עמוד:233

אולם עצוביהם משפיעים על תעשית הבגדים הרחבה והזולה יותר , ובכך הם משפיעים על לבושם של בני אדם רבים ברחבי העולם . תחום אחר שבו נכרת השפעתם של המעצבים הוא כלי תחבורה . תכנון צורתן של מכוניות , למשל , משפיע רבית על יעילותן ונוחותן ועל סכויי המכירה שלהן . תכנון החלל של מטוס נוסעים דורש התיחסות מיחדת לאפן הצבת הכסאות והאבזרים , כדי שתהיה לנוסעים נוחות מרבית בחלל המצמצם העומד לרשותם . שלבי ההפקה של מוצר מעצבי מוצר נשכרים לעבודה בדרך כלל על ידי מפעל או חברת יצור , הקובעים ומגדירים את הצרכים המיחדים להם . על המעצבים להתחשב בגורמים רבים בתכנונם . עליהם להתיחס לנושאים כמו האיכות והעמידות של החמרים שבהם ישתמשו , היעילות והנוחות של השמוש במוצר , קלות התחזוק והתקון , הבטים בטיחותיים , צורתם הנאה , מקוריותם - שאיפתם להמנע מעצובים דומים שכבר קימים בשוק - וכמובן גם העלות של פתוח המוצר ויכלתו להתחרות עם מוצרים אחרים בשוק . חשיבות רבה מענקת לצורתו הנאה של המוצר . יפיו של המוצר נוצר על ידי שלוב נכון , מקורי או מפתיע של קו , צבע , מרקם ויחס נאות בין חלקיו . המטרה היא למשך את הקונה לבחר במוצר , ולהביאו לכך שיעדיף אותו על פני מוצרים אחרים . לכן אחד המרכיבים החשובים במוצר הוא אריזתו . תפקיד האריזה הוא לא רק למשך את עין הקונה , אלא גם להיות נוחה למשלוח , לאחסנה , לנשיאה , להצבה יעילה על מדפי החנות ולפתיחה . לדגמה , האריזות של מוצרי החלב השונים בארץ כמו חלב , גבינות למיניהן ויוגורט עברו ועדין עוברים גלגולים רבים , שמטרתם כפולה - יפי ונוחות . כאשר מוטל על המעצב לעצב מוצר חדש , הוא מתחיל את עבודתו בדרך כלל בחקר שוקים . לאחר שבדק אילו מוצרים דומים קימים בשוק , ומה הם החמרים והתקציב העומדים לרשותו , הוא מתחיל לתכנן את המוצר . התכנון מתחיל בסרטוט תרשים , שלפיו נבנה דגם תלת - ממדי של המוצר . כיום משתמשים גם בהדמיה ממחשבת , המאפשרת הצגה תלת - ממדית גם ללא בניה ממשית של הדגם . לאחר בחינת הדגם , אפשר לעבר ליצור מצמצם , המאפשר לבדק את תהליך היצור ואת איכותו של המוצר הסופי . רק לאחר שהשגה שביעות רצון לגבי כל אחד מן השלבים , עוברים ליצור המסחרי וההמוני של המוצר . תולדות עצוב המוצר מאז ומתמיד עצב האדם את החפצים שהקיפו אותו , את בגדיו ואת ביתו ורהיטיו . אולם עצוב המוצר התעשיתי , המיעד להמוני בני אדם , התפתח רק בסוף המאה ה - 18 , וקבל תנופה רק במחצית המאה ה - 19 עם התפתחות התעשיה . היצור והשווק של מספר גדול מאוד של מוצרים רבים , שרבים מהם דומים זה לזה , יצר תחרות רבה . במאה ה - 20 השפיעה מאוד על סגנון העצוב תנועת הבאוהאוס , שפרחה אחרי מלחמת העולם הראשונה , בעקר בגרמניה . תנועה זו עודדה שמוש בחמרים חדשים , המעצבים בפשטות ובקוי עצוב נקיים , ללא סלסולים וקשוטים מיתרים . גם מעצבים סקנדינויים התפרסמו בעצוביהם היחודיים , בעקר של רהיטים וכלי בית . כיום מפתחים מאוד תחומים רבים בעצוב , ורבים בוחרים בעצוב כמקצוע . אוניברסיטאות ובתי - ספר לאמנות מציעים הכשרה למקצועות העצוב השונים . אפנה בצלאל באוהאוס הצע ובקוש מהפכה התעשיתית עציון גבר עיר נמל מתקופת המקרא , ששכנה סמוך לאילת , על חוף ים סוף . בפעם הראשונה נזכרת עציון גבר כתחנה במסע בני ישראל במדבר ( במדבר לג לה ; דברים ב ח ) . לימים היא היתה השער הדרומי של ישראל אל ערב , אפריקה והודו , וממנה יצאו ספני שלמה המלך באניות תרשיש למסעותיהם הארכים . אחרי מות שלמה ירדה חשיבותה של עציון גבר , ואולי היא אף נעזבה לזמן - מה . יהושפט מלך יהודה נסה לחדש את הסחר הימי בים סוף , כמספר : " יהושפט עשה אניות תרשיש ללכת אופירה ולא הלך , כי נשברו אניות בעציון גבר " ( מלכים א , כב מט ) . נראה שכשלונו זה הביא קץ על עציון גבר , כי מאז אינה נזכרת עוד בכתובים . בעיצוב המכונית מובאים בחשבון גורמים כמו בטיחות , נוחות , צמצום החיכוך עם האוויר , וגם יופי ויוקרה . עיצוב חדרי הבית משקף את טעמו , צרכיו ואמצעיו של בעליו . בכל זאת יש המפקידים את מלאכת העיצוב בידי מעצבים מקצועיים . בתמונה - חדר ילדים המעוצב על ידי מעצב מקצועי ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר