מתוך:  > אביב חדש 14 > פסול

עמוד:136

ה - 15 , יצרו פטלים בגושים גדולים ומביעי עצמה . כך עצבו פטלי אלת המות והאדמה שלהם , כגוש אבן חצוב בצורות מלבניות . האצטקים הרבו לפסל נחשים , כפות ידים ורגלים ומסכות פנים , שלכלם יש משמעות סמלית . הפסול הסיני נתן בטוי למסרת , להוי ולהשקפת עולם , שתמציתה הערצת העבר ובטחון בעתיד . הסינים הקדמונים נגשו לפסול כאל מלאכת קדש , ובצעו אותה בהדור ובחנניות האפיניים גם לציור הטיני . ביחוד הקדישו תשומת - לב לעצוב של ראשים וידים . לרב היו חוצבים את פטליהם הישר בסלע , במערות ובמקדשים בחיק הטבע . לפני עלית הבודהיזם נועד הפסול בסין לשמש את המתים . אחר כך נמצאו פסלי ענק של בודהא חצובים במערות . אמנות פסול מפלאה התפתחה גם בהודו ובארצות אמריקה התיכונה ואיי אוקיניה . פסלי האבן הענקיים שנמצאו במקומות אלה הם משיאיה של אמנות זו . למעלה : פטל של לוחם אינדיאני עשוי טרה - קוטה , שנמצא בקולומביה ( מימין ) . פסל ארד ( ברונזה ) הודי מהמאות ה - 11 - 12 , מעוצב בדמותו של האל שיוה ( משמאל ) . למטה : המחשה יוצאת דופן של תנועות הרקדנית מתגלה בפטל יפני מהמאה ה - 8 ( מימין ) . קבוצה מתון כששת אלפים פטלים טיניים בגודל טבעי , שנטמנו באדמה לפני כאלפיים שנה . הפטלים נחשפו ליד קברו של קיטר טין והם מעוצבים בדמותם של חיילים מצבאו ( משמאל ) .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר