מתוך:  > אביב חדש 11 > מיתוס

עמוד:74

מיתוס ספור דמיוני שבאמצעותו מנסים בני האדם לתאר ולהסביר תופעות טבע ולענות על שאלות קשות הנוגעות לחייהם . בדרך כלל המיתוס מתאר ארועים על - טבעיים שהתרחשו בזמן קדום ביותר . אספת מיתוסים של תרבות מסימת נקראת מיתולוגיה . בתרביות קדומות רבות היו המיתוסים קשורים בקשר הדוק עם הדת , כך במיתולוגיה היונית , ההודית וגם הסקנדינוית . במרכז המיתוסים האלה נצבו נושאים כמו בריאת העולם , דרך הוצרות של תופעות וגורמים שונים בטבע , הלדת האלים ותאור עלילותיהם או כיצד נוצרו בני האדם . המיתוסים גם נסו לתת תשובות על שאלות מציקות כמו מדוע יש רע , צרות ומחלות בעולם , או מה הם המות והחיים שלאחר המות . חקר המיתוסים במיתוסים מתארים ארועים שאינם יכולים להתרחש במציאות . בכל זאת מטרתם היא להסביר תופעות המתרחשות בחיי היום - יום . הסתירה שבין האפי הדמיוני והעל - טבעי של המיתוסים לבין נסיונם להסביר את המציאות , העסיקה עוד את הפילוסופים היונים . הם בחנו את ספורי המיתולוגיה היונית , המתארים את עלילותיהם המפלאות של האלים , והגיעו למסקנה שאלה לא התרחשו בהכרח במציאות אלא בטאו את האמונות והערכים של היונים הקדמונים . גם בתקופות מאחרות יותר נסו החוקרים להבין את דרך הוצרותו של המיתוס ואת התפקיד שבא למלא . החוקרים שעסקו בכך באו מתחומי ההיסטוריה , למודי הדת , הבלשנות , האנתרופולוגיה , הסוציולוגיה והפסיכולוגיה . דעה מקבלת על חוקרים רבים היא זו הרואה במיתוסים שלב מקדם בהתפתחות התרבות , שבו לא היו עדין הסברים מדעיים לתופעות הטבע . למשל , בני האדם לא ידעו להסביר כיצד ומדוע נוצר הרעם , וראו בתופעת טבע זו בטוי לכעסם של האלים . מיתוסים בני ימינו המשג מיתוס השתרש ברבות השנים במובן של האדרת ארוע היסטורי או אדם מסים עד כדי הפיכתם למופת ולסמל . מיתוס כזה מבטא ערכים שהחברה מיחסת להם חשיבות , ולכן אף שואפת לחנך את בניה על פיהם . אחת הדגמאות לארוע היסטורי שהפך למיתוס , היא ספור מצדה . הנחישות ועמידת הגבורה של המורדים היהודים מול הרומאים , הפכו סמל לשאיפה הלאמית לעצמאות ולגבורתם של המעטים הלוחמים ברבים . מופת זה עמד לנגד עיניהם של לוחמינו במלחמת העצמאות , וחזק את רוחם . דגמה להאדרתו של אדם , הנחשב גבור לאמי , שדמותו השפיעה על החברה הישראלית ותרבותה , היא המיתוס על יוסף טרומפלדור . המיתוס מציג את טרומפלדור כלוחם אמיץ , שנלחם בגבורה למרות שהיה קטוע יד , שקרא לפני מותו : " אין דבר , טוב למות בעד ארצנוי " . דמותו הפכה דגמה לנכונות ולהקרבה שעל הלוחמים להפגין במאבק על ארץ - ישראל . לצד התופעה של בניה וטפוח של מיתוסים קימת גם תופעה של נפוץ מיתוסים . מנתצי המיתוסים מנסים לערער את האמת שבספור המכר על ידי הבאת עבדות היסטוריות הסותרות אותה . גם השנוי החל עם הזמן בערכיהם של בני האדם גורם להם לפקפק , להקל ראש ולנתץ מיתוסים . טרומפלדור , יוסף נוצדה למיתולוגיה מיתרי קול קפלי עור המצויים בקצה החריץ שבאיבר הקול ושבעזרתם יוצרים את הקול . איבר הקול נמצא בקצה העליון של קנה הנשימה , במבוא הלע . קצהו התחתון של קנה הנשימה מתפצל לסמפונות המוליכים אל הראות . איבר הקול נראה כעין קפסית הבנויה מסחוסים ומקרומים . שני קרומים עבים מתוחים על פתח הקפסית ומותירים חריץ צר למעבר אויר . החריץ יכול להתרחב ולהצטמק בהתאם לאפי הקול שמשמיעים . בעת נשימה רגילה החריץ רחב למדי והאויר הנדחף מהראות לקנה הנשימה והחוצה עובר בפתח הרחב מבלי להרעיד את קפלי העור - הם המיתרים - שבקצה החריץ . כאשר רוצים להשמיע קול , החריץ שבמוצא קנה הנשימה נעשה צר , מיתרי העור היוצרים את הקול מתקרבים והאויר היוצא בנשיפה מהראות מרעיד אותם . הלשון , החניכים , השנים והלע מעניקים לקול היוצא את צליליו השונים . לכן קימים הגאים בעלי צליל ואפי שונים . את ההגאים מחלקים על פי האזור שבו מפיקים אותם : לשוניים , חכיים , שניים ולעיים . אפי הקול מתנה , כאמור , גם ברחב החריץ שבין מיתרי הקול ובעץבי מיתרי הקול . פגיעה במיתרי הקול , בעקבות דלקת גרון ולע שהתפשטה לאזור מיתרי הקול , יוצרת צרידות . פגיעה עד כדי יצירת " יבלת " על מיתרי הקול מוצאים לעתים אצל מורים או זמרים , המפעילים הרבה את מיתרי הקול שלהם . מכיון שאזור מיתרי הקול הוא אחד האזורים הצרים בקנה הנשימה , כל מחלה באזור מיתרי הקול עלולה לחסם את קנה הנשימה ולגרם חנק . לכן אדם הסובל מצרידות יחד עם קשי בנשימה , חיב לפנות לרופא לשם קבלת טפול דחוף . מיתרי הקול המפתחים , והיכלת להתקשר עם הזולת על ידי דבור מסבך ומרכב , הם תכונות המיחדות לאדם , שתרמו רבות לקדומו התרבותי . גרון דבור לע לשון נשימאה סחוס קול ראות מיתרנים המיתרנים - בעלי - מיתר - הם אחת מעשר המערכות של עולם החי , ולדעת רב החוקרים המפתחת שבהן . מערכת זו כוללת , בין השאר , את כל החליתנים ( בעלי - החליות ) המכרים לנו . גם האדם , הנמנה עם מחלקת היונקים , הוא אחד מן המיתרנים הרבים . לבעלי - החיים הנמנים עם מערכת המיתרנים יש כמה סימנים המעידים על רמת התפתחותם הגבוהה . הסימן המיתוס שנקשר סביב מותו של יוסף טרומפלדור ( בתמונה ) בקרב על תל - חי שימש דוגמה להקרבה עצמית למען ארץ - ישראל וההתיישבות היהודית בה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר