עמוד:235

נפט . עקבה משמשת גם תחנת מעבר לעולי הרגל למכה , הבאים מירדן וממדינות ערביות אחרות , וכן מישראל . חשיבותה כנמל גדלה עוד יותר ב - 1991 , בפרץ מלחמת המפרץ : מאז היא משמשת נמל מעבר לחלק גדול מסחורות היבוא והיצוא של עיראק . חשיבותה העקרית של עקבה היא אפוא בנמל שלה , ואלו התירות מפתחת בה הרבה פחות מבאילת . כביש טוב מוליך מעקבה צפונה למרכז ממלכת ירדן ; בחלקו הדרומי הוא מקביל לכביש הערבה של ישראל ומרחקו ממנו קילומטרים אחדים בלבד . אחר כך הוא מטפס למרומי הרי אדום . בעקבות חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן ב - 1994 נקשרו קשרים אמיצים בין עקבה לאילת ; נערכים בקורים הדדיים של תושבי שתי הערים ומצעות תכניות לשתוף פעלה בתחומים שונים . אילת אילת , מפרץ ירדן , ממלכה מכה מלחמת המפרץ ערבה עקדה פרשת עקדתו ( קשירתו ) של יצחק על ידי אברהם אביו , על פי הוראת האל , כדי להקריבו לעולה . עקדת יצחק היא הנסיון הקשה ביותר , שאלוהים נסה את אברהם אבינו . ספור העקדה מובא בספר בראשית ( כב א - יט ) ומתחיל בהצהרה שאלוהים החליט לנסות את אברהם . בקשתו של האל מאברהם היתה : " קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק ולד לד אל ארץ המוריה והעלהו שם לעולה על אחד ההרים אשר אמר אליך " . מפרשים רבים התיחסו לתאור המפרט של יצחק - " בנך " , " יחידך " , " אשר אהבת " , " את יצחק " - כדי להסביר את הקשי העצום הכרוך בנסיון זה , את התדהמה של אברהם ואת רצונו של ה'להסיר כל ספק באשר לזהותו של הקרבן . אברהם עשה כאשר צוה ללא הסוס . הוא השכים לקום , בצע את ההכנות הדרושות להקרבת הקרבן ויצא עם בנו ושני נעריו לדרך . לאחר שלושה ימים של הליכה הראה ה'לאברהם את המקום . אברהם בנה מזבח , ערך את העצים ועקד ( קשר ) את בנו עליהם . כאשר הניף את המאכלת לשחט את בנו , נגלה אליו מלאך ה'והניא אותו מלעשות זאת . במקום יצחק העלה כקרבן איל שהזדמן למקום . ספור קצר ופשוט זה טומן בחבו מתח , סערת רגשות וזועה . מחבר הספור מתאר בקצרה ובלשון יבשה ומאפקת את שרשרת הפעלות שעשה אברהם . הקשי העצום בא לידי בטוי רק בשאלתו התמימה של יצחק : " הנה האש והעצים ואיה השה לעולה " . מטרתו של ספור עקדת יצחק היא להוכיח את נאמנותו ומסירותו הרבה של אברהם לאלוהים , שצית לצו ללא וכוחים , שאלות ומענות . לפי המסרת היהודית הר המוריה , המקום שבו נעשתה העקדה , הוא ההר שעליו נבנה לימים בית - המקדש . עקדת יצחק הפכה סמל להקרבה , לאמונה עמקה באלוהים ולציתנות מחלטת . ספור זה היה לנושא המופיע ביצירות אמנות רבות . אברהם יצחק עקיבא , רבי מן הגדולים בחכמי ישראל , בן הדור השני של התנאים . היה מנהיג מדיני ורוחני בימי גזרות אדרינוס ומרד בר - כוכבא . רבי עקיבא היה אחד מעשרת הרוגי המלכות במאות ה - ו וה - 2 לספירה . אגדה ומציאות משמשות בערבוביה בתולדותיו של רבי עקיבא בן יוסף . לפי מסרת חז"ל מוצאו ממשפחת גרים , מבני בניו של המן . לא היתה לו " זכות אבות " ורק בכח אישיותו הגיע למעמד של מנהיג . רבי עקיבא , המכנה " אבי המשנה " , חדש מאות הלכות , סדר את המשנה לחלקיה וכך הטביע את חותמו על רב קבצי התורה שבעל - פה שהגיעו לידינו . גדולי החכמים בדור שלאחריו - רבי שמעון בר יוחאי , רבי יהודה בר אלעאי ואחרים - היו תלמידיו . הוא נמנה עם החכמים ביבנה מיד לאחר החרבן ומאחר יותר פעל במחצתו של רבן גמליאל . כן הקים ישיבה משלו בבני - ברק . רבי עקיבא היה בין חשובי העוסקים בתורת הסוד והמסתורין בזמנו . חבריו ותלמידיו העריצוהו ובן - עזאי אמר עליו , כי " כל חכמי ישראל דומים עלי כקלפת השום , חוץ מן הקרח הזה " ( רבי עקיבא היה קרח ) . על מנהגו בתפלה מספר חברו רבי יהודה : " כשהיה מתפלל עם הצבור , היה מקצר ועולה , מפני טרח הצבור ; וכשהיה מתפלל בינו לבין עצמו , אדם מניחו בזוית אחת ומוצאו בזוית אחרת . וכל כך למה ? מפני כריעות והשתחויות " . על הפסוק " ואהבת לרעך כמוך " ( ויקרא יט יח ) אמר רבי עקיבא " זה כלל גדול בתורה " . אין אפוא לתמה שהוא שלל את ענש המות ויחד עם רבי טרפון אמר : " אלו היינו בסנהדרין , לא היה נהרג אדם מעולם " . ' וישלח אברהם את ידו ויקח את המאכלת לשחוט את בנו . " אולם מעשה העקידה נמנע על ידי מלאך , שליח ה ; ואברהם עמד בניסיון הקשה . איורים מכתב - יד נוצרי משלהי ימי הביניים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר