מתוך:  > אביב חדש 15 > צידון

עמוד:41

מסחר וחתון התקימו ביניהן . שלמה המלך נהנה מארזי הלבנון ומממחיותם של תושבי צור וצידון במלאכת הבניה , ובנה בעזרתם את בית - המקדש . בספר מלכים א ( טז לא ) מספר על אחאב מלך ישראל , כי נשא לאשה את איזבל , בתו של " מלך צידונים " , שהחדירה את עבודת הבעל והאשרה לממלכת ישראל . עליות ומורדות בתולדות צידון גורלה של צידון היה קשור בזה של שכנתה , העיר - ממלכה הפניקית צור . השתים התחרו זו בזו על השליטה בסחר הימי , ולבסוף גברה ידה של צור . במהלך שנות קיומה הארכות היתה צידון עיר - ממלכה עצמאית ובתקופות מסימות חלק מצור . גם בתקופות שהיתה עצמאית חיתה צידון , כמו שאר הערים הפניקיות , תחת חסותן של המעצמות הגדולות באזור , ביניהן מצרים ואשור . תושבי צידון ידעו לנצל מצב זה לטובתם ולהפיק ממנו תועלת . מצרים , למשל , פרשה עליה את חסותה ואפשרה לה לסחר בבטחון בדרכים . ממכתבי אלעמרנה ( המאה ה - 14 לפני הספירה ) נתן ללמד על מעמדה החשוב של העיר באותה העת . אולם כאשר פגעו המעצמות באוטונומיה ( בעצמאות ובחפש הפעלה ) שלה , מרדה צידון והצטרפה לבריתות שנכרתו באזור נגדן . הקמתה של ממלכת דוד הרחיבה את גבולה הצפוני של ישראל עד לצידון . עקב כך הפכה צידון לחלק מעיר - הממלכה צור . מאותה עת נזכרות צור וצידון ביחד . כאשר עלה מעמדה של המעצמה האשורית העניש סנחריב מלכה את צור וקרע ממנה את צידון . את צידון עצמה החריב אסרחדון בן סנחריב במאה ה - 7 לפני הספירה . לאחר נפילת אשור חזרה צידון להיות ממלכה עצמאית , שחיתה תחת השפעה מצרית . השפעה זו נמשכה גם לאחר שבבל השתלטה עליה בסוף המאה ה - 6 לפני הספירה . צידון , כשאר הערים הפניקיות , נכנעה לכורש מלך פרס . כורש העניק לה זכיות והרחיב את אזורי השליטה שלה , משום שרצה לנצל את צי האניות שלה . בשנת 332 פתחו תושבי צידון את שערי עירם גם לפני אלכסנדר מוקדון , שהביס את פרס . בתקופה ההלניסטית נפגע מעמדה של צידון , עקב הקמתם של מרכזי מסחר ותעשיה בסוריה . התרבות ההלניסטית השפיעה ביותר על התרבות הפניקית , שהלכה והטשטשה עד שנעלמה כליל . צידון במאה העשרים העיר צידון שוכנת בעמק פורה משפע במעינות ומשמשת לו מרכז מנהלי . מול חופה נמצאים כמה איים קטנים , היוצרים שובר גלים טבעי . נמצאים בה מסוף של צנור נפט הבא מערב הסעודית ובתי זקוק . ליד צידון מצויים שני מחנות פליטים גדולים , שבהם חיים פליטים פלשתינים , שהגיעו למקום לאחר מלחמת העצמאות . משנות ה - 70 , שבהן התנהלה מלחמת אזרחים בלבנון ואחר כך מלחמה בין ישראל ללבנון , הפכו ארגוני מחבלים של פלשתינים את צידון למרכז פעילותם בלבנון . אחאב איזבל אלכסנדר נווקדון דוד בן ישי כורש לבנון עמרנה , תל אל - פניקיה , פניקים צור שלנוה ציולקובסקי , קונסטנטין מדען רוסי , מחלוצי הנדסת החלל . נבא את חשיבותה של הרקטה בחקר החלל ותאר את מבנה . חי בשנים 1857 - 1935 . קונסטנטין אדוארדוביץ'ציולקובסקי נולד בריזן שברוסיה . הוא למד בכחות עצמו , ושמש כל חייו כמורה בבית - ספר . אמנם הוא לא בנה מעודו רקטה או ספינת - חלל , אך ששים שנה לפני ששלח לחלל הלוין הראשון שנבנה בידי אדם , הוא עסק בבעיות רבות של חקר החלל ואף הצליח לפתר חלק מן הבעיות הללו . בשנת ך 883 פרסם ציולקובסקי מאמר , שבו נבא כי חקר החלל יעשה באמצעות רקטות , משום שרקטה יכולה לנוע גם בחלל הריק . בשנת 1903 הוא תאר במאמר את מבנה הרקטה . ב - 1917 העלה ציולקובסקי את הרעיון , כי כדי להחלץ מכח הכבידה של כדור הארץ יהיה צרך ברקטה רב - שלבית . רק בשנות ה - 30 של המאה ה - 20 הכרה גדלתו של ציולקובסקי . על - שמו נקרא מכתש גדול בצדו האחורי של הירח . חלל , חקר טילים כח כבידה ציונות התנועה הלאמית היהודית , הדוגלת בשיבת העם היהודי לארץ - ישראל ובחדוש חייו המדיניים והרוחניים העצמאיים במולדתו ההיסטורית . המנח ציונות נטבע לראשונה בשנת 1893 על ידי הסופר היהודי נתן בירנבאום , כדי להדגיש את הקשר האמיץ בין שאיפת העם היהודי לארץ משלו לבין ציון , היא ארץ - ישראל ההיסטורית . עם יסוד ההסתדרות הציונית ב - 1897 נעשה מנח זה שגור בפי כל והיה לשמה הרשמי של התנועה . ליסודה של ההסתדרות הציונית בידי הרצל בקונגרס הראשון בבזל קדמה תקופת מבשרי הציונות ותקופת " חובבי ציון " . מבשרי הציונות למן המאה ה - 17 הביעו יהודים ולא - יהודים כאחד את הרעיון שעל עם ישראל לשוב לארצו . אולם הם לא דברו על הדרך המעשית שתביא להגשמת הרעיון . הרעיון להפך את שיבת ציון לתנועה חברתית ומדינית החל קורם עור וגידים במחצית המאה ה - 19 , כאשר הרב יהודה שלמה אלקלעי והרב צבי הירש קלישר פרסמו את כתביהם והחלו בפעלתם . רעיונותיהם מצאו אזן קשבת ועוררו את ההכרה שהיהודים יכולים לפעל בעצמם למען פתרון בעיתם הלאמית . גם משה הס , הוגה דעות לא - דתי , היה בין מבשרי הציונות . בספרו " רומי וירושלים " הוא כתב , כי היהדות שמרה במשך כל שנות הגלות על " הגרעין החי " שלה - כלומר , על לאמיותה - ו " רק מתוך התחיה הלאמית יוכל הכח היוצר הדתי של האמה לשאב כחות חדשים " . " חובבי ציון " תרומתה המרכזית של תנועת " חובבי ציון " לרעיון הציוני היתה הסיוע המעשי שנתנה להקמת כפרים של עובדי אדמה יהודיים בארץ - ישראל , להפצת הרעיון הציוני ולגיוס כספים בקרב היהודים העשירים בגולה למען ישוב הארץ .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר