מתוך:  > אביב חדש 15 > קולנוע

עמוד:154

הטלויזיה הומרה בשתוף פעלה מלא . גם טכנולוגית הוידאו הפכה למקור הכנסה גדול להוליווד , והקשר עם טכנולוגיות המחשב שנה את שיטת ההפקה של הסרטים ופתח בפני הוליווד אפקים כלכליים חדשים . הזוכה הגדול בפרסי האוסקר בשנת 1995 , " פורסט גאמפ " , הוא דגמה להשפעתו של המחשב על תעשית הקולנוע . בעזרתו נוצרה בסרט סדרה מגונת של אשליות במסוה של סגנון ראליסטי , דמוי מציאות . מאז תחלת שנות ה - 80 מקרנים סרטי הקולנוע תחלה בערוצי הכבלים המגבלים של הטלויזיה - בנסח " הקרנה בתשלום " - אחר כך ברשתות הגדולות , ולבסוף גם בתחנות מקומיות , קטנות יותר . באותו זמן הסרט מופץ גם על גבי קלטות וידאו , הנמכרות או משכרות לצרכן . הסרטים גם מניבים ספרים , הכוללים תקצירי סרטים או משחקי מחשב המאפשרים להשתעשע עם הגבורים והעלילות שהצגו בסרט . השתכללותם של כונני התקליטורים ורשתות המידע יאפשרו לנו בעתיד לצפות בסרטים גם באמצעות המחשב הביתי . הפוליטיקה של הקולנוע בשנת 1995 חזו בטקס חלקת פרסי האוסקר יותר ממיליארד בני אדם בכ - 70 מדינות . הרב המכריע של הסרטים ויוצרי הקולנוע שזכו בפרסים היו אמריקנים . השפה השלטת בטקס ובסרטים הזוכים היתה אנגלית . זוהי הוכחה בולטת להשתלטותם של אלפני הסרטים האמריקניים על כל תעשית הקולנוע בעולם למרות התנגדותם של יוצרי סרטים ולעתים גם ממשלות ( למשל , ממשלת צרפת ) . השליטה הכלכלית של הוליווד בעולם הקולנוע היא בלתי מערערת . עם זאת , היה הקולנוע מאז ומתמיד זירת מאבק בין שפות ותרביות שונות , מעמדות שונים ולאמים שונים . לצד תעשית הסרטים האמריקנית בעלת הנוכחות העצומה הופיעו תמיד גם דגמים אחרים של העשיה הקולנועית . בברית - המועצות לשעבר , ביפן , באיטליה , בצרפת , בבריטניה , בארצות מזרח אירופה , בסין ובהודו נוצרו סרטים בדרכים ובגישות אחרות , שונות מאלה של הוליווד בצלום הדמיות , בעריכת התמונות ובפתוח העלילה . הקולנוע הישראלי הקולנוע הישראלי בשנות ה - 90 , כמו הטלויזיה הישראלית , הוא דגמה למצבו הכלל עולמי של הקולנוע בשלהי המאה ה - 20 : יש בישראל כח אדם מימן וציוד משכלל לעשית סרטים , אך הסרטים המקומיים , דוברי העברית , מתקשים יותר ויותר להאבק בנוכחותם המגברת של סרטים אמריקניים דוברי אנגלית בבתי - הקולנוע . סרטים החלו להפיק בארץ - ישראל עוד בשנות ה - 20 . מאז ועד היום נאלץ הקולנוע הישראלי להאבק על לבו של הקהל . בשנות ה - 60 זכו מנחם גולן ואפרים קישון להצלחה קפתית גדולה , אך הצלחתם נשארה במדה רבה בבחינת חריג . בשנת 1994 , לדגמה , נוצרו בישראל עשרה סרטים ארכים , שצפו בהם כ - 180,000 בני אדם . באותה שנה הקרנו בישראל 55 1 סרטים לא ישראליים , שכ - 11,000,000 כרטיסים נקנו כדי לראותם . חסר הצלחתם של הסרטים הישראלים למשך אליהם קהל צופים גדול יותר בולט נכח העבדה שאת רבם המכריע של הסרטים הישראליים ראו פחות מ - 5,000 צופים . קימים בארץ שני מרכזים גדולים ללמוד קולנוע , באוניברסיטת תל - אביב ובבית - הספר לקולנוע בירושלים . בנוסף להם קימים גם מרכזים קטנים בבתי - ספר תיכוניים ובמכללות שונות : מדי שנה משתלבים בתעשית הקולנוע בישראל עשרות בוגרים של מוסדות אלה . בישראל פועלות גם שתי קרנות מרכזיות לעידוד עשית סרטים עלילתיים , תעודיים או נסיוניים . כן מענקות באפן קבוע מלגות שונות שנועדו לאפשר ליוצרים להתמקד בפעילותם הקולנועית . החל בשנות ה - 60 השכילו יוצרי קולנוע ישראלים כמו אורי זהר , אברהם הפנר , יצחק ( צפל ) ישורון , יהודה ( ג'אד ) נאמן , דוד פרלוב , איתן גרין ואחרים להציג את ההויה הישראלית מנקדת תצפית אישית ויחודית . סרטיו הבולטים של זהר כוללים עבוד לנובלה של א"ב יהושע , " שלושה ימים וילד " , וכן את " הטרילוגיה התל - אביבית " - " מציצים " , " עינים גדולות"ו " הצילו את המציל " - שהציגה מבט חם , לעתים לגלגני ולעתים נוסטלגי , על קשיי ההתבגרות של בני דורו . בין סרטיו של הפנר , שהופיע כשחקן בסרטו של זהר " חר בלבנה " , בולט במיחד " לאן נעלם דניאל וקס " , שנחשב ציון דרך בקולנוע הישראלי . באמצעות ספור מסע של ישראלי החוזר לבקור משהות ממשכת בארצות - הברית , מסרטט הסרט בעדינות ובהומור את הפער בין האידאלים של החברה הישראלית ובין ההויה של החיים בה בתחלת שנות ה - 70 . לצד סרטים אלה נוצרו בישראל קומדיות עדתיות - בעקר בשנות ה - 60 וה - 70 - או סרטים " פוליטיים " - בעקר בשנות ה - 80 . בשנות ה - 90 מצטין הקולנוע הישראלי בגוונו : הסרטים המצליחים בקפות הכרטיסים , ביניהם " העולם על פי אגפא " , " שורו " , " שירת הסירנה " , " שחור " , " חולה אהבה משכון ג"' , " עפולה אקספרס"ו " קדוש " , משקפים תהליך מתמשך של חפושי דרך , המשתף ליוצרי הסרטים ולקהל הצופים כאחד . עם היוצרים הבולטים בקולנוע הישראלי בשנות ה - 80 וה - 90 נמנים שבי גביזון , עמוס גתאי , אסי דין , רפאל בוקאי , דני וקסמן ומיכל בת - אדם . הקרן החדשה לקולנוע ולטלויזיה , הפועלת משלהי שנות ה - 90 , מקצה כספים לסרטי איכות בעלי ענין תרבותי - אמנותי . קולנוע , סרטים תמונה מן הסרט - הקיץ של אביה : על פי ספרה האוטוביוגרפי של גילה אלמגור , זכה בפרס . דוב הכסף . בפסטיבל הסרטים בברלין . השחקן סוהיל חדד בסרט הישראלי האנטי - מלחמתי אונטי פופולו , בבימויו של רפי בוקאי , שזכה בפרס ראשון בפסטיבל הסרטים בלוקרנו שבשוויץ .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר