מתוך:  > אביב חדש 13 > סמים

עמוד:82

ההסברה מתרכזת במניעה כדי לעצר ולמנע את השמוש בסמים מלכתחלה . כמו כן מנסים המורים לזהות סימנים מקדמים - כמו שמוש מקרי - כדי למנע הפרעה חמורה יותר בהמשך . במקרה של התמכרות נתנת עזרה לגמילה ולשקום . בנוסף לפעלות המניעה הנעשות בבתי - ספר הוקמה ב - 1974 אגדת " אל סם " שמטרתה להלחם בנגע הסמים בקרב האכלוסיה בכלל ובקרב בני הנער בפרט . באגדה פועלים רופאים , פסיכולוגים , חברי כנסת ואישי צבור . " אל סם " הקימה תחנות טפול ויעוץ לנער ומוסדות לטפול בנפגעי סמים בשתוף עם משרד הבריאות . היא גם עוסקת בהסברה , ביעוץ ובהדרכת הורים ומחנכים העובדים עם בני נער בססמה " לא לסמים - כן לחיים " . אידס אלכוהוליזם הרגל התבגרות התמכרות קנבוס סמית , אדם כלכלן ופילוסוף סקוטי . מיסד מדע הכלכלה החדש . חי בשנים 1723 - 1790 . אדם סמית כהן כפרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת גלזגו והיה נציב המכס בסקוטלנד . את פרסומו קנה בזכות ספרו " חקירה בטיב עשר העמים וסבותיו " , שיצא לאור בשנת 1776 . הספר ידוע בשמו המקצר " עשר העמים " ונחשב לספר הכלכלה בעל ההשפעה הגדולה ביותר בעת החדשה . סמית דן בספרו בשיטות כלכליות שונות , בסחר , במסים , בעבודה ובדרכי פעלתו של המנגנון הכלכלי . סמית טען , כי מקור העשר האמתי של החברה הוא העבודה . לכן , אם החברה תיעל את העבודה בדרך של התמחות - יגדל עשרה . ההתמחות , שבה כל עובד עוסק בתחום צר שבו הוא בקי , מצריכה חלופי סחורות , כלומר מסחר . במסחר פועל , כידוע , מניע הרוח האישי , שכל סיחר מענין בו . אך " יד נעלמה " של חקי הכלכלה גורמת לכך , שבסופו של דבר יוצר שווי משקל בין כל הגורמים המערבים ביצור הסחורות ובמסחר , וכל הגורמים האלה יחד יוצרים את " עשר העם " . סמית תמך בתחרות כלכלית חפשית ללא הגבלות וחקים היוצרים אפליות . אולם אם התחרות הכלכלית החפשית מביאה לאי - צדק חברתי , כי אז - טען - יש להעדיף את טובת החברה על פני התחרות . לפני מותו צוה אדם סמית לשרף את כל כתביו , ולכן נותרו בידינו רק מעטים מהם . כלכלה מכס ובלו מסחר מסים סמל פרט כלשהו - דמות , רעיון ובדרך כלל חפץ - המקבל משמעות מעבר לזו הקימת בו עצמו . יש סמלים לאמיים וחברתיים , ויש סמלים המופיעים ביצירה האמנותית בכלל - כסמל ציורי או רעיוני , ובספרות בפרט - כסמל לשוני . לסמל הלאמי והחברתי של ארגונים , תנועות נער , יחידות הצבא וחילותיו ושאר מוסדות , יש תפקיד דומה לזה שיש לדגל - לעורר את ההזדהות ואת הרגשת ההשתיכות של חבריהם , וכן להדגיש ולהזכיר רעיונות וערכים חשובים . הסמל הלאמי מיצג ערכים מרכזיים בתולדות העם והמדינה . לדגמה , מנורת שבעת הקנים ושני ענפי הזית שבצדיה , המופיעים על סמלה של מדינת ישראל , מיצגים את מנורת הזהב שהיתה בבית - המקדש בירושלים וכל הכרוך בה , כלומר , את האמונה היהודית הדתית ואת הקשר שבין עם ישראל לאלוהיו . הזית , שממנו הופק השמן למאור המנורה , הוא גם אחד משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ - ישראל ומזכיר את הקשר בין העם לארצו . סמליהן של תנועות נער , למשל , נועדו להדגיש גם הם את הרעיונות החשובים והערכים שעליהם מתחנכים חבריהן . על סמלה של תנועת " בני עקיבא " , לדגמה , מופיעים ספר תורה ושתי שבולים - המסמלים את הערכים תורה ועבודה . הספל בספרות הספרות , שכלי היצירה שלה הוא הלשון , מרבה להשתמש בסמלים . הסמל מיצג ביצירה הספרותית דבר אחר : תכונה , רעיון או מצב נפשי , ובא כאלו במקומו . לסמל יש גם משמעות עצמית משלו הנשמרת תמיד לצד המשמעות הסמלית , אך הוא נתפס בעקר כדבר המחליף משהו אחר , רוחני ומפשט בדרך כלל . הברכה , למשל , היא דבר מוחשי ונראה לעין המסמל ביצירתו של ביאליק את נפש האדם שהכל משתקף בה , כמי בברכה . בספרות העולמית קימים סמלים מסכמים , כגון תופעות הטבע ועונות השנה - אביב , לדגמה , המסמל את ההתחדשות , חשך ואור - המסמלים את כחות הרשע והטוב או הנחשלות והקדמה ; דמיות בני אדם - כמו יהודה איש קריות , שעל פי המספר בברית החדשה הסגיר את ישו ' סמים ונגמרים " - כתובת גרפיטי על קיר בית ביפו מסכמת בקיצור נמרץ את תוצאות פעולתם הקטלנית של הסמים . הכלכלן הסקוטי , אדם סמית , ראה בעבודתם היעילה של המומחים גורם המעשיר את העמים . מגדיל את הרווחים . עם זאת טען , שאין לעודד תחרות אם היא פוגעת בצדק ובשוויון החברתי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר