עמוד:155

ושומן . בקוריו בסקוטלנד ובאיטליה הניבו יצירות ידועות וחשובות : הסימפוניות " האיטלקית"ו " הסקוטית " והפתיחה " מערת פינגל " . בשובו ממסעותיו התישב מנדלסון בליפציג והיה למנהל המוסיקלי של תזמרת ה " גונדהאוס " שבה . פעילותו המוסיקלית הענפה של מנדלסון , שכללה גם נצוח ובצוע מופתיים של יצירות מלחינים אחרים , הפכה את ליפציג עד מהרה למרכז מוסיקלי . גם קונסרבטוריון הוקם בה ומנדלסון עמד בראשו . ב - ר 837 התחתן מנדלסון ונולדו לו חמשה ילדים . ב - 1846 הוא חזר למסע הופעות באנגליה , שבה היה אהוב מאוד , ובמהלכו נגן אף לפני המלכה ויקטוריה . ממסע זה הוא חזר תשוש וחולה . הידיעה כי אחותו שאליה היה קשור מאוד , נפטרה , דכאה אותו מאוד ומנדלסון לא התאושש מכך עד מותו , בגיל שלושים ושמונה בלבד , שנה לאחר מכן . קלילות זורמת ונעימה בית הוריו של מנדלסון היה מקום מפגש לאנשי תרבות ואמנות ועבדה זו תרמה לא מעט לעצוב עולמו הרוחני . הסביבה העשירה והתרבותית שבה גדל אפשרה לו לנצל את כשרונותיו במלאם , ובגיל צעיר הוא כתב כמה מיצירותיו הטובות ביותר . גדלתו של מנדלסון אינה בחדושיו המוסיקליים . שאיפתו היתה לנסך מהרוח הרומנטית למבנה ולצורות הקלסיות שביצירות בך ובטהובן שהעריץ . את המוסיקה שלו מאפינת קלילות זורמת . היא קלה להאזנה וקולחת בנעם . הדגש המוסיקלי הוא בהנאה מהאוירה הרומנטית - אגדית שמנדלסון מצליח ליצר . ביצירותיו , המצטינות בתזמור מבריק ובפרקים עליזים , מסתתר גם קול אנושי עמק , המוצא את בטויו , בין השאר , באורטוריה " אליהו " , בקונצ'רטו לכנור , בסימפוניות שלו ובמוסיקה למחזהו של שקספיר " חלום ליל קיץ " . מנדלסון היה גם מחלוצי הנצוח המודרני , כפי שהוא מכר כיום , והציל מאבדון רבות מיצירותיו של בך , ביניהן ה " פסיון לפי מתי " . הוא גם הרבה לנגן את הקונצרטים לפסנתר של בטהובן ועשה אותם פופולריים . אופרה אורטוריה בטהובן , לודויג ון בך , יוהן סבסטין ברליוז , הקטור גתה , יוהן וולפגנג מוסיקה מנדלסון , משה נצנח רומנטיזם שומן , רוברט שופן , פרדריק מנה , אדואר ציר צרפתי , ממבשרי האימפרסיוניזם . החדוש העקרי של תמונותיו היה השמוש בתאורים יום - יומיים , מבלי לעשותם נשגבים , ובקשת צבעים חריפה יותר מזו המקבלת . חי בשנים 1832 - 1883 . אדואר מנה נולד בפריס במשפחה של פקידי ממשל בכירים ודיפלומטים , שהתנגדה בחריפות לנטיתו לאמנות . בצעירותו הוא נכנע למשפחתו והועיד עצמו להיות קצין בצי הצרפתי . אולם שרותו בצי לא נמשך זמן רב , והוא החל ללמד באקדמיה לאמניות יפות בפריס . הלמודים באקדמיה וסגנון הציור המפאר והנמלץ שלה , שהיה מנתק מחיי היום - יום , נראה לו מגחך . הוא העדיף לבקר במוזאון ה " לובר " ולהעתיק בו יצירות מופת מן העבר . תקופת ההעתקות ב " לובר " טפחה במנה את התחושה לקומפוזיציה ( מבנה ) מדיקת . תמונותיו הראשונות היו נסיונות להעביר מבנים ונושאים שהיו מקבלים על אמני העבר ללבוש בן זמנו . כך , למשל , תמונתו המפרסמת " ארוחת בקר על הדשא " היא צרוף של נושאים שצירו צירי הרנסנס רפאל וג'ורג'ונה , כשהדמיות לבושות בבגדי תקופתו של מנה וביניהן דמות אשה עירמה . למרות ההשענות על צירי העבר התקבלה התמונה בזעם רב על ידי הצבור , שראה בהעברת המבנה המסרתי אל תוך נוף פריסאי של המאה ה - 19 זלזול והתבדחות גסה . תמונה זו הצגה במסגרת " סלון הנדחים " - האמנים שחברו יחד כדי להציג את תמונותיהם שנדחו על ידי הסלון האמנותי הרשמי - והיתה ראשונה בשרשרת שערוריות שעוררו ציוריו . העבדה שבתפיסתו היסודית נשאר מנה ציר מסרתי , נעלמה מעיני הצבור , שראה רק את האפי המרדני של ציוריו ; החדשנות בציוריו באה לידי בטוי במבחר הצבעים העז , שהיה שונה מן המקבל בימיו , ובדרך הפשוטה שתאר מעמדים יום - יומיים . מנה נפגע מאוד מהיחס העוין של הקהל ובמשך שנים רבות חש עצמו נרדף . " ילד עם דובדבנים " הצבעוניות החמה בתמונותיו של אדואר מנה בישרה את הזרם האימפרסיוניסטי . חייו של פליקס ברתולדי מנדלסון , נכדו של הפילוסוף משה מנדלסון שהיה מראשי תנועת ה " השכלה " בגרמניה , משקפים את מצבם של היהודים באותה תקופה . הוריו התנצרו כשהיה ילד והוא חי ופעל כנוצרי , אולם לימים החרימו הנאצים את יצירתו בשל מוצאו היהודי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר