מתוך:  > אביב חדש 15 > קבלה

עמוד:119

קבלה תורת הסוד והמסתורין ביהדות . הקבלה עוסקת בהבנת מהותו של האלוהים ובקשר שבינו לבין האדם והעולם . היא מתעמקת בסודות בריאת העולם , " מעשה המרכבה " , המביאה לדבקות באלוהים . לצד קבלה עיונית זו מתקימת קבלה מעשית , העוסקת בהפעלת כחות על - טבעיים . ראשיתה של הקבלה בארץ - ישראל בתקופת התנאים . ערב חרבן הבית השני ( המאה ה - ו לספירה ) עסקו בה רבן יוחנן בן זכאי ותלמידיו , ותנאים אחרים כרבי עקיבא . על רבי עקיבא מספר בתלמוד ( מסכת חגיגה יד ) , כי היה היחיד מבין הארבעה שנכנסו לפרד"ס , שיצא ממנו בשלום . ( פרד"ס הוא ראשי תבות של ארבע השיטות בפרוש התורה : פשט - פשוטו של מקרא , רמז - הפרוש הפילוסופי בדרך המשל , דרש - הפרוש של האגדה , וסוד - הפרוש בדרך המסתורין והסמל ) . לדעת העוסקים בתורת הסוד , אין להבין את פסוקי התורה כפשוטם , אלא יש לראות בהם סמלים , המרמזים על מהות האלוהות ועל החקים הנסתרים השולטים בעולם . גם בתקופת האמוראים בבבל נמשך העסוק בתורת הנסתר . רב , רבי יהושע בן לוי , ריש לקיש ואחרים דנו ב " מעשה בראשית " ( בריאת העולם ) וב " כסא הכבוד " , שממנו מנהיג האל את העולם . גם בתקופה מאחרת יותר הרבו חכמים לעסק ב " מעשה מרכבה " , על פי חזון המרכבה המתאר בספר יחזקאל פרק א , שעליה עומד כסא הכבוד של ה'. עלית הנשמה לאחר המות אל " המרכבה " קרויה היתה בפיהם " ירידה למרכבה " , ומכאן אף כנוים של העוסקים בה - " יורדי מרכבה " . האל היה בעיניהם " אין סוף " , שרק במעשה הבריאה התגלה כאלוהי ישראל . תורת הסוד של " יורדי המרכבה " נקלטה על ידי חסידות אשכנז במאות ה - 12 וה - 13 , לאחר שספגה השפעות במרוצת הזמן והשתנתה . לדעת חסידי אשכנז , האל מצוי בכל מקום ורואה את המתרחש בכל אתר ואתר . נתן להתקרב אליו באמצעות תפלתם של " חסידים " : אנשים שפרשו מתענוגות העולם הזה , בעלי תשובה , סגפנים וענוים , העוסקים ב " כונות " וב " יחודים " בשעת התפלה כדי להביא גאלה לעולם . תורת ספר " הזהר " בסוף המאה ה - 12 התפתחה גם בספרד תנועת מסתורין , שאנשיה כנו עצמם " בעלי קבלה " , שם המדגיש את קבלת תורתם כמסרת עתיקה . הגותו של המקבל רבי יצחק סגי נהור מפרובנס שבדרום צרפת השפיעה על העוסקים בקבלה בספרד : הרמב"ן , רבי אברהם אבולעפיה , ורבי משה די לאון , ככל הנראה מחברו של ספר " הזהר " , שיחס לתנא שמעון בר יוחאי . לפי השקפת העולם של " הזהר " , קימות עשר התגליות של הכח היוצר העליון , הקרויות " עשר הספירות " , ובהן משתקף אורו של אלוהים . הספירות מתארות כעץ , הנקרא " אילן ספירות " , שבו נקבע מקומן של הספירות לפי סדר האצלה שלהם מלמעלה למטה . האדם לפי " הזהר " הוא נציגו של אלוהים בעולמנו , והוא היוצר את הקשר בין העולם הארצי לבין העולם העליון . תפלתו הנאמרת בדבקות ובהתלהבות מקרבת אותו לאלוהים , ובזכות קיום המצוות עתידה נשמתו בת האלמות להתמזג בבוא היום עם האלוהות . שמירת המצוות משפיעה על הספירות העליונות ועוזרת למשך מהן את חסד האל אל עולם החמר . תורה זו מעניקה לאדם תפקיד חשוב : " מעולם לא התעוררה מדת הרחמים מלמעלה בלי התעוררות שבלב מלמטה " נאמר ב " זהר " , מכיון ש " העולם העליון מתנהג לפי סדר העולם התחתון " . גם לחטא יש משמעות גורלית , כי בגלל חטאו של כל אדם פוחת האור האלוהי בעולם . מכאן חשיבותו של הצדיק המכפר במעשיו על חטאי העולם . הצדיק הוא בדרך כלל עני בעל מדות טובות : עוסק בתורה , בתשובה , בתפלה ובגמילות חסדים , ומקפיד על טהרה ועל צניעות . לפי " הזהר " עתיד הצדיק לבוא על שכרו לאחר מותו , בגלגול הבא של נשמתו . אילן הספירות עשר הספירות שבהן ברא אלוהים , לדעת המקבלים , את העולם : " דעת " או " כתר " , " חכמה"ו " בינה " - הן שלוש הספירות הראשונות שבהן השתמש האל לפני הבריאה ; " חסד " , " גבורה " , " תפארת " , " נצח " , " הוד " , " יסוד " המלכות " - הן שבע הספירות שבהן השתמש האל בשבעת ימי הבריאה . הקבלה בצפת לאחר גרוש ספרד , בשנת 1492 , התקבל ספר " הזהר " בחוגים רחבים כספר קדוש ליהודים , בנוסף למקרא ולתלמוד . כסופי הגאלה של העם וכמיהתו למשיח התמזגו במחשבת הקבלה . חכמי הקבלה החשובים התרכזו במאה ה - 16 בצפת : האר"י הקדוש , הוא רבי יצחק לוריא אשכנזי , שהגותו השפיעה על רבים בתפוצות ישראל ; חיים ויטל , תלמידו של האר"י וכותב משנתו ; רבי משה קורדוברו , מחברם של ספרי קבלה רבים ; רבי יוסף קארו , עורך ה " שלחן ערוך " ; רבי שלמה אלקבץ מחבר הפיוט " לכה דודי " , ואחרים . לפי קבלת האר"י , האציל אלוהים את ה " ספירות " רק לאחר ש " הצטמצם " , או גלה ממקומו , כדי לפנות מקום לבריאה ( " תורת הצמצום " ) . כלומר , הגלות היא מצב שאינו מיחד לעם ישראל בלבד . עצמת האור האלוהי שנאצל גרמה לשבירתן של ה " ספירות " התחתונות ( " שבירת הכלים " ) , ובין " שברי הכלים " נלכדו נצוצות של אור אלוהי . אבל שבירה זו , שהיא סבת כל הרע והפגום בעולמנו , נתנת לתקון על ידי'י האדם ( " תורת התקון " ) . באמצעות מעשיו הטובים עשוי האדם להביא תקון ל " ניצוצות הקדושים " השבויים בין ה " קלפות " ( כחות הרע ) . מכאן שגורלו של העולם נתון במדה רבה בידיו של האדם . גם נשמתו תגאל בדרך זו וכל עוד לא תגשים את יעודה - חלוץ הטוב משביו של הרע - תאלץ להתגלגל בבני אדם שונים ואולי אף תנדד חסרת מנוח כ " נשמה ערטילאית " . לפי תורת הקבלה . מבנה כפות הידיים מסמל את מבנה צינורות השפע של ההאצלה ב - אילן הספירות " .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר