מתוך:  > אביב חדש 13 > סנה , משה

עמוד:90

ששה כתבי מסורה מסלמים חוקרי האסלאם חושבים , שמקורן של רב המסורות שהגיעו לידינו אינו במחמד או בחבריו , וכי הן " המצאו " במאתים השנים שלאחר מות הנביא כדי לשמש הוכחה ואסמכתא להשקפות שונות הרווחות באסלאם . הספרות המתארת את הסנה של הנביא וחבריו כוללת יסודות של אגדה ושל הלכה והיא אחד המקורות החשובים למשפט המסלמי . המסורות , שהעברו תחלה בעל - פה , העלו על הכתב , ובמאה ה - 3 ר נקבעו ששה קבצי מסורה מהימנים , המשמשים עד היום את המסלמים . על שום דבקותם בסנה מכנים רב המסלמים " אהל אלסנה " ( אנשי הסנה , כלומר סנים ) . כנוי זה מבדיל אותם מן השיעים , בני הכת המסלמית האחרת , השיעה , הנחשבת לקיצונית יותר . למעשה , מקבלים גם השיעים את הסנה של הנביא , אך לעתים זו נמסרת באמצעות שושלות מוסרים משלהם , המוסיפים לה מסורות ברוח תורותיהם . האסלאם הסני שמר על המבנה והתכן שלו יותר מהאסלאם השיעי , ששב והתפלג פעמים אחדות . בכל זאת ישנן בסנה התפלגיות ואסכולות ( מד'הב בערבית ) , כגון מד'הב חנפי הנפוץ בסוריה , בעיראק ובטורקיה ואצל ערביי ישראל החיים בערים ; מד'הב שאפעי הנפוץ בקרב הערבים יושבי הכפרים בישראל , בחלקים של מצרים ובתימן ; מד'הב מאלכי הנפוץ בלוב , בסודן בכוית ובבחרין ; מד'הב חנבלי , הפלג המחמיר ביותר , הנפוץ בסעודיה . אסכולות אלה התפלגו לאסכולות משנה , שהידועה שהן היא הוהאביה . מאמיניה מכנים והאבים . הפלגים נבדלים זה מזה במדת הפתיחות שלהם לשנויים ובשאלת חפש הפעלה של המאמין היחיד , הבאה לידי בטוי במדת הקבלה והכניעות שלו להסכמה הכללית של חכמי הדת . כיום מהוים הסנים את הרב הגדול באסלאם : כ - 90 אחוז מהמסלמים בעולם הם סנים . אסלאם והאבים מחמד קראן שיעה סנה צמח , שאינו מכר בימינו , שבתוכו נגלה אלוהים למשה רבנו . ההתגלות היתה מלוה בנס - הסנה בער אך לא אכל ( לא נשרף ) . באחד הימים , כאשר רעה את צאן יתרו חותנו , הגיע משה אל המדבר . ואז לרגלי הר האלוהים - ככל הנראה הר סיני - נגלה אליו מראה יוצא דפן : " וירא מלאך ה'אליו בלבת אש מתוך הסנה וירא והנה הסנה ביער באש והסנה איננו אכל " ( שמות ג ב ) . השיח הבוער שאיננו נשרף הבהיל את משה והוא בקש להתרחק ממנו . אולם קולו של ה'הקורא לו להתקרב ולהסיר את נעליו , בשל קדשת המקום , הניא אותו מלעשות כן . במעמד זה מנה אלוהים את משה לגאל את בני ישראל הנאנקים תחת נטל העבדות במצרים . חוקרים נסו לברר מהו הסנה וזהו אותו עם שיחים שיש להם פרחים צהבים או אדמים - צבעי האש - כדי להסביר את האש שראה משה בסנה . היו שטענו שהסנה הוא צמח השטה בעל הפרחים הצהבים , והיו שזהו אותו עם צמח הנקרא " פטל קדוש " שפרחיו אדמים . הר סיני משה סנה , משה מדינאי ועתונאי ישראלי , מראשי ה " הגנה " , וממקימי הפלמ"ח . פעל רבות למען ההעפלה לארץ - ישראל והקמת המדינה . מ - 1953 היה מנהיגה של המפלגה הקומוניסטית הישראלית ( מק"י ) . חי בשנים 1909 - 1972 . משה סנה נולד בפולין , ובנעוריו היה פעיל בקרב הסטודנטים היהודים בורשה . בגיל עשרים ושלוש , לאחר שמורו ורבו המנהיג הציוני יצחק גרינבוים עלה לארץ - ישראל , נבחר סנה ( מקדם קלינבוים ) ליושב ראש הועד המרכזי של ההסתדרות הציונית בפולין . ב - 1935 הוא הסמך לרופא , אך לא עסק במקצועו אלא בעתונאות ושמש כעורך המדיני של היומון היהודי " הינט " . מאז בלט סנה כעתונאי מבריק וכנואם בחסד . הוא הצטרף אל האגף הקיצוני בתנועת הציונים הכלליים , ובקונגרס הציוני התשעה - עשר נבחר לועד הפועל הציוני . לוחם נמרץ במנדט הבריטי בשנת 1939 שרת משה סנה בצבא הפולני כקצין רפואה , ולאחר כשנה הצליח להמלט מידי הגרמנים ולעלות עם משפחתו לארץ . כעבר זמן קצר הוא היה חבר המפקדה הארצית של ה " הגנה " וביוני 1941 קבל את תפקיד הרמ"א ( ראש המפקדה הארצית ) . שש שנים כהן סנה בתפקיד זה , ובמהלכו הקים , יחד עם יצחק שדה , את הפלמ"ח . מאוקטובר 1945 הוא עמד בראש תנועת המרי העברית ( " המאבק " ) , המטה המשתף ל " הגנה " , אצ"ל ולח"י , וב " שבת השחרה " הופיע שמו בראש רשימת מנהיגי הישוב המבקשים על ידי הבריטים . הוא ירד תחלה למחתרת ולאחר מכן יצא בחשאי לצרפת . כאשר נדחתה דרישתו להמשיך במרץ במאבק המזיו נגד שלטונות המנדט , התפטר סנה . בימי שהותו בפריס היה סנה ממנה על ההעפלה ועל המחלקה המדינית באירופה , ולקראת המערכה באו"ם ב - 1947 הוא סיר במערב אירופה ובמזרחה וגיס את תמיכת הממשלות בהעפלה וברעיון הקמת המדינה היהודית . בסוף 1947 התפטר סנה מהנהלת הסוכנות היהודית במחאה על ותורה ללחצים בריטיים ואמריקניים בענין ההעפלה לארץ - ישראל . מנהיג מפלגת השמאל בישראל בינואר 948 ר השתתף משה סנה ביסוד מפ"ם ונבחר להנהגתה . אולם הוא פרש ממנה ב - 1953 והתיצב בראש מפלגת השמאל הסוציאליסטי , שהתאחדה עם מק"י משה סנה ( בתמונה משנת 1958 ) היה ראש המסה הארצי של ה - הגנה'ולוחם נמרץ במנדט הבריטי . לימים היה חבר המפלגה הקומוניסטית הישראלית , אך ראה גם את עוולות המשטר בברית - המועצות . בסוף ימיו שב לתמוך בציונות ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר