עמוד:120

גם לעם ישראל בגלותו יש שליחות : לתקן את הנשמות של בני אמות העולם ולשחררם מטמאת ה " קלפות " . לאחר שיגאלו כל הניצוצות וישמדו כחות החשך , עתיד לבוא המשיח . האר"י ותלמידיו האמינו , כי ביאת המשיח קרובה , ולפיכך יש להחיש את בואו על ידי תפלה ותשובה , פרישות ותעניות ( " קבלה מעשית " ) . לכן הנהיגו את " תקון חצות " , את " תקון ליל שבועות " ועוד . אוירה זו של " ערב גאלה " הזינה את התנועה המשיחית של שבתי צבי , ואחר כך , כאשר השבתאות הכזיבה , מצאו להם הרעיונות של קבלת האר"י אפיק חדש : החסידות . הקבלה והחסידות גם התנועה החסידית , שיסד רבי ישראל בעל שם טוב ( הבעש"ט ) , גרסה כי יש לגאל את " הניצוצות הקדושים " מן הטמאה . אולם היא נקטה דרכים משלה להשגת מטרה זו . לרוגמים , קצועות ושאר מעשי כשוף הקבלה המעשית פועלת זה מאות שנים לצד הקבלה העיונית . עושי נפלאות למיניהם קמו בכל דור ועסקו ברפוי חולים באמצעות קמעות ולחשים . רבים מ " קדושים " אלה הוליכו שולל המוני בני אדם צמאים לעצה ולמרפא . יצירת הגלם , יצור בדמות אדם העשוי עפר או חמר , כלולה אף היא בקבלה המעשית . מספר פי הגלם הפעל על ידי יוצרו באמצעות קלף שהונח תחת לשונו , ועליו היה רשום השם המפרש של האלוהים . היא העבירה את רעיונות הגאלה של האר"י לתחום הנפש , וטענה כי כל אדם הנאבק בתוכו עם פתויי היצר הרע וה " מחשבות הזרות " המענות אותו , יש לו חלק בהצלת " הניצוצות הקדושים " ששקעו בטמאה . כמה מרעיונות הקבלה , שאמצו הזרמים השונים של התנועה החסידית , עוררו עליהם התנגדות רבה . הבולט שבהם הוא התפקיד שיחסו החסידים ל " צדיק " , מנהיגם הרוחני , שזהה עם ספירת " יסוד " באילן הספירות . לדעתם , יש ל " צדיק " כח גואל , המשפיע על גורל חסידיו בעולם הזה ובעולם הבא . תנועת ה " מתנגדים " , שלחמה בגישה זו המיחסת לצדיק תפקיד על אנושי , לדעתם , דבקה בסמלי הקבלה שמלפני השבתאות . במאות ה - 17 וה - 18 התפתחו גם בצפון אפריקה מרכזי קבלה גדולים , שהשפעו בעקר מקבלת האר"י . העסוק בקבלה התפשט גם לקהלות אחרות במזרח התיכון : בירושלים עמד בראש מרכז המקבלים רבי שלום שרעבי , שהתפרסם כקדוש ועושה נסים . בתימן פעל המקבל הנודע רבי שלום שבזי . בימינו קימת התענינות רבה בתורת הקבלה גם בקרב חלונים , וישנם חוגים רבים ללמודה . אחרית הימים גאלה גלגול נשמות גלם זהר חסידות מיסטיקה סייח , משיחיות פרד"ס ראו ערכים נפרדים למרבית האישים הנזכרים בערך זה . קבק , אהרן אברהם סופר עברי , מאבות הרומן הראליסטי ( הנאמן למציאות ) בספרות העברית . ספרו " לבדה " הוא הרומן הראשון בעברית , שהדמות המרכזית בו היא אשה . קבק כתב בעקר על הציונות ועל חלומות משיחיים . חי בשנים 1880 - 1944 . אהרן אברהם קבק נולד בליטא . אביו היה רב וסופר , שתרגם שירים מרוסית ונטע בבנו חבה לספרות . לאחר שהתחנך ב " חדר " ובישיבות , נסחף קבק בזרם תנועת ה " השכלה " . הוא פרסם מאמרים בכתבי - העת " הזמן " וב " השלוח " , ואז הופיע גם הרומן הראשון שלו " לבדה " . בשנת 1911 הוא עלה לארץ - ישראל והיה מורה בגימנסיה " הרצליה " . כעבר שנתים הוא חזר לאירופה , למד בברלין ובשויץ וקבל תאר דוקטור לפילוסופיה ולפסיכולוגיה . ב - 1920 שב קבק לארץ והורה ספרות בבית - ספר תיכון בירושלים . לאחר שלקה במחלה קשה חדל קבק ללמד ונתקף בהלך רוח דתי . בהשפעתו כתב את הרומן " במשעול הצר " על חייו ותקופתו של ישו הנוצרי . יש הרואים בספר זה את הטובה שביצירותיו . הוא כתב גם טרילוגיה ( סדרה של שלושה ספרים ) " שלמה מולכו " , המתאר את כסופי הגאלה שעורר משיח השקר הזה בקרב היהודים בסוף ימי הבינים . בשנותיו האחרונות שקד א"א קבק על כתיבת רומן רחב יריעה , " תולדות משפחה אחת " , שבו תאר את קורותיה של משפחה יהודית ברוסיה ממחצית המאה ה - 19 ועד לתקופה הציונית . הוא לא השלים את יצירתו זו ורק שלשת הספרים הראשונים שלה ראו אור . על הספר הראשון בסדרה זו , " בחלל הריק " , קבל אהרן אברהם קבק את פרס ביאליק לשנת תש"ג . ספריו האחרים : " דניאל שפרנוב " , " בין ים ובין מדבר " , " מעל המגדל " , " ספורים " , " נצחון " , " אהבה " ועוד . השכלה עברית , ספרות - ספרות עברית בארץ - ישראל ראליזם רומן קד'אפי , מעמר מנהיג לוב ושליטה מאז 1969 . בעל בריתה של ברית " המועצות לשעבר , עוין המערב ואויב משבע של ישראל . השליט בארצו משטר רודני . הרפתקן פוליטי שהיה מערב במעשי טרור , בתמיכה בארגוני טרור ובנסיונות הפיכה וחתירה רבים במזרח התיכון , באפריקה וביבשות אחרות . מעמר קד'אפי נולד ב - 1942 ליד העירה סורט שבלוב . בשנת מועמר קדאפי נוקט מדיניות קיצונית מאוד כנגד מדינת ישראל והעולם המערבי בכללו , בשנים האחרונות הצטמצמה השפעתו בעולם והוא סובל מבידוד עקב הלחץ שארצות - הברית מפעילה עליו , לא " אקבק , מחברם של רומנים היסטוריים אחדים , שמורה זכות ראשונים בספרות העברית . קבק תיאר בריאליזם מרתק תופעות ודמויות בתולדות העם היהודי , ואף הציב במרכז אחד מהם דמות של אשה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר