האשה מספקים סרטים אלה , הזדמנות לדון , להרהר ולבכות נכח מצב הדברים . מדע בדיוני הוא אחד מסוגי הסרטים הראשונים בקולנוע . ז'ורז'מלייס , חלוץ הקולנוע הצרפתי , בים עוד בתחלת המאה ה - 20 את סרטו " מסע אל הירח " ( והקדים בכך בכשבעים שנה את הנחיתה האמתית על הירח ) . סרטיהם של סטיון ספילברג ( " מפגשים מהסוג השלישי " ) או ג'ורג'לוקס ( " מלחמת הכוכבים " ) גלו מחדש בשנות ה - 70 את חיוניותו של סוג זה . המותחן על סוגיו השונים היה הז'נר החביב על אלפרד היצ'קוק , וגם הוא , כמו סרטי הגנגסטרים או המלודרמה המשפחתית , אפשר לקהל לחוות את הסכנות והפחדים של החיים המודרניים . סרטי אימה זוכים לפופולריות הולכת וגוברת בעשורים האחרונים . הם מעניקים לנו מנה גדושה נוספת של פחדים , אך בנגוד למותחן , למשל , אין לפחדים הללו הסברים המעגנים במציאות , אף שלעתים אין הם לא הגיוניים . ההנאה שמעניקים לנו סרטי האימה מבססת על הפגישה של הקהל עם סיוטים בדיוניים באפן בולט . סדרות הסרטים של " מלתעות " , " פסיכו " או " פרדי קרוגר " הן דגמאות לסרטי אימה . סרטים מוסיקליים אפשרו לקולנוע להפגין את כחו החדש : יכלתו לשמר בתמונה ובצליל שירים ורקודים . פרד אסטר וג'ין קלי היו מגדולי הכוכבים של המחזמר הקלסי . היום זוכה הוידאו קליפ בפופולריות עצומה . הוא ממחיש לנו את הקסם האצור בשלוב שבין תמונות נעות למוסיקה . תעשית המוסיקה אמצה במדה רבה את משגי היפי של הסרטים המוסיקליים לקדום המכירות של מוצריה , כמו תקליטו האחרון של מיקל ג'קסון , " היסטוריה " . סרטי תעודה נועדו לספק לנו מידע על העולם שבו אנו חיים . למרות שהטלויזיה העניקה לרבים מיוצרי הסרטים התעודיים אמצעי בטוי נוח , זמין וזול יותר לפעלה , עדין נוצרים סרטי תעודה רבים המיעדים תחלה להקרנה קולנועית , כמו " שואה " של קלוד לנצמן . לרב אלה הם דוקא החדשניים והנסיוניים יותר מבין הסרטים התעודיים . סרט מציר נבדל משאר הסוגים בכך שגבוריו אינם חיים : הם דמיות מצירות , מנפשות . וולט דיסני התפרסם בסרטי האנימציה ( הנפשה ) הארכים שהופקו באלפנו , ביניהם " פוקהונטס " , " אלדין"ו " מלך האריות " . לא כל סרטי האנימציה פונים לילדים או לקהל צעיר . " פריץ החתול " של רלף בקשי , לדגמה , הוא סרט מציר למבגרים בלבד . ישנם סוגי סרטים נוספים השונים אלה מאלה באפן עצוב העלילה והגישה למציאות : ראליזם בקולנוע , כמי בספרות ובציור , אינו העתק של המציאות , כי אם סגנון מעדן שלה . בסרט הראליסטי סוטי הקולנוע נשענים פעמים רבות על יכולתו של שחקן מוכשר אחד , בתמונה - מריל סטריפ , שחקנית האופי האמריקנית , מגלמת את תפקיד מחברת הרומנים הרומנטית והמפונקת בסרט'אישה שטן

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר