מתוך:  > אביב חדש 11 > מלאכי

עמוד:95

ורואה ביחס הזלזול שלהם בזוי שם ה'. הוא גם מגנה את העם המתרשל בהפרשת התרומות והמעשרות . בהתאם להשקפתו , שלכל מעשיו של האדם יש משמעות דתית , רואה מלאכי בנשואין - ברית . לכן נשואין לנשים נכריות הם חלול ברית אבות . גם גרוש אשת הנעורים כדי לשאת צעירה ממנה , מהוה הפרת ברית . הספר מסתים בנבואה על יום ה'. לעמת המצב ששרר בימיו , מתאר מלאכי בנבואתו את יום ה'כיום המשפט של אחרית הימים . יעדיו של יום זה , לפי מלאכי , הם מצמצמים : תקון עבודת ה'שבמקדש , הטהרות הכוהנים וענישת הרשעים . יעדים אלה ישגו על ידי מלאכי עליון ועל ידי אליהו הנביא , שתפקידו יהיה לבטל את הנגודים בין הדורות . " בן יכבד אב ועבד אדוניו ... הלא אב אחד לכלנו , הלא אל אחד בראנו " ( ב י ) . שלום זה בין הדורות הוא , לפי תפיסת מלאכי , סימנה של התקופה המשיחית : " והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם " ( ג כד ) . להשקפה זו של מלאכי היתה השפעה רבה על עצוב משג אחרית הימים ביהדות . אחרית הימים זכריה חגי נחמיה עזרא שיבת ציון מלאכים יצורים שאינם בשר ודם המשמשים כשליחיו של אלוהים . באמונת ישראל היתה הבחנה בין הפמליה ( חבורה ) של האל , שכללה כרובים , שרפים , בני - אלוהים וצבא השמים , לבין שליחיו של האל ועושי דברו , שהם המלאכים . במקרא מופיעים תאורי המלאכים המתגלים לבני אנוש בעקר בתקופת האבות : מלאך מתגלה להגר , לאברהם , ליעקב , למשה , ליהושע ולבלעם , וכן בתקופת השופטים : לגדעון ולהורי שמשון . לאחר מכן מתמעטים התאורים ( ההתגלות לאליהו , ובוא " המלאך המשחית " לדוד ) . רק אצל הנביאים המאחרים , יחזקאל וזכריה , שב המלאך ומופיע כמתוך בין האל לנביא . המלאכים במרוצת הדורות בימי הבית השני תפסו המלאכים מקום נכבד יותר באמונה היהודית . בספר דניאל מתארים מלאכים רבים , המתחלקים בהתאם לתפקידיהם . יש בהם המכנים בשמות כמו גבריאל ומיכאל , השר של ישראל . אלה רשאים לפעל בארח עצמאי ולהטיל ענשים על חוטאים . האגדה מספרת , כי גבריאל הוא שהציל את חנניה , מישאל ועזריה ( הנזכרים בספר דניאל ) מכבשן האש . על סמך ספר דניאל ראו התנאים במלאכים את " שרי האמות " בשמים . עם זאת בהגדה של פסח מדגש שגאלת ישראל היתה : " לא על - ידי מלאך ולא על - ידי שליח " , וחז"ל אמרו , ש " ישראל מקדשים לפני ה'יותר ממלאכי השרת " . האמוראים העניקו לפמליה השמימית תפקיד של " בית - דין של מעלה " , המסיע לקב"ה בתהליך השפוט . חז"ל נטו להמנע מתאורים " גשמיים " של המלאכים . לפי אמונתם , מלוים שני מלאכי שרת את הצדיקים , ואלו הרשעים מלוים על ידי " מלאכי שטן " , או " מלאכי חבלה " . הרמב"ם נאבק בחריפות בכל נסיון לתאר באפן גשמי את האלוהים או את המלאכים , וטען שקיומם הוא רוחני בלבד . הרעיון שהמלאכים מלוים את בני האדם הרחב בקבלה . לפי תורת הנסתר , הצדיק מתקבל בעולם הבא על ידי מלאכי השרת , ואלו הרשע מתקבל על ידי מלאכי חבלה . באגדות רבות מופיע גבריאל במחצתו של מיכאל , ומספר בהן כי בימות המשיח יבנו שני המלאכים מחדש את בית - המקדש , יקדמו בברכה את פני הצדיקים ליד שער גן עדן , וירדו לגיהנום כדי לשחרר משם את החוטאים . גבריאל יתקע בשופר גדול כדי לבשר את יום הדין ותחית המתים . מלאכים באסלאם ובנצרות בהשפעת היהדות אמץ גם האסלאם את האמונה במלאכים . בקראן נזכרים המלאך גבריאל והמלאך מיכאל , ומספר כי גבריאל הוא שהביא את דברי אלוהים למחמד , לוה את נביא האסלאם בכל מסעותיו , השיא לו עצות ועזר לו . גם הנצרות קבלה מן היהדות את האמונה במלאכים , ואם כי קימת בה התנגדות לפלחן המלאכים , הם ממלאים תפקיד נכבד ב " ברית החדשה " . לפי הנצרות , המלאכים הרעים הם אלה שחטאו וגרשו מן השמים , ומבין ה " מלאכים הטובים " מזכר בעקר המלאך מיכאל , כנסיות רבות נושאות את שמו וחג מיחד נחג לכבודו . האמנים הנוצרים הרבו לעצב דמיות של מלאכים החל בתקופת הנצרות הקדומה . אמני הרנסנס כבר אינם מצירים מלאכים בדמות של גברים צעירים לובשי גלימות ארכות , כמו בימי הבינים , אלא בדמות ילדים עם כנפים . מלאכים - ילדים אלה מופיעים אצל אמני הברוק והרוקוקו כשהם מערטלים למחצה . בציורי רמברנדט מופיעים מלאכים הן כדמיות בשר ודם מן התנ"ך , והן כדמיות שמימיות , ברוחו של ספר דניאל . ברית החדשה גיהנום גן עדן דניאל קראן שטן המלאך הוא שליח הממלא את המשימות שהטיל עליו האל . ואמנם , בעברית ובשפות אחרות יש למילה מלאך גם משמעות של " שליח : בתמונה - מלאך יורד משמים וממנה את חבקוק לנביא . איור מכתב - יד גרמני מהמאה ה - 15 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר