עמוד:71

מישע , מצבת מישע מישע היה מלך מואב בתקופת בית עמרי ( המאה ה - 9 לפני הספירה ) . " מצבת מישע " היא מצבת זכרון שהציב המלך בשנת 850 לפני הספירה בעיר ריבון שבמואב לכבוד האל כמוש ולתפארת נצחונותיו על עמים אחרים . בכתבת שעל המצבה מספר מישע על כבושיו לאחר שפרק את על ישראל ועל מפעלי הבניה שלו , שכללו בצורים בצפון הממלכה , ונועדו למנע את כבושה של מואב מחדש . הכתבת כתובה בכתב פניקי עברי קדום , ולשונה כנראה מואבית , שהיתה קרובה לעברית המקראית . המצבה התגלתה ב - 1868 . כתבת נדירה וחשובה יהורם מלך ישראל כרת ברית עם יהודה ואדום , ויחד הם יצאו להלחם במישע , שמרד בישראל . לפי המספר במקרא ( מלכים ב ג ) כעס אלוהים על ישראל , ולכן לבסוף היתה ידו של מישע על העליונה . עדות לפרשה זו נמצאה ב " מצבת מישע " . כאשר התגלתה המצבה עוררה הכתבת ומעליה ענין רב . בדתם מתושבי המקום חשבו כי במצבה יש אוצר ולכן שברו אותה . אך בהשתדלות הארכאולוג קלרמון - גנו היא נצלה מכליל . לאחר חבור השברים הצליחו החוקרים לפענח את מרבית הכתבת . כעם מצבת האבן במוזאון לובר בפריס , והכתבת החקוקה עליה היא אחת הכתובות החטיבות ביותר ששרדו מתקופת המקרא . יהורם בו אחאב מואב עמרי מיתולוגיה קבץ של ספורי אגדה ומיתוסים ( מיתוס ביתית הוא נאום או ספיר ) הנפוצים בתרבות מסימת . המיתוסים ספרו על בריאת העולם , על מוצא האלים וארחות חייהם , על ראשיתו של האדם ועל תחלת התרבות . במהלך ההיסטוריה נוצרו בקרב עמים שונים ספורים ואגדות , אשר נסו להסביר את חידות היקום , האל והאדם , בדרך עממית השוה לכל נפש . הבבלים , למשל , חשבו שהעולם נוצר בעקבות נצחונו של האל הגדול מרדך על תהמת . על כך מספר באפוס הבבלי הקדום עלילות גלגמש " . גם אצל היונים קשורה הוצרות העולם בתוצאות מאבק בין האלים , ועל כך מספר ב " איליאדה " וב " אודיסאה " . התהיות והשאלות על אפן הוצרותה של התרבות האנושית - על ראשית החקלאות , המלאכה , השירה , המוסיקה ושאר הדברים בעולמנו - מצאו תשובה בצורת ספורים מיתולוגיים על אלים שונים , שהנחילו ידיעות לאדם . תופעות טבע שונות פרשו כמאבק של אלים או כמעשי ידיהם . הקיץ והחרף , למשל , תארו כמאבק בין אל החרף לאל הקיץ . המאבק הוא ממשי ומתנהל במציאות , אם כי מחוץ לטוח ראיתו של האדם , הפוגש רק בתוצאותיו . לפי המיתולוגיה , גם מוסדות חברתיים , כמו המלוכה והכהנה , הנחילו האלים לבני האדם . יוצרי הספורים המיתולוגיים יחסו לאלים תכונות אנושיות , חוץ מתכונה אחת - היותם בני אלמות . הם העניקו לאלים כח שליטה על איתני הטבע ועל גורל בני האדם . מכאן התפתחה אמונתם , כי יש ביכלתם להשפיע על מעשי האלים ועל המאבק הנטוש ביניהם על ידי קרבן ופלחן . הם חשבו שאם יעניקו לאל מסים מתנות ותרומות , יענה האל למבקשם . כך התפתחה גם המגיה - האמונה , כי לחשים ומעשי כשוף אחרים , טקסים ורקודים פלחניים יש בכחם להעביר את רע הגזרה של האלים ולהניע אותם להעניק לאדם את מבקשו . ידועות מיתולוגיות בתרביות רבות ברחבי העולם , ביניהן המיתולוגיה הבבלית , המצרית , הכנענית , ההודית , הסקנדינוית , היונית , הרומאית והמיתולוגיות של שבטי האינדיאנים באמריקה . מתוך קריאת ספורי המיתולוגיה של עמים שונים בעולם העתיק מתברר , כי רבים מהם העברו מעם לעם תוך שנויים קלים . החוקרים טוענים , כי עקבותיהם של ספורי מיתולוגיה בבליים , שומריים ומצריים קדמונים נכרים בספורי התנ"ך - כמו המבול , גן עדן ועוד . כן השפיעו ספורי המיתולוגיה היונית על מחברי אגדות חז"ל , המצויות בתלמוד ובמדרשים . המיתולוגיה הבבלית המיתולוגיה הבבלית מביאה את ספור הוצרות העולם . אפס - המים המתוקים שמתחת לאדמה ותהמת - המים המלוחים של הים , מתערבבים ומהערבוב נוצרו האלים . האלים הסתכסכו ביניהם , וכך נרצח אפס על ידי אא - אל הארץ . תהמת ובעלה השני , קנג , נסו לנקם את מותו , אך מרדך , בנו של אא , גבר עליהם . הוא בתר את גופתה של תהמת ויצר ממנה את השמים ואת הארץ . אחר כך הוסיף גם את גרמי השמים . מצבת מישע נתגלתה בעיר דיבון שבמואב ושמורה במוזיאון הלובר בפריס . הכתובת הפניקית - עברית שעליה משמשת עדות והוכחה למלחמות ממלכת ישראל עם מואב שכנתה ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר