עמוד:96

מאיר פיצ'חזדה נולד בגרוזיה ב - 1955 , ובה למד אמנות בבית - הספר התיכון . לאחר שעלה לארץ השלים את למודי האמנות שלו בבית - הספר הגבוה לציור " קלישר " בתל - אביב . פיצ'חזדה משלב בעבודותיו אמנות הנחשבת נמוכה , כמו " קיטש " של ציורי נוף , וציור מסחרי עם נסיון ליצר אמנות גבוהה של מוזאונים ובקרת אמנות . הוא גם משלב ביצירתו מראות מישראל עם נופים רחוקים של ארץ ילדותו . פיצ'חזדה מרבה לעסק באשליה של התלת - ממדיות - ארך , רחב ועמק ( או נפח ) - וחושף בעבודתי את התחבולות היוצרות אשליה זו . הציור עוסק בעולם החיצוני , אך גם בעולם הפנימי החד - פעמי שנוצר בתמונה . כל צינר מכיל יותר מעלילה אחת , שהמסגרת וגבולות הצינר מאחדים אותם לעולם שלם אך גם שבור . אלה ציורים שיש בהם געגוע , לא רק לארץ רחוקהו אלא גם . לאפן הציור הקלסי , לתקופה שבה האמן היה יכול ליצר מוצר יפה ונשגב , לתקופה שבה אמנות עדין עסקה בחשיפה של רגשות . צייר פיצל אבן חסין מלך עיראק בשנים 1921 - 1933 . מרד בשלטון העות'מאני וסיע לפריטים ולצרפתים לכבש את מרביתו של המזרח התיכון . גלה יחס אוהד לציונות וחתם על הסכם שלא התממש עם חיים ויצמן להתרת עליה יהודית והקמת בית לאמי יהודי בארץ - ישראל . חי בשנים 1885 - 1933 . פיצל נולד בטאיף כבנו השלישי של השריף ממכה . הוא התחנך מגיל שבע בקושטא שבטורקיה , וב - 1909 חזר לחג'אז ( צפון חצי האי ערב ) . ערב מלחמת העולם הראשונה התקרב לתנועה הלאמית הערבית . הוא הצטרף למרד נגד הטורקים ימלא תפקיד מרכזי בסיוע לכבוש המזרח התיכון על ידי בעלות הברית ( בריטניה וצרפת ) . כמפקד עליון של הצבא הערבי , שהיה כפוף לגנרל אלנבי , ארגן את המנהל בסוריה , וב - 1920 הכרז שם בחסדי הבריטים למלך . אולם שלטונות המנדט הצרפתיים התנגדו להמלכתו וגרשוהו מדמשק . כפצוי על עזרתו מינו אותו הבריטים ב - 1921 למלך על עיראק , שנכללה באזור ההשפעה שלהם . פגישת פיצל - ויצמן ביוני 1918 נפגש פיצל בעבר - הירדן עם דוקטור חיים ויצמן , נשיא ההסתדרות הציונית ולימים נשיאה הראשון של מדינת ישראל . הוא גלה יחס אוהד לשאיפות הציונות ולשתוף פעלה יהודי - ערבי . שני האישים , שנפגשו פעמים נוספות באירופה ובעזרת לורנס איש ערב , יועצם הבריטי של השליטים ההאשמים , הגיעו לכלל הסכם רשמי , שלפיו תמך פיצל באליה יהודית לארץ - ישראל . להסכם זה , שנחתם ב - 3 בינואר 1919 , נודעה משמעות רבה , הואיל ופיצל היה דוברם הבלתי מערער של הערבים בועידת השלום בפריס אחרי מלחמת העולם הראשונה . אולם מסבות שלא היו תלויות בפיצל - גרושו מסוריה ונפילת בית ההאשמים בחצי האי ערב - לא התגשם חלומו לאחד את העולם הערבי תחת שרביטו והתבטלה מאליה הסכמתו להצהרת בלפור והבטחתו לסיע בהקמת בית לאמי לעם היהודי בארץ - ישראל . ארץ - ישראל - היסטוריה הצהרת בלפור ויצמן , חיים לורנס איש ערב סוריה - היסטוריה עיראק - היסטוריה פיק"א ראשי תבות של שמה באנגלית של החברה להתישבות יהודית בארץ - ישראל . החברה נוסדה על ידי הברון אדמונד ( בנימין ) דה רוטשילד בשנת 1924 . משנת 1899 נהלה חברת יק"א את מושבות הברון בארץ ואת מפעליו בארצות הגולה . אחרי מלחמת העולם הראשונה בשנת 1922 הוא החליט להפריד את הנהלת מפעליו בארץ מהמסגרת הכללית של יק"א , ולצרך זה הקים את פיק"א ( פלסטין ג'ואיש קולוניזיין אסוסיאישן Palestine Jewish Colonization Association ) . פיק"א נהלה מאז את מפעליו בארץ - ישראל , בעוד יק"א פעלה בארצות הגולה . פיק"א יסדה בארץ עשרות ישובים חדשים , שהחשובים שבהם היו המושבות בנימינה ופרדס חנה והקבוצים גזר ואשדות יעקב . היא עסקה ביבוש בצות חדרה , פתח תקוה וכבארה שבחוף הכרמל . פיק"א ויק"א השתתפו בהקמת מפעלים כלכליים כמו יקבי ראשון לציון וזכרון יעקב , חברת החשמל לארץ - ישראל , חברת " נשר " למלט , חברת המלח בעתלית , הטחנות הגדולות בחיפה ועוד . עם הקמת מדינת ישראל מסרה פיק"א לממשלה ולסוכנות היהודית שטחים נרחבים לשכון העולים החדשים , וכן השקיעה סכומי כסף גדולים בהכשרת קרקע לחקלאות , בתעשיות חיוניות ובפעילות תרבותית . לפי צואתו של ג'ימס דה רוטשילד , בנו של אדמונד , העבירה פיק"א את אדמותיה למנהל מקרקעי ישראל , ואת רכושה למדינת ישראל . מכספי העזבון הוקם מיכן הכנסת בירושלים . יק"א סוכנות היהודית רוטשילד פיקוס הסוג הגדול והחשוב במשפחת התותיים . סוג זה כולל כ - 1,000 מינים הנפוצים באזורים הטרופיים והסובטרופיים של כדור הארץ . בין מיני הפיקוס יש עצים , שיחים , מטפסים ואף כאלה החיים על צמחים אחרים . עלי הפיקוס הם לרב קשים ומבריקים . יש מיני פיקוס המשירים את עליהם ועומדים בשלכת . מיחדים במינם הם פרחי הפיקוס , הסדורים בתפרחת מיחדת הקרויה פגה . הפגה בשרנית וצורתה כצורת כדור פחוס או אגס . בתוכה מצויים הפרחים הקטנים הסדורים על המצעית הבשרנית . מנגנון ההאבקה וההפריה הפרחים המרבים של הפיקוס הם חד - מיניים : פרחי זכר בעלי אטיף קשקשי פשוט ואחד עד ששה אבקנים , ופרחי נקבה שגם העטיף שלהם פשוט ועשוי כמה קשקשים ועמוד עלי אחד . בין פרחי הנקבה יש פרחים בעלי עלי קצר ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר