מתוך:  > אביב חדש 14 > פ, פא

עמוד:31

פ , פא האות השבע - עשרה באלף פית העברי . ערכה המספרי הוא 80 . צורתה הקדומה של האות פ"א בכתובות הכנעניות ( המאה ה - 15 לפני הספירה ) היא כשני קוים מקבילים מעגלים או זויתיים . יתכן שמקור הסימן הוא ציור של פה . עם הזמן הזדקפה האות ונותר קו אחד בעל קדקד ישר זוית . ביונית העתיקה התעגל מעט הקצה העליון עד שנסגר , ונוצרה האות ק , המקבלת בשפות שמקורן בכתב הלטיני . בכתב הארמי התעגלה ה " רגל " בכוון הכתיבה , וכך גם התקבלה בכתב היהודי הקדום . רק בתקופה מאחרת יותר נוספה הזוית הנכנסת פנימה שבראש האות . בעברית היא מופיעה בשתי צורות , בראש מלה או בתוכה - פ , ובסוף המלים היא נקראת פ"א סופית וצורתה ף . מבטאה של הפ'כפול - חזק ורפה . פא חזקה ודגושה היא פ ומבטאה כאות ק . בלי דגש נכתבת פ ( פ"א ) רפה ומבטאה כאות הלטינית י . הפ"א הסופית מבטאה תמיד רפה . פ היא אחת מאותיות בג"ד - כפ"ת , המקבלות דגש קל . בערבית נקראת האות " פא " וסימנה . הגויה רפה , כ - ע הלועזית . ההגה ק אינו קים בערבית . ארמית גימטריה כתב כתב עברי לטינית נקוד ערבית , לשון וספרות פאודליזם מבנה של חברה ומשטר , שהתפתח במערב אירופה בימי הבינים . מקור המלה במנח פאודום הלטיני , שפרושו אחזה . הפאודליזם בצורתו המלאה התקים במאות ה - 11 - 13 בצרפת , בגרמניה , באיטליה , באנגליה , בספרד ובממלכות הצלבניות במזרח התיכון . החברה הפאודלית נוצרה בתקופה שהאימפריה הרומית הלכה והתפוררה והשבטים הגרמנים החלו חודרים לתחומה . כך נוצר מפגש בין שתי חברות : החברה שהיתה באזורי השליטה של רומי ולה מוסדית וארגונים של מדינה , והחברה השבטית , שהיחסים החברתיים בתוכה היו מבססים על חקים בלתי כתובים ונאמנות אישית . שתי החברות קלטו זו מזו מנהגים ושיטות ממשל וחברה , ויצרו בהדרגה את החברה הפאודלית . באימפריה הרומית המתפוררת נחלש כחו של השלטון המרכזי , משק הכספים התפורר ובני האדם חדלו לנהל עסקי חליפין במטבעות , משום שהיו חסרי ערך . במקום זאת חזרו לשיטה הישנה של משק חליפין והחליפו סחורות . את מקומם של פקידי האימפריה החלי למלא בעלי אחזות גדולות . אכרים ואזרחים מעוטי רכוש נעשו תלויים בבאלי אחזות אלה . העניים שבהם נעשו צמיתים , ואחרים היו מוכנים להסתפח אל בעל האחזה כדי שיגן עליהם , ובתמירה העלו לו מס - חלק מפרי אדמתם . בהעדר מוסדות המפקדים על הבטחון , נזקק בעל האחזה לאנשים משלו , שיגנו על רכושו ועל אלה התלויים בי . כך התארגנו קבוצות של לוחמים , שהציעו את שרותם הצבאי לבעלי האחזות , ובתמורה קבלו מהם חלקות אדמה . זה היה מקור צמיחתו של מעמד האבירים - הלוחמים . חלקם מסר בחברה הפיאודלית ניצבה הטירה במרכז האחוזה , שנקראה בלטינית " פיאודום " למעשה , המדינה כולה היתה אחוזתו של המלך והוא חילק אותה בין הווסלים שלו . כך נבנו יחסי התלות והשעבוד במשטר הפיאודלי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר