מתוך:  > אביב חדש 13 > סחיפה

עמוד:14

דרישתו התקיפה התקבל לתערוכת האימפרסיוניסטים . אלא שהמבקרים קטלו את יצירתו . הוא החל להתפרסם ב - 1895 , כאשר סוחר אמנות ידוע ערך לו תערוכה גדולה . באוקטובר 1906 , בעת שציר אחד מנופיו , נקלע לסערת גשמים פתאומית ועזה , אבד את הכרתו ומת . יצירה שנולדה מהתבוננות בעבודתו האמנותית שאף פול סזן לבנות שלמות מכתמי צבע , הוא טהר את הציור מכל מה שנראה לו שולי : רגשות , תכנים , עלילה ספורית , והתרכז בעקר - במלאכת הציור . באמצעות צבעים בלבד המחיש סזן את הנפח והמרחב של עצמים דוממים , נוף ודמיות . המעברים מצבע אחד לצבע אחר המנגד לו , או מגון בהיר של צבע לגון כהה שלו , מלאו בציוריו את מקום האור והצל בעצוב הצורה . אולם עקר המתח וההנאה בציוריו נוצר מההשואה בין העולם הנראה לעין לעולם המציר . לדעת סזן , אלה הם שני עולמות עצמאיים , שהאחד נזון מהאחר אך לא מחקה אותו , סזן בקש לגלות את המבנה הפשוט והבסיסי של הצורות המרכבות שבטבעי ומצא גופים הנדסיים כגון גלילים , חרוטים וכדורים . בקבוק ותפוח הופכים בציורו לגליל ולכדור , כשהתמונה כלה מדגישה את היחסים המבניים שבין שתי הצורות , פול סזן עמד מול הטבע והתבונן בשנויים הקטנים והאטיים החלים בו במשך הזמן , הוא שאף לתאר בציוריו את השנויים הרגישים האלה , וקפדנותו נכרת היטב בדרך השמוש המיחדת שלו בצורה ובצבע . בתקופה שבה התודע לפיסרו , החלו צבעיו הקודרים להפך בהירים . ציורי הנוף היפים ביותר של סזן הם מראות סנט - ויקטואר , הר החולש על אזור אקס - אן - פרובנס . יצירתו של פול סזן השפיעה רבות על אמנים שאמצו את אפן השמוש שלו בצבע ועל אחרים שהשפעו מהשמוש שעשה בגופים הנדסיים ליצירת הרשם של נפח ותלת - ממדיות . בשל שיטות אלה ונתוחיו הקפדניים בתחום הצורה והצבעי נחשב פול סזן לאחד מאבות האמנות המודרנית . אימפרסיוניזם אמנות מודרנית ופוסטמודרנית אמנות מפשטת מונה , קלוד פיסרו , קמי ציור סחוס רקמה לבנה וגמישה הנמצאת בגופיהם של כל בעלי - החיים שיש להם עמוד שדרה . הסחוס מחבר בדרך כלל לעצמות באזורי המפגש ביניהן ומאפשר לפרקים להתכופף . הסחוס רך מן העצם ומתכופף בקלות בלי שישבר . כמות הסחוס המצויה בשלד גופו של התינוק גדולה יותר מזו שבגופו של מבגר , כי הסחוס הוא השלד שעליו נבנית העצם וחלק מהסחוס הופך תוך כדי הגדילה לעצם . הסחוס גמיש וחזק ומשמש כרפוד בין העצמות . הוא מחזיק את העצמות במקומן ומאפשר לפרקים להתכופף . הסחוס מופיע כרקמת משען באזן , באף , בקנה הנשימה , בגרון ובמקומות רבים אחרים בגוף . על ידי בדיקת היחס בין כמות הסחוס לעצם אפשר , למשל , לחשב את " גיל העצמות " בהשואה לגיל האדם ולאבחן פגור או זרוז בגדילה . שנפרקים עצם רקמות סחיפה מכלול תהליכים פיסיים , כימיים וביוטיים ( צמחים , בעלי - חיים ומיקרו - אורגניזמים ) . שהם גורם עקרי בעצוב פני כדור הארץ . תהליכי הסחיפה מתרחשים בהשפעת רוחות ומשקעים , גזים מסיסים ( בעקר פחמן דו - חמצני ) והבדלי חם וקר . תהליכי הסחיפה העקריים הם בליה והסעת הבלית . בליה היא שנוי בלכודו של הסלע ובהרכבו . מבחינים בין בליה פיסיקלית , בליה כימית ובליה ביוטית . בליה פיסיקלית ( מכנית ) היא התפוררות של הסלע בגלל הבדלי חם וקר : החמרים המרכיבים את הסלע מתפשטים ביום ( בחם ) ומתכוצים בלילה ( בקר ) . עקב כך מתהוים בסלע סדקים , ופני הסלע מתחילים להתפורר . תופעה זו שכיחה בעקר באזורים שיש בהם הבדלי טמפרטורה קיצוניים בין יום ובין לילה , כגון במדבריות . בבליה כימית ההרכב של הסלע משתנה תוך כדי פרוקו . תהליכיה העקריים הם : המסת מינרלים במים טעונים פחמן דו - חמצני ; מיום - מינרלים מסימים סופחים מים ועקב כך הם תופחים ומביאים לידי הרס הסלע ; חמצון - הרס הסלע על ידי התחברות חמצן עם מרכיביו הברזלניים של הסלע , זהו שלב ראשון והכרחי בהוצרות הקרקעות . בליה ביוטית היא פעלה של גורמים ביוטיים ( צמחים , בעלי - חיים ומיקרו - אורגניזמים ) . שרשי צמחים , למשל , מביאים לידי התפוררות הסלע על ידי הפרשותיהם ולחץ גדולם , ופעלה דומה פועלים חידקי קרקע וחלזונות " אוכלי סלעים " . הבלית , תוצר הבליה , מסעת בדרך כלל בצורת סחף למרחקים , אם על ידי מים זורמים ( נגר עלי ) ואם בכח הכבידה . הרחקת הבלית ממקום הוצרותה חושפת את פול סזן שאף לנתק את היצירה מכל הטפל והלא שייך , לדעתו , ולהתרכז בציור בלבד , בצורה ובצבעים שבו . שיטת הציור והצביעה שלו השפיעה רבות על האומנים המודרנים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר