עמוד:121

ומיעץ למחברו על הדרך הטובה והמשכנעת ביותר בהצגת נושאיו או עלילתו . לאחר שהשלים העורך את עבודתו מתחילים שלבי ההתקנה , הסדר וההגהה . מטרתה העקרית של ההתקנה היא אחידות הצורה של המלים והמבנה . המגיה , שהוא לרב גם המתקין , בודק שלא . נפלה טעות בהקלדת הכתוב . ספרי ילדים , אנציקלופדיות לנער וספרי שירה בעברית עוברים שלב נוסף - הנקוד . לאחר עצוב הספר , הכולל את קביעת ממדיו , עצוב עטיפתו ולעתים - בעקר בספרים המיעדים לילדים - גם איור עמודיו הפנימיים , מגיע שלב ההדפסה . לאחר הדפסתו וכריכתו עובר הספר לידי המשוקים והמפרסמים . בימינו משוק הספר כמו כל מוצר תעשיתי אחר , ומפרסמיו שוקדים להציג אותו בכל אמצעי התקשרת , לקים ערבי ראיונות וקריאה . ספרים מספרים שונים הספרים משוקים לחניות בכריכה עבה או דקה ובגדלים שונים . הספרים לפעוטות הם קטנים בדרך כלל , ולעתים עשויים חמר רחיץ כמו פלסטיק . לילדים גדולים יותר מיצרים לעתים ספרים גדולים מאוד , המכנים " ספר שטיח " , שבהם יכול הקורא הצעיר לשוטט כאלו ב " חלל " הספר . כן קימים בשוק ספרי - קלטת - ספר בצורת קלטת שאותו אין קוראים אלא מאזינים לו . הספר - קלטת נפוץ בעקר בקרב הילדים הקטנים , שעדין אינם יודעים לקרא . אולם יש מביניהם המיעדים אף למבגרים , ונהנים ממנו במיחד עורים ואלה מבין הרואים הנמצאים שעות ארכות בדרכים ורוצים להפיג את שעמום הנהיגה בספור טוב . למבגרים מיצרים אף ספרי קריאה קטנים וזולים יותר בדרך כלל , המכנים " ספרי כיס " . ספרים אלה מופיעים לרב בכריכה רכה . ספרי אלבום , המכילים תמונות רבות או יצירות אמנות , דורשים השקעה רבה יותר בעצוב ובאיכות ההדפסה . ספרים בישראל אחרי מלחמת העולם השניה התפתחה המו " לות לא רק במדינות הגדולות , אלא אף במדינות קטנות כגון הולנד וישראל . במחצית המאה ה - 19 היתה צפת ידועה כעיר הדפוס של ארץ - ישראל . אחר כך הפכה ירושלים למרכז הדפסת ספרי הקדש בארץ . עד ראשית המאה ה - 20 היתה המו " לות בארץ - ישראל נתונה בידיהם של המדפיסים , שפקחו על כל תהליך הפקת הספר . בסוף שנת 1926 היו בארץ עשרים ושלוש הוצאות ספרים , וכיום , בשלהי שנות ה - 90 , פועלות בה עשרות הוצאות ספרים , בבעלות פרטית או של חברות צבוריות , המיצרות יחד מדי חדש כ - 350 כותרים חדשים בעשרות אלפי עתקים . רב המו " לים הם חברים באגוד המו " לים הישראלים , הדואג לעניניהם המקצועיים . מדי שנה נערך בישראל יריד ספרים , שבו מציגות הוצאות הספרים את ספריהן הישנים והחדשים במחיר מוזל . זוהי חגיגה לספר העברי , והמונים נוהגים לבוא ולהתבשם מהאוירה המיחדת שבה . דפוס כתבי - יד ספרות עצוב פפירוס פרסמת הספרים החיצונים ספרים שחברו יהודים בימי בית - המקדש השני ולאחר החרבן ( 350 לפני הספירה - 150 לספירה ) , ואשר לא התקדשו ולא נכללו פין עשרים וארבעה ספרי התנ"ך . הספרים החיצונים לא נכללו במקרא בגלל התנגדותם של תנאים . רבי עקיבא טען , כי הקורא בהם אין לו חלק בעולם הבא ( סנהדרין י א ) . נראה שהסבה לכך היא תכנם של הספרים והרעיונות המבעים בהם , שאינם תואמים את רוח המסרת המקראית . מחברי הספרים האלה קלטו רעיונות מתרבות פרס ויון , והתעורר החשש שיש בהם משום כפירה . הספרים תרגמו ליונית למען יהודי הגולה שדברו יונית . הם , וספרים נוספים שנכתבו ביונית , נכללו בחלקם בתרגום היוני של המקרא - תרגום השבעים . מכיון שתרגום זה התקדש על ידי הנוצרים - חוץ מהפרוטסטנטים - התקדשו על ידיהם גם הספרים החיצונים הכלולים בו . הספרים החיצונים , שנכללו כאמור בתרגום השבעים ( ולאחר מכן בתרגום הרומי של המקרא , הוולגטה ) , כנו בפי הנוצרים " ספרים גנוזים " ( " אפוקריפים " ) . ואלו הספרים שלא קבצו בתרגום השבעים , משום שהוטל ספק בקדשתם , כנו " ספרים מדמים " ( " פסידואפיגרפים " ) . הספרים הגנוזים - האפוקריפים משלי בן סירא . נכתב בתחלת המאה ה - 2 לפני הספירה . הוא דומה בתכנו לספר משלי ונזכר בדברי חז"ל . רבו של המקור העברי של הספר התגלה בגניזה ( אסף ספרי קדש עתיקים שנמצאו בבית - הכנסת בקהיר ) , וקטעים ממנו - במצדה ובקמראן . הספר מכיל משלים , פתגמים ודברי שירה עמוד גדוש בתיקונים , תוספות ומחיקות מתוך כתב - יד של הסופר הרוסי לב טולסטוי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר