מתוך:  > אביב חדש 13 > ספרד

עמוד:111

להמיר את דתם . רבים אחרים המירו את דתם למראית עין , ויש שברחו לצפון אפריקה . רב המומרים שמרו בסתר על יהדותם ( הם נקראו " אנוסים " ) ונרדפו בשל כך בידי האינקויזיציה . בפרעות חלה אמנם רגיעה , אך המצב לא חזר לקדמותי . נגזרו עליהם גזרות ונקבעו הגבלות על משרות שבהן מתר ליהודים להחזיק . הם נאלצו לעמד בוכוחים דתיים פמביים , וכן אסר עליהם השלטון להתרועע עם האנוסים . בשנת 492 ר גרשו היהודים מספרד . כ - 200,000 יהודים נאלצו לעזב בחפזה את הארץ . את האנוסים שנותרו בספרד המשיכה לרדף האינקויזיציה . עוד בשנת 1802 חדש בספרד הצו לגרוש היהודים . רק בשנות ה - 60 של המאה ה - 19 החלו יהודים לחזר לספרד , כאשר בחקת 1869 בטל צו הגרוש . אך רק יהודים מעטים שבו להתישב בספרד . בימי מלחמת העולם הראשונה הגיעו לספרד פליטים מארץ - ישראל . ב - 1917 נתנה רשות להקים בית - כנסת במדריד , וב - 1924 נחקק חק שהעניק אזרחות לכל היהודים ממוצא ספרדי . בשנים 1931 - 1936 הגיעו לספרד פליטים יהודים מגרמניה , ובמלחמת העולם השניה פתח פרנקו את שערי ארצו לפני נצולים יהודים מארצות הבלקן ואף לפליטים מהולנד , מצרפת ומבלגיה . אחרי המלחמה חדשו קהלות מדריד וברצלונה . באמצע שנות ה - 50 השתקעו בספרד יהודים מצפון אפריקה . במדריד החלה פעילות יהודית ענפה , ובשנת 1968 הכיר השלטון רשמית בארגון הקהלות היהודיות . כיום יש בספרד כ - 15,000 יהודים . כל עוד שלט פרנקו בספרד , לא רצתה ישראל לקשר קשרים דיפלומטיים עם מדינה שבראשה עומד מנהיג פשיסטי . אבל לאחר מותו ב - 1975 , מנהיגיה החדשים של ספרד הדמוקרטית הם שנמנעו מלקשר קשרים עם ישראל , מחשש שמא יפגע הדבר ביחסי ספרד עם הערבים . רק בשנת 1986 כוננו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות , ומאז הם תקינים לגמרי . במדריד בירת ספרד התקימו באוקטובר 1991 שיחות בין נציגי ישראל ומדינות ערב להשכנת שלום במזרח התיכון . ב - 1992 בקר נשיא ישראל חיים הרצוג בספרד לרגל ציון 500 שנה לגרוש ספרד . אינקויזיציה אנוסים בסקים גותים גרוש ספרד נצרות קלטים רפורמציה תור הזהב ראו ערכים נפרדים לרב המקומות והאישים הנזכרים בערך זה . ספרות אמנות שכלי הבטוי שלה הוא המלים והשפה . יש הכוללים בתחום הספרות את הספרות היפה בלבד ויש המחשיבים כיצירת ספרות כל מסמך כתוב , שבו השקעו כונה ותכנון ליצר עצוב בעל משמעות של מחשבות , דמיות ותאורים שונים . המצאת הכתב אפשרה לאדם לבטא את מחשבותיו ורגשותיו באמצעית המלים הכתובית ולהעבירן מדור לדור . ספרות בעל - פה , בעקר של אגדות וספורי עם , שנפוצו בגרסאות שונית , קימת בעקר בתרביות שיודעי הקריאה והכתיבה מעטים בהן . במהלך התקופות כתבו בני האדם מכתבים , מסמכים הקשורים בארגון ובמנהל , ספרי מסע , ספרי הגות , מחקר ומדע , יומנים וכדומה , אולם לא בכל עת נחשבו אלה לספרות . השנויים שחלו במשגי היפי והטעם שנו גם את הגדרת הספרות . ביון העתיקה , למשל , הגדרו ספרי ההיסטוריה כספרות , ובתקופות מאחרות יותר ראו גם בספרי הפילוסופיה יצירות ספרות . הגדרת הספרות כתחום הכולל את הספרות היפה בלבד מקבלת למן המאה ה - 18 . לפי הגדרה זו נכללים בספרות יצירות השירה לסוגיה - האפוס ושירות העלילה , השיר הלירי , ההגותי והתאורי ; הספרת ( הפרוזה ) הכוללת את הספור הקצר והנובלה , הרומן והמחזה . המאפין הבולט של הגדרה זו הוא ההכרה בדמיון ובכח היוצר של ריח האדם , המאפשרים לו לבנות עולם בדוי באמצעית מלים . הדרישה לאמת ביצירה הספרותית נעלמה , או ליתר דיוק עברה מן החוץ פנימה . מעתה לא יחסה חשיבות למבחן האמת והנכונות של פרטי היצירה , בהשואה למציאות ולחקיות השוררת בעולם , אלא לאמת הפנימית שלה הנוצרת מהחקיות שקבע הסופר . אמת פנימית זו קובעת את מדת היותה של היצירה משכנעת המרגשת , ועקרה הוא בבנית מעמדים ומצבים היוצרים חויה רגשית , מחשבתית או אסתטית ( הקשורה בערכי היפי ) אצל הקורא . גירוש יהודי ספרד בשנת 1492 היה מאורע קשה שהותיר את חותמו על העם היהודי עד לימינו אנו , בתמונה - מטבע שהונפק בישראל בשנת 1992 לציון 500 שנה לגירוש . השירה , לצד שירי העלילה ( האפוס ) , האגדות והמשלים , נמנית עם סוגי הספרות הראשונים שכתב האדם . בתמונה - המשורר היווני הקדמון , אובידיוס נסו , כותב את יצירתו הגדולה " מטמורפוזות " . איור מכתב - יד צרפתי מהמאה ה - 14 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר