מתוך:  > אביב חדש 15 > קולנוע

עמוד:153

הצטרף לנגנים גם מספר , שהסביר את העלילה . תהליך הכנסת הקול לקולנוע היה אטי וכרוך בשנויים רבים בציוד ובאנשי המקצוע . הפיכת הראינוע לקולנוע גרמה למהפכה שהשפיעה גם על אפן עשית הסרטים : על דרך המשחקי הבמוי והעריכה שלהם . ואכן , לא כל השחקנים , הבמאים והתסריטאים של הסרט האלם הצליחו להסתגל לשנוי הגדול שיצר הסרט המדבר . בשלושים השנים הראשונות של הקולנוע נוצרו סרטים חשובים , מרשימים , משעשעים ומרתקים לא פחות מהסרטים המדברים . בכל זאת הפריצה הגדולה של הקולנוע נעשתה במחצית שנות ה - 20 על ידי אחד האלפנים הגדולים בהוליווד , " האחים וורנר " , שהציג באוגוסט 926 1 את " דון חואן " - הסרט הארך הראשון שלוה במוסיקה ובפעלולים סינכרוניים . כעבר כשנה , באוקטובר 1927 , נערכה הקרנת הבכורה של הסרט המדבר הראשון , " זמר הג'ז " , בככובו של אל ג'ולסון . רק לקראת מחצית שנות ה - 30 השלמו השכלולים הטכנולוגיים , שאפשרו למצלמת הקולנוע לנוע באותה חפשיות שבה נעה בתקופת הסרט האלם . היה צרך להמציא מצלמה שאינה מרעישה , אך גם אינה מסרבלת . המצאת הפסקול הולידה בתחלת שנות ה - 30 את המחזמר , ששלב במלל גם מוסיקה ושירים והפך לסוג מרכזי מיד עם לדתו . לאלפני הקולנוע הקטנים היה קשה להערך במהירות לאתגר הטכנולוגי החדש , וכחם של האלפנים הגדולים רק התעצם . העשור שבין 1930 לשנת 1939 נחשב לתור הזהב של הקולנוע האמריקני : יותר מ - 5,000 סרטים בארך מלא הופקו בארצות - הברית בשנים אלה . שליטתה של הוליווד בשוק הסרטים העולמי היתה מחלטת . גם המשבר הכלכלי החריף שפקד את ארצות - הברית מסוף שנות ה - 20 ועד לימי מלחמת העולם השניה , בשנות ה - 40 , לא פגע באפן נכר בתעשית הקולנוע . מכירות הכרטיסים עלו והוכיחו שדוקא בימים של מצוקה כלכלית קים צרך להתבדר , להשתעשע , ולשכח לדקות מספר את הצרות והבעיות שבבית . הוליווד והעולם הצרך להתמודד עם אמצעי תקשרת המוניים אחרים , ובראשם הטלויזיה , שהפכה פופולרית מאוד משלהי שנות ה - 40 , " אלצה " את יוצרי הקולנוע לשוב ולהתחדש מבחינה טכנולוגית . גם חדירתם של מכשירי הוידאו הביתיים בשנות ה - 70 ותפוצתו הגוברת של המחשב הביתי משנות ה - 80 חיבו את הוליווד להגיב באפן נחרץ ומידי . ההיסטוריה של הקולנוע האמריקני היא במדה רבה סדרת תגובות משכללת , בעקר טכנולוגית ועסקית , לתחרות על זמנם וכספם של קוני הכרטיסים . התחרות עם הטלויזיה , למשל , היתה המניע העקרי למעבר מסרטים בשחר - לבן לסרטים בצבע . אמנם עוד בראשית ימי הקולנוע נעשו נסיונות ליצר סרטים צבעוניים - הסרט " חלף עם הרוח " צלם בצבע עוד ב - 1939 - אך המהפכה הגדולה חלה רק בתחלת שנות ה - 50 . בשנת 1947 לדגמה , רק 12 אחוז מהסרטים בארך מלא שהופקו בארצות - הברית היו צבעוניים , ואלו בשנת 1954 עלה שעורם והגיע לכ - 50 אחוז . המאבק בטלויזיה היה כלל עולמי , ובמדינות שונות בעולם התפתחו בתוך שנים ספורות שיטות טכנולוגיות שונות , שבקשו למשך את תשומת לבם של הצופים . גם הנסיונות ליצר סרטים בשלושה ממדים , סרטים שיצרו אשליה חזקה של עמק , החלו עם ראשית הקולנוע , אך גברו באפן נכר בשנות ה - 50 . עם הבמאים שנסו ליצר בשיטת צלום זו נמנה גם אלפרד היצ'קוק , מגדולי הבמאים של הקולנוע . אולם השיטה נכשלה , ואמצעי אחר תפס את מקומה במלחמה בטלויזיה : המסך הרחב , הסינמסקופ . המעבר למסך הרחב השפיע באפן עמק על האפן שבו נעשו או הצגו סרטים , ובמיחד על סגנונם ותכניהם : הצרך ליחד את החויה הקולנועית התבטא בשנות ה - 50 וה - 60 ביצירת סרטים " גדולים " , עתירי כוכבים ובעלי עלילה ארכה , מתמשכת ומנפחת לעתים קרובות . סרטים בולטים שצלמו בשיטה זו כוללים את " כוכב נולד " ( 1955 ) עם ג'ודי גרלנד וג'ימס מיסון ו " מרד הנעורים " ( 1955 ) , סרטו של ניקולס רי עם ג'ימס דין ונטלי ווד . בשלהי שנות ה - 60 חלה תפנית בהוליווד : סבות חברתיות וכלכליות הביאו לכך שרב האלפנים הגדולים אבדו את עצמאותם ונמכרו לחברות ענק . הסרטים שנוצרו בהוליווד היו עדין מרתקים כמו קדם , אך נכח התחרות המתמשכת עם הטלויזיה ותחלת עדן הוידאו והמחשבים הביתיים נשמעו בהוליווד תחזיות קודרות : חברת יעוץ מכבדת אחת חזתה , למשל , שעד שנות ה - 80 יסגרו כל בתי - הקולנוע בארצות - הברית . אולם המציאות היתה שונה : בשנות ה - 80 נבנו ברחבי העולם בתי - קולנוע רבים , והתחרות עם הפקת סוטי קולנוע דורשת השקעה של זמן וכסף רב . הסרט'חלף עם הרוח : משנת 1939 , שהיה מהסרטים הצבעוניים הגדולים הראשונים , נעשה במשך שנים אחדות . הסרט נחשב לאחת מיצירות המופת הקולנועיות של התקופה , ועד מהרה פיצה את מפיקיו והעניק להם רווחים גדולים . בתמונה - קלרק גייבל וויויאן לי , השחקנים הראשיים בסרט - חלף עם הרוחן

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר