מתוך:  > אביב חדש 14 > פרסנוון

עמוד:199

דרכי פרסום הפרסומאים , יוצרי הפרסמת , משתמשים באמצעים רבים ומגונים כדי ללכד את תשומת לבו של הצרכן . הם מנסים להשפיע עליו על ידי פניה לחושי הראיה , השמיעה ולפעמים גם הריח , לסקרנות וליצרי המין , ההרפתקה וההנאה שלו . הפרסמת פועלת בדרך של " שטיפת מח " וקשור בין דבר לדבר ( אסוציאציה ) , ולכן אמצעי התקשרת ההמונית - הרדיו , הטלויזיה , הקולנוע , לוחות מודעות , שלטי החוצות , בלונים פורחים באויר ועוד - מתאימים לה בייתר . כלי פרסום אלה חושפים את המוצר למספר רב של בני אדם ו " תוקפים " אותם מכל עבר . פרסמת זו נקלטת באקראי , תוך כדי דפדוף בעתון , צפיה בטלויזיה או נסיעה בדרך , והצרכן נחשף לה גם אם אינו רוצה בכך . בדרך זו המוצר המופיע בפרסמת חודר לתודעתו והופך מכר לו , וכאשר הוא מבחין במוצר הוא עשוי ליחס לו מבלי משים את התכונות החיוביות שהדגשו בפרסמת ואת האוירה שהתלותה לה . לדגמה , כדי למכר מיץ תפוזים מסוג חדש מדגישים הפרסומאים את הקשר שלו לקיץ , למים זורמים , לנעורים , לשמחה ולמרץ וצובעים את הכל בצהב עז ובכחל קריר . כך נקשר המוצר בתודעה עם כל הדברים היפים והחיוביים האלה . קים סוג נוסף של פרסמת , שאינו שולח את המסרים שלו מרחוק אל צרכן לא ידוע , אלא פונה אליו ישירות ומקרוב . פרסמת ממקדת כזאת נעשית , למשל , על ידי הצבת דילת המציעה טעימות או הדגמות של המוצר במרכולים , שלטים בחנות או במרכול , אריזות מסגננות , הנחות מיחדות , פרסים וכל אמצעי אחר הגורם לצרכן לקנות גם אם אין לו כונה מפרשת לעשות זאת . כדי שהקונה יוכל להבדיל בין מוצרים דומים , למשל שני סוגי גבינה מתוצרת שתי מחלבות שונות , יוצרים להם בראש וראשונה " לוגו " - שם מסחרי או סמל מסים . " לוגו " משמש ככרטיס בקור המסיע להחדרת המוצר לזכרון ולמודעות של הקונה . הפרסומאים מקוים , שכאשר יראה הצרכן את הלוגו הוא יזכר בפרסמת והדבר יגרם לו להעדיף מוצר אחד על פני מוצר אחר . לפעמים בוחרים דוקא בסמל מכר אחר כדי ליצר אשליה של מוצר דומה ולנצל את המוניטין ( השם הטוב ) שלו . הצד השלילי של הפרסמת הפרסומאים משקיעים הרבה מחשבה , דמיון ומקוריות בהמצאת דרכים חדשות למשך תשומת - לב ולהשפיע . לפעמים הם משתמשים בדרכים פסולות , כמו למשל חשיפה לא הכרחית של גוף האשה או של ילדים כדי לפרסם מוצרים כמו מכוניות ובגדים . לפרסומות אלה יש לעתים קרובות מסרים מיניים , ולכן התנועות לשויון " לבניך כשלג ילבינו וטרדות הכביסה תחלופנה " - פרסומת עברית לאבקת כביסה משנת 1933 . את הפרסומת מלווה שיר מחורז , המפאר את שמה של התברה המייצרת . הפרסומת הפכה חיונית ביותר בתחום השיווק וההפצה של המוצרים השונים . המקוריות , התחכום והתעוזה הם גורמים מרכזיים בה , והפרסומאים משקיעים בה ממון , דמיון רב ויצירתיות . בתמונה - " מהקמח של אנגלוס אופים לחם נפלא : פרסומת אמריקנית ישנה ובלתי מתוחכמת לקמח ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר